در گفتگو با جی پلاس مشخص شد + جدول جرایم AFC

نارنجک ها چطور وارد استادیوم می شوند؟ / باگ "آزادی" به روز قبل از بازی بر می گردد!

ظاهرا فدراسیون فوتبال و ماموران حراستی هنوز نتوانسته اند کنترل دقیقی بر ورود نارنجک و سایر مواد محترقه به استادیوم آزادی، داشته باشند!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ بر اساس قوانین جدید AFC که برای جلوگیری از رفتار های نامناسب هواداران در فوتبال آسیا تدیون شده، اقدام هایی مانند پرتاب نارنجک، بطری آّب، توهین های نژاد پرستانه و ... جرایمی از یک هزار تا پنج هزار دلار در بر دارد. برای مثال وقتی در یک بازی چندین نارنجک، بطری و .. به سمت زمین پرتاب شود، این جرایم تا سقف 200 یا 300 هزار دلار (700 میلیون تا بیش از یک میلیارد تومان) هم افزایش می یابد.

مهدی تاج - رئیس فدراسیون فوتبال با اشاره به پرتاب نارنجک های متعدد در بازی تیم های ملی ایران و چین در ورزشگاه آزادی، درباره ورود نارنجک به استادیوم با وجود تمام نظارت ها و کنترل های انتظامی صورت گرفته، صحبت کرد و دست آخر از رسانه ها خواست در این زمینه به فدراسیون مشاوره دهند.

برخی خبرنگاران معتقدند با توجه به اینکه تنها در روز مسابقات، هواداران مورد تجسس و بررسی یگان ویژه قرار می گیرند این امکان هست که در روزهای قبل از بازی مواد محترقه وارد استادیوم می شود؛ که این موضوع را به اطلاع رئیس فدراسیون رساندند و او هم تقریبا همین نظر را داشت.

اما درباره این ادعای تاج و خبرنگاران، اطلاع دقیقی وجود ندارد؛ یکی از کارگران و عوامل سابق که در بوفه های ورزشگاه آزادی کار می کرد، در گفت و گو با خبرنگار ورزشی "جی پلاس" توضیحاتی را در این باره مطرح کرد:

این کارگر جوان درباره اینکه " امکان اینکه کارکنان بوفه های ورزشگاه و فروشندگان تنقلات، بتوانند چنین کاری انجام دهند؟ " می گوید: از روز قبل از بازی و در روز بازی کارکنان بوفه ها بارها ار ورزشگاه خارج و وارد می شوند. یک بوفه مرکزی در ورزشگاه آزادی وجود دارد و همه، اجناس خود را از آنجا تهیه می کنند. از آنجا بارها خوراکی ها را با کارتون وارد ورزشگاه می کنیم. درب این کارتون ها هیچ گاه باز نمی شود و به راحتی وارد ورزشگاه می شود! مسئولان یگان ویژه و کارکنان حراست ورزشگاه تنها اطراف کارتون ها را نگاه می اندازند!

به اعتقاد او به راحتی می توان در داخل این کارتون ها مواد مختلف را جا به جا کرد. این کارگر جوان ادامه داد: از طرفی معمولا کارکنان بوفه ها و تنقلات فروش ها و ماموران یگان ویژه و مسئولان حراست همدیگر را می شناسند و برای همین دیگر حساس هم نمی شوند. از طرفی رفت و آمد پیاپی مانع از این می شود که مسئولان حراست، حساسیت زیادی روی کارکنان بوفه ها داشته باشند. ورود مواد محترقه توسط کارکنان ورزشگاه را چندین بار مشاهده کرده ام که معمولا در ازای دریافت مبلغی این کار را انجام می دهند!

پرتاب نارنجک

او همچنین درباره تردد کارکنان بوفه ها از روز قبل از بازی نیز به خبرنگار جی پلاس گفت: ما از روز قبل از بازی با اتومبیل های شخصی خودمان وارد ورزشگاه می شویم و همه فروشندگان مواد و اجناس مورد نیاز خود را وارد ورزشگاه می کنند. روز قبل از بازی تجسسی برای ما وجود ندارد. اگر به عنوان تماشاگر وارد ورزشگاه شوید به شدت مورد تجسس قرار می گیرید و احتمال ورود مواد محترقه بسیار کم است چرا که در صورت کشف آنها، پیامدهایی برای فرد خاطی به دنبال دارد. پس می توان تقریبا مدعی شد که این کار توسط افراد دیگر مانند کارکنان بوفه ها انجام می شود.

این فروشنده سابق تنقلات در ورزشگاه آزادی در پایان خاطرنشان کرد: خیلی از مواقع هم خودمان میوه ها را در جیب های لباس مان وارد ورزشگاه می کردیم و به هواداران می فروختیم و آن ها هم از روی شیطنت داخل زمین پرتاب می کردند.

پرتاب نارنجک

به گزارش "جی پلاس"؛ به نظر می رسد با توجه به تجسس از تماشاگران ورودی ورزشگاه آزادی در روز مسابقات از سوی نیروی انتظامی و عوامل حراست ورزشگاه، خوب است برای نظارت بیشتر، تمام عوامل ورودی به استادیوم از کارگران و پرسنل مختلف تا فروشندگان تنقلات هم مورد بررسی و کنترل قرار گیرند. همینطور برخورد شدید و اعلام عمومی آن در صورت پیدا کردن فرد خاطی، می تواند از عوامل عبرت آموز و بازدارنده در رفتار آتی تماشاگران و کلیه عوامل نیز باشد.

** جدول میزان جرایم تعیین شده از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC):

میزان جرایم AFC

دیدگاه تان را بنویسید