گزارش جی پلاس از مهم ترین جلسه هیات رئیسه AFC

ایران و قطر یا عربستان و امارات؛ کدام یک از لیگ قهرمانان آسیا کنار می روند؟/ عضو ایرانی AFC: قطر سهم ویژه ای در لابی ها دارد

هیات رئیسه کنفدراسیون فوتبال آسیا در هفته جاری تصمیم خود را درباره تکلیف مناقشه فوتبالی چهار کشور ایران، عربستان، امارات و قطر اعلام می کند و این رای می تواند به کناره گیری ایران و قطر یا عربستان و امارات از لیگ قهرمانان آسیا شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ مناقشه فوتبالی عربستان با ایران که سابقه دیرینه دارد از زمان حمله به سفارت عربستان در تهران شدت و وضعیت جدیدی به خود دید و شاید اکنون بعد از دو سال کش مکش در پایان راه قرار داشته باشد.

در دو سال گذشته سعودی ها با پیش کشیدن نبود امنیت در ایران، توانستند کمیته مسابقات و هیات رئیسه AFC را مجاب به موافقت با درخواست این کشور برای بازی نمایندگان دو کشور در کشوری بی طرف کنند.

با اجرایی شدن این درخواست، ایران تلاش زیادی برای وتوی این طرح کرد و حتی جلسات متعددی در دادگاه بین المللی حکمیت ورزش هم برگزار شده که اگر ایران حقانیت خود را در این پرونده ثابت کند، می تواند غرامت بازی هایی که در خارج از کشور برگزار کرده را از AFC بگیرد.

با این حال عربستانی ها که در دو سال گذشته به واسطه لابی قدرتمندشان در AFC به خواسته خود دست یافته بودند، برای فصل پیش روی لیگ قهرمانان آسیا، امارات را هم همراه کردند و این بار خواستار برگزاری بازی های این دو کشور با نمایندگان ایران و البته قطر در کشوری بی طرف شدند.

با این طرح، عملا بخش زیادی از بازی های منطقه غرب آسیا در کشورهای بی طرف که سهمی در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا ندارند، برگزار می شد چرا که 14 تیم از 16 تیم منطقه غرب را تیم های این چهار کشور تشکیل می دهند.

هر چهار کشور از دو ماه قبل تلاش شان را برای اثبات حقانیت خود انجام دادند و در نهایت روز پنج شنبه هفته گذشته جلسه کمیته مسابقات AFC در ژاپن برگزار شد و با توجه به توضیحات چهار کشور ذی نفع در این پرونده، اعضای کمیته مسابقات بدون حضور نمایندگان چهار کشور در رای گیری، با درخواست عربستان و امارات مخالفت کردند تا نتیجه ای غیر از آنچه در دو سال گذشته به ضرر ایران تمام شده بود، اعلام شود.

با اعلام این رای، پرونده به هیات رئیسه کنفدراسیون فوتبال آسیا ارجاع می شود و 24 نفری که عضو هیات رئیسه هستند، نسبت به حکم مربوطه تصمیم گیری می کنند.

در فاصله چند روزه تا برگزاری جلسه این هیات در بانکوک، هر چهار کشور تلاش خود را برای تایید شدن یا نشدن حکم کمیته مسابقات انجام خواهند داد.

نکته امیدوار کننده در این پرونده، نفوذ بالای قطر در آسیاست که می تواند با لابی سعودی ها و اماراتی ها مقابله کند. در حالی که فدراسیون فوتبال ایران هیچ اشاره ای به تلاش های قطر در جلب نظر مسئولان کمیته مسابقات نکرده، رسانه های عربی به نقش موثر این کشور کوچک و صاحب امتیاز در آسیا اشاره ویژه داشتند!

هیات رئیسه کنفدراسیون فوتبال آسیا متشکل از ۲۴ نفر بوده که ریاست آن بر عهده رئیس AFC یعنی شیخ سلمان بحرینی است. علی کفاشیان به عنوان نایب رئیس AFC یکی از اعضای هیات رئیسه است.

۲۲ نفر دیگر از کشورهای هند، قطر، سنگاپور، چین، مالزی (دو نفر) ، ژاپن، فیلیپین، کره جنوبی، بنگلادش، پاکستان، استرالیا، فلسطین، کره شمالی، امارات، عربستان، مالدیو، ازبکستان، لبنان، افغانستان، ویتنام و هنگ کنگ هم حضور دارند.

این جلسه مشخص می کند لابی کدام کشورها در آسیا قدرتمند تر از دیگری است. در همین رابطه، یکی از اعضای ایرانی کنفدراسیون فوتبال آسیا که حضور مستمری در این کنفدراسیون دارد، نسبت به جلسه پیش رو صحبت کرد.

عضو ایرانی AFC: همه چیز به لابی کشورها در این چند روز ارتباط دارد

شاهین رحمانی، عضو ایرانی کنفدراسیون فوتبال آسیا، در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ درباره سرنوشت این پرونده در هیات رئیسه کنفدراسیون فوتبال آسیا می گوید: همه چیز در این چند روز مشخص می شود. اهمیت دیپلماسی در وضعیت فوتبالی کشورها اهمیت بسیاری دارد. هر چهار کشور از نظر فوتبالی جزء کشورهای مهم آسیا هستند. از طرفی این چهار کشور کرسی های مختلفی را هم در کمیته های مختلف دارند و می توانند آراء را به سود خودشان به پایان برسانند؛ هرچند اصل بر این است که اعضا بی طرف باشند.

او با اشاره به اهمیت نقش قطر در رقم خوردن چنین رایی در کمیته مسابقات AFC گفت: در دو سال گذشته ایران به دلایلی نتوانست رای لازم را به سود خود به دست بیاورد. تعمیم دادن این موضوع به قطر موجب شد عربستان و امارات به خواسته خود دست پیدا نکنند. البته مهدی تاج دلایل منطقی مختلفی را برای اعضای این کمیته برشمرد ولی معمولا سرنوشت چنین پرونده هایی از طریق لابی کردن مشخص می شود.

این عضو ایرانی AFC همچنین درباره اینکه تا چه حد امکان تایید تصمیم کمیته مسابقات مبنی بر مخالفت با خواسته امارات و عربستان برای بازی نکردن در ایران وجود دارد، به جی پلاس گفت: کمیته مسابقات رای قطعی را راجع به این خواسته داده است. تعداد کشورهای عرب زبان در این کمیته زیاد نیست و از طرفی چندین کشور هم با ایران رابطه خوبی دارند. قطر هم ویژه ای در لابی ها دارد و اثرگذار است. فکر می کنم رای به سود ایران باشد. با این حال همه چیز به تلاش کشورها در روزهای منتهی به رای گیری بستگی دارد. بعضا کشورها برای گرفتن رای سایر کشورها، قول امکانات به کشورهای نه چندان قدرتمند می دهند!

به گزارش جی پلاس؛ جلسه هیات رئیسه AFC در هفته جاری در بانکوک برگزار می شود. مهدی تاج تهدید کرده که در صورت موافقت این هیات با درخواست عربستان و امارات و وتو کردن تصمیم کمیته مسابقات، تیم های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا شرکت نمی کنند؛ عربستان و امارات هم اعلام کرده اند در صورت مخالفت با این درخواست از حضور در لیگ قهرمانان آسیا امتناع خواهند کرد!

در این میان نقش یک نفر بیش از بقیه است؛ علی کفاشیان رئیس پیشین و نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال.

او نایب رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا است و به گفته خودش ارتباط نزدیکی با مسئولان این تشکیلات دارد. کفاشیان همواره اعلام کرده رابطه خوبی با شیخ سلمان رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا داشته و حالا باید نقش اساسی خود را در این زمینه ایفا کند.

دیدگاه تان را بنویسید