گزارش جی پلاس؛

کشف روش جدید در برداشت سلول های بنیادی هنگام زایمان

دانشمندان دانشگاه لاند در سوئد، روشی را کشف و دستگاهی را توسعه دادند که می تواند مایعی را در حین زایمان سزارینی جمع آوری کرده و مقادیر زیادی سلول های بنیادی را برداشت کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار سرویس علم و فناوری جی پلاس؛ اطلس نوشت: سلول های بنیادی، پتانسیل باور نکردنی برای تولید داروهای ترمیمی دارد، اما جمع آوری تعداد زیادی از سلول های بنیادی خیلی سخت است. مایع آمنیوتیک منبع غنی از سلول های بنیادی است و اکنون دانشمندان دانشگاه لاند در سوئد، روش و دستگاهی را توسعه دادند که می تواند همین مایع را در حین زایمان سزارینی جمع آوری و مقادیر زیادی سلول های بنیادی را برداشت کند.

سلول های بنیادی، منبع بسیار عالی در درمان طیف گسترده ای از بیماری ها مانند قلبی عروقی، دیابت، سرطان و آلزایمر و بهبود شنوایی و یا دید هستند. اما مشکلی که وجود دارد این است که روش های استخراجی این مایع بسیار دردناک و خشن است.

آمنیوتیک (Amniotic fluid) مایعی است که در فرایند بارداری (تا هفته شانزدهم بارداری) به وسیله‌ جفت، بند ناف، پوست جنین، غشاهای آمنیوتیک تولید شده و جنین را در درون کیسه بارداری و در رحم احاطه می کند. در واقع این مایع در کیسه بارداری تشکیل شده و وظیفه آن نگهداری از جنین در طول دوران بارداری در مقابل ضربات و نیز نگهداری بند ناف است. 

این مایع در ابتدا فقط حاوی آب و الکترولیت‌ها است ولی از حدود هفته دوازدهم تا چهاردهم بارداری مواد دیگری همچون پروتئین، کربوهیدرات، چربی، فسفولیپید و اوره نیز داخل آن ترشح و اضافه می‌شود.

حجم مایع آمنیوتیک در طول بارداری با رشد جنین افزایش می‌یابد و از هفته دهم تا هفته بیستم بارداری از ۲۵ به ۴۰۰ میلی لیتر می‌رسد. در پروسه بارداری جنین این مایع را به‌ طور طبیعی می‌بلعد و دوباره به صورت ادرار از بدن خارج شده و این چرخه مجددا تکرار می‌شود؛ این مایع هر چند ساعت یک بار از این چرخه عبور می‌کند.

تیم تحقیقی دانشگاه لاند،  یک وسیله و روش جدید برای جمع آوری مایع و برداشت سلول های بنیادی از آن، به ویژه سلول های بنیادی مزانشیمی (MSCs)، را توسعه داده است.

دستگاهی که از بیومارکر های چاپ سه بعدی ساخته شده است، با مهر و موم کردن حفره جنین به پزشکان اجازه می دهد تا به آرامی و با امنیت کامل، مایع را استخراج کنند.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید