گزارش جی پلاس؛

هشت راهکار طلایی در برخورد موثر با انتقادها؟

نقد شدن نزد برخی افراد شاید بسیار منفور به نظر برسد اما با کار بستن هشت مرحله پیشنهادی شما می توانید به راحتی با فرد منتقد کنار بیایید.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار سرویس سبک زندگی جی پلاس؛ سایت روانشناسی نوشت: هنگامی که صحبت از نقد و انتقاد می شود، احتمالابیشتر دوست دارید انتقاد کنید تا انتقاد شوید. برای خیلی از افراد نقد شدن لذتبخش نیست و ممکن است به شکل بدی با نقد برخورد کنند. همه ما در مقابل انتقاد از خود دفاع می کنیم، دفاع کردن مسئله ای طبیعی است و در همه جا دیده می شود.

در اینجا هشت مرحله پیشنهاد شده که با بکار بردن آنها می توانید به سادگی با انتقاد روبه رو شوید و بدون دلگیر شدن این قضیه را رفع کنید. البته این مراحل نیاز به تمرین زیاد دارد و به سادگی بدست نمی آید.

 

قدم اول؛تشخیص دادن دفاع است. ما به حالت تدافعی به آنچه که دیگران می گویند گوش می دهیم. به جای حالت تدافعی، تمرکز خود را بر اشتباهات، اغراق های که در نقد دیگران وجود دارد، سوق دهید.

قدم دوم؛ زمانی که نقد می شویم، به طور خودکار حالت تدافعی می گیریم و باعث می شود که ما گارد بگیریم و خوب گوش نکنیم و اطلاعات جدیدی را دریافت نکنیم. پس بهتر است چند نفس عمیق و آرام بکشد تا آرام تر شده و اطلاعات را به درستی دریافت کنید.

 

قدم سوم؛ فقط به انتقادات گوش کنید. در موقع نقد به هیچ عنوان بحث نکنید، نقد را رد نکنید یا اصلاح نکنید، انتقادات یا شکایات خود را مطرح نکنید. فقط گوش کنید تا دریابید با چه چیزی موافق هستید. اگر نکات و دلایل شما مشروع هستند آنها را در زمان نقد مطرح نکنید و مطرح کردن آنها را به مکالمه بعدی موکول کنید، چون تمرکز روی مکالمه و نکات شما است نه روی استراتژی های دفاعی.

 قدم بعدی؛ غذر خواهی کردن است. توانایی عذر خواهی کردن به معنای این است که شما آدم مسئولیت پذیری هستید و نمی خواهید که از مسئولیت خود اجتناب کنید. عذرخواهی کردن کمک می کند که مبارزه را به همکاری تبدیل کند.

قدم پنجم؛ این است که اجازه دهید فرد عصبانی و منتقد بداند که شما در مورد نکاتی که در نقد بیان شده، فکر می کنید. حتی اگر چیزی حل نشد، به آنها نشان دهید که افکار و احساساتشان را در این مورد جدی می گیرید. مثلا می توانید بگویید شنیدن نقد شما بسیار سخت است اما من می خواهم که شما بدانید که حتما به این موارد فکر می کنم.

قدم ششم؛ زمانی که نمی توانید گوش دهید. بهتر است زمانی که نمی توانید گوش کنید، به فرد منتقد بگویید که من می خواهم با شما گفتگو کنم و این گفتگو هم مهم است اما اکنون زمان مناسبی نیست. مثلا بگویید که خسته هستید. سپس زمان مشخصی را برای دوباره باز کردن صحبت تعیین کنید.

قدم هفتم؛ گفتن حقایق است. شما باید به شخص انتقادگر بگویید که از چه زاویه ای مسائل را می بینید. به خاطر داشته باشید سخت ترین نکات را با مهربانی و آرامش می توانید انتقال دهید. زمان گفتن دیدگاه ها و درایت شما اهمیت زیادی دارد.

و قدم آخر؛ خط قرمزها را مشخص کنید. به این معنا که فرد ممکن است بتواند خشم اولیه را در انتقاد تاب بیاورد اما اگر توهین و بی ادبی چاشنی انتقادات شد، یک رخداد کاملا غیر معمول است. در این حالت شما بهتر است به فرد تذکر بدهید که بهتر است مودب باشد به عنوان مثال بگویید که من می خواهم به انتقاد شما گوش بدهم اما به شرط اینکه شما محترمانه رفتار کنید.

تجربیات حاصل از مطالعات بسیار در زمینه روابط انسانی نشان می دهد که مهارت گوش دادن عامل تعیین کننده در آینده روابط افراد است.

 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید