در گفت و گو با جی پلاس؛

معاون وزیر ورزش: برکناری رئیس فدراسیون چوگان فقط دلیل فنی نداشت!/ عمده مشکل سرخابی ها مربوط به گذشته است

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهش وزارت ورزش و جوانان ساختار مدیریتی ورزش ایران را دچار مشکل دانست و گفت: عمده مشکلات ورزش ایران مربوط به انتخاب اشتباه مدیران است.

لینک کوتاه کپی شد

عبدالحمید احمدی حرفه ای شدن ورزش ایران را همراه با نقص ها و عقب ماندگی هایی دانست و به خبرنگار ورزشی جی پلاس گفت: متاسفانه ورزش کشور در بحث حرفه ای شدن با عقب ماندگی رو به رو است و به نظر من این امر قابل پیش بینی هم بود. در واقع حرفه ای شدن ابعاد مختلفی دارد و باید سازوکار های لازم برای حرکت به سمت حرفه ای شدن فراهم باشد.

حرفه ای شدن فقط کسب درآمد بیشتر نیست

وی حرفه ای شدن باشگاه های کشور را فقط از حیث  بخش های مالی ندانست و اضافه کرد: حرفه ای شدن، تمام ابعاد یک باشگاه را در بر می گیرد. یک باشگاه در بعد فنی، اقتصادی، فرهنگی و سایر حوزه ها باید به سمت حرفه ای شدن حرکت کند. الگوهای حرفه ای هم در ورزش کاملا شناخته شده هستند. کافیست خودمان را با باشگاه های حرفه ای دنیا و یا حتی باشگاه های کشورهای آسیایی مقایسه کنیم؛ در این صورت متوجه می شویم که چه چیزی کم داریم و چه چیز کم نداریم و یا چه آیتم هایی را توانسته ایم فراهم کنیم.

مشکلات مالی استقلال و پرسپولیس در آسیا قابل پیش بینی بود

احمدی مشکلات مالی پیش آمده برای تیم های ایرانی در آسیا را قابل پیش بینی دانست و به جی پلاس گفت: تمام مشکلاتی که پرسپولیس و استقلال با آن دست به گریبان هستند قابل پیش بینی بود. در آینده هم به نظر من چنین چالش هایی خواهیم داشت، برای اینکه ورزش کشور زیر ساخت های لازم برای یک فعالیت حرفه ای طی 15-16 سال آینده را فراهم نکرده است. بیشترین تلاش هایی که در این زمینه انجام دادیم در حد تنظیم اسناد و مدارک و مستندات بوده و وارد فاز اجرایی نشده ایم.

وی افزود: در این سال ها سعی کردیم روی کاغذ حرفه ای بودن ورزش مان را ثابت کنیم. وقتی هم که پای ارزیابی دقیق وسط می آید دچار چنین چالش هایی می شویم.

معاون وزیر ورزش شرایط تهدیدآمیز پیش آمده برای باشگاه های ایرانی در بحث حضور در لیگ قهرمانان آسیا را، از حیث به خودآمدن آنها مبارک دانست! و تصریح کرد: به نظر من اتفاقی که رخ داده برای ورزش ایران و شرایط حرفه ای شدن ورزش در کشور جنبه مثبت دارد. ما یا نباید ادعای حرفه ای بودن داشته باشیم یا وقتی این ادعا را داریم باید همه سازوکارهای آن را فراهم کنیم. حالا که به صورت اتوماتیک این کار را انجام نمی دهیم، باید به ضرب و زور AFC و فیفا و بقیه نهادهای بین الملی بتوانیم این کار را انجام دهیم.

نهادهای بین المللی ورزش با کسی شوخی ندارند

احمدی برخورد نهادهای بین المللی ورزش با موضوع حرفه ای شدن باشگاه ها را  بسیار جدی دانست و خاطرنشان کرد: در سطح بین المللی باید تراز بین المللی رعایت شود و این هم تعارف بردار نیست. یا باید بتوانیم مستندات محکمی را که از سوی نهادهای بین المللی پذیرفته می شود تهیه کنیم یا تبعات آن را بپذیریم. اکنون خیلی از کشورهایی که با ما روند حرفه ای شدن باشگاه هایشان را شروع کرده و توانسته اند مسائل خود را حل کنند و هیچ دغدغه ای ندارند. ولی ما در طی این سال ها بیشتر حرف زده ایم و باشگاه ها به سمت حرفه ای شدن پیش نرفته اند و فقط این عنوان را یدک کشیده اند.

باید فعالیت ها و برنامه های باشگاه ها استمرار داشته باشد

احمدی ساختار مدیریت ورزش کشور را غلط توصیف کرد و به جی پلاس گفت: بخشی از این موضوع به حضور افراد غیر مرتبط با ورزش بر می گردد. کسانی که حضور آن ها در ورزش، فقط برای کسب منافع خودشان است. بخش دیگر آن به عدم ثبات در مدیریت باز می گردد. باید شرایطی را در ورزش به وجود آوریم که با جا به جا شدن مدیران فعالیت مجموعه دوباره از صفر آغاز نشود و برنامه های باشگاه ها استمرار داشته باشد.

برخی فدراسیون ها می خواهند وزارتخانه را در عمل انجام شده قرار دهند

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهش وزارت ورزش و جوانان ضمن انتقاد از برخی باشگاه ها و فدراسیون های ورزشی که تلاش می کنند وزارت ورزش را درگیر چالش های اقتصادی خود کنند به خبرنگار جی پلاس گفت: برخی اوقات باشگاه ها و فدراسیون ها تلاش می کنند تا متولی ورزش یعنی وزارت ورزش را در عمل انجام شده قرار بدهند تا بتوانند وزارتخانه را ناگزیر به تصمیم گیری کنند. فدراسیون ها باید مراحل کاری خود را به گونه ای انجام دهند که اجازه داده نشود کار به دخالت وزارت ورزش برسد. مسئولیت وزارت ورزش و جوانان تصمیم گیری و برنامه ریزی در بخش کلان ورزش است.  متاسفانه رویه غلطی در سال های گذشته باب شده که کارها در موعد مقرر انجام نمی شود و در لحظه آخر خواستار دریافت کمک مالی از وزارت ورزش می شوند!

 

علاقه ای به دخالت در کار فدراسیون ها نداریم

وی افزود: بحث ارزیابی عملکرد فدراسیون ها به جد در دستور کار وزارتخانه قرار دارد اما وزارت ورزش علاقه ای به دخالت در مباحث فدراسیون ها ندارد. باید مشکلات و معضلات مدیریتی به حداقل برسد. هر فدراسیون باید داری برنامه خاص باشد و این برنامه را در طول 4 سال آینده دنبال کند و به اجرای آن پایبند بماند. حمایت مالی و معنوی ای که وزارتخانه در قبال فدراسیون ها خواهد داشت کاملا منوط به پایبندی آنها به اجرای این برنامه است.

 

عمده مشکلات سرخابی ها مربوط به انتخاب اشتباه مدیران گذشته است

احمدی در واکنش به اینکه " اگر برخی فدراسیون ها قصد وارد کردن فشار نابه جا بر وزارتخانه را دارند، چطور دو مدیران دو باشگاه پرسپولیس و استقلال که تحت سیطره مدیریت وزارت ورزش و جوانان هستند نیز اقدامات مشابه انجام می دهند " به جی پلاس گفت: متاسفانه در خصوص این دو باشگاه با مشکلاتی مواجه هستیم که عمده آنها ریشه در گذشته دارد. در گذر زمان متوجه برخی اشکالات و شکایات می شویم که باید به طور آنی در مورد آن تصمیم گیری شود. متاسفانه عمده مشکلات این باشگاه ها مربوط به انتخاب اشتباه مدیران است. برای مثال پرونده مانوئل ژوزه که مشکلات زیاد مالی بر روی دوش مدیریت امروز باشگاه پرسپولیس گذاشته است مربوط به دوره های قبل مدیریت این باشگاه است. باید تلاش کنیم تا با انتخاب درست مدیران این دو باشگاه را از شرایط نا مطلوب رهایی بخشیم.

 

تغییر رئیس فدراسیون چوگان فقط به دلایل فنی نبود

احمدی در پاسخ به اینکه علت برکناری رئیس فدراسیون چوگان دقیقا چه بود و چرا وزارت ورزش در این باره به صراحت توضیح نمی دهد، به جی پلاس گفت: طبق اساسنامه وزارت ورزش و جوانان بر اساس ارزیابی هایی که دارد می تواند در مورد روسای فدراسیون ها تصمیم بگیرد. در موضوع فدراسیون چوگان هم وزارتخانه برسی ها و ارزیابی هایی انجام داد و بر این اساس تصمیم گرفته شد که مدیریت چوگان کشور نیازمند تغییر است.

وی در واکنش به این سوال که آیا این برکناری بخاطر مسائل فنی بوده است! اینطور پاسخ داد: همیشه وقتی تصمیمی گرفته می شود چند بعد دارد و باید بعد فنی، فرهنگی و مدیریتی را در نظر بگیریم و تنها فنی نیست وهیچ اعمال سلیقه و فشار خارجی ای در تصمیم وزارتخانه در خصوص جا به جایی در فدراسیون چوگان دخیل نبوده است.

دیدگاه تان را بنویسید