گزارش جی پلاس؛

چند ذهنیت غلط درباره دوربین ها

می گویند، دوربین به اندازه هنر عکاسش خوب است اما این حرف را نمی توان به طور کامل قبول کرد. بلکه تجهیزات قوی نیز به کار عکاسی کمک شایانی می کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار سرویس علم و فناوری جی پلاس؛ از آنجایی که نمی توانیم حرفه عکاسی شما را ارتقا دهیم (البته شاید در آینده این کار را انجام دادیم)، در این گزارش سعی می کنیم دیدگاه شما را نسبت به دوربین های عکاسی کامپکت و اس ال آر، تغییر دهیم.

 

نزاع برند ها: نیکون از کانن بهتر است، برند "الف" از برند "ب" بهتر است

اولا باید اشاره کنیم که برند های بسیار خوبی مانند Pentax و Sony وجود دارد که در زمینه دوربین های کامپکت فعالیت می کنند؛ در حالی که بازار دوربین های حرفه ای عموما در اختیار برند های نیکون و کانن است. می توان ادعا کرد که بسیاری مدل های کامپکت سونی از همتاهای کانن خود بهتر و به صرفه تر است.

ثانیا در نظر داشته باشید که در دوربین های DSLR نکته ی اصلی، بدنه دوربین است و تجهیزات و لنز را باید به صورت جدا تهیه کرد. بدنه دوربین های حرفه ای نیز در واقع فرق آنچنانی با یکدیگر ندارند.

بنابر این به جای انتخاب برند، سعی کنید تجهیزات و امکانات را انتخاب کنید و از تجربیات عکاسان استفاده کنید.

 

مگاپیکسل بیشتر = کیفیت بهتر؟!

خیلی از مصرف کننده ها، حرفه ای نیستند و برای انتخاب دوربین، فقط خصوصیات دوربین ها را با یکدیگر مقایسه می کنند. بیشتر آنها نیز دقیقا نمی دانند که معنای مگاپیکسل چیست. فروشنده ها نیز از این نقص استفاده می کنند تا به این ذهنیت که عکس بهتر با خصوصیات بهتر دوربین گرفته می شود، دامن بزنند.

واقعیت این است که کیفیت چیزی به سادگی عدد مگاپیکسل دوربین نیست. مثلا دوربین های آیفون 6 و 5s هر دو هشت مگاپیکسلی هستند اما کیفیت آیفون 6 بسیار بهتر است. این اثبات می کند که مگاپیکسل تمام ماجرا نیست.

به جای اینکه عدد مگاپیکسل برای شما اهمیت فراوان داشته باشد، بد نیست به این جنبه ها که کمتر روی آن ها مانور داده می شود دقت کنید:

** سنسور:‌ سنسور دوربین دیجیتال، معادل فیلم در دوربین های قدیمی است. پس از آنکه دگمه عکس گرفتن را فشار می دهید، سنسور دوربین نور و رنگ را دریافت می کند و آنچه می بیند را ضبط می کند. سنسورهای قوی تر می توانند یک عکس را دقیق تر باز نشان دهند.

** پردازنده تصویر: پردازنده در زمینه عکس های RAW چنان مهم نیست، اما در گرفتن عکس های JPEG اهمیت فراوانی در کیفیت و سرعت گرفتن عکس خواهد داشت.

 

PPI و DPI یکسان هستند!

گرچه این دو اصطلاح به جای یکدیگر به کار برده می شوند، اما معنای آنها متفاوت است. به تعریف این دو دقت کنید:

PPI: چگالی پیکسلی، رزلوشن عکس دیجیتال

DPI: رزلوشن پرینت

یعنی باید ببینید که با توجه به مگاپیکسل دوربین شما و سایزی که قرار است عکس در آن نمایش داده شود، PPI را به دست آورید و آن را با DPI پرینتر خود مقایسه کنید.

 

زوم بیشتر بهتر است

اولین نکته ای که اینجا باید به آن دقت کنید، فرق بین زوم اپتیکال و زوم دیجیتال است. زوم اپتیکال در حقیقت زوم واقعی است که با جابجا کردن لنز رخ می دهد. در خرید دوربین باید به زوم اپتیکال دقت کرد و زوم دیجیتال اهمیتی ندارد. زوم دیجیتال فقط به معنی بزرگ نمایی عکس است که کیفیت عکس را پایین می آورد.

 

عکس های RAW از عکس های JPEG بهتر هستند

دقت کنید که JPEG یک فرمت عکس است و RAW نیست. بر روی عکس های RAW هیچ پردازشی صورت نگرفته است و هنوز برای پرینت شدن آماده نیستند. می توان این نوع عکس را به عنوان نگاتیو دیجیتال در نظر گرفت. بر خلاف JPEG عکس های RAW نیاز به نرم افزار های مخصوصی برای نمایش عکس دارند.

عکاس هایی که عکس های RAW می گیرند، می خواهند داده های بیشتری داشته باشند. چرا که فایل های JPEG فشرده شده هستند. بنابراین عکس های RAW انعطاف بیشتری به عکاس می دهند. اما با این وجود، استفاده از عکس های RAW امری است که به عکاس ها مربوط می شود.

 

من به دوربین DSLR نیاز دارم

قطعا ادعای ما این نیست که دوربین های DSLR را می توان با دوربین موبایل یا حتی دوربین های کامپکت مقایسه کرد. بحث اینجاست که آیا امکانات DSLR به کار شما می آید؟ و آیا می توانید از تمام امکانات آن بهره ببرید؟ یا اینکه فقط در حد یک دوربین کامپکت از آن استفاده می کنید.

حتی فراتر از این هم می توان رفت. فناوری دوربین های کنونی به حدی پیشرفت کرده است که کاربر های دوربین های کامپکت هم نمی توانند از تمام امکانات این دوربین ها استفاده کنند. در حقیقت دوربین های کامپکت برای اکثر استفاده های عکاسی مناسب و کافی هستند. حتی بسیاری از اسمارت فون های کنونی، بیشتر نیاز های عکاسی کاربران را مرتفع می کنند و کیفیت آنها از دوربین های کامپکت قدیمی تر بسیار بیشتر است.

همینطور به این نکته دقت کنید که هزینه سنگینی که برای یک دوربین DSLR می پردازید، بیشتر در امکانات اضافه نمایان می شود. امکاناتی مانند لنز و فیلتر که هزینه گزافی علاوه بر هزینه بدنه دوربین DSLR  بر گردن شما خواهد انداخت. بنابراین سعی کنید بسته به نیازتان دوربین مناسب انتخاب کنید.

 

می خواهم DSLR بخرم، گران ترین را انتخاب می کنم

صریح می گوییم، هزینه بیش از حد برای بدنه دوربین DSLR دور ریختن پول است! تنها بخشی که در دوربین های DSLR قابل استفاده مجدد است، لنز آن است. بنابراین زمانی که بدنه دوربینتان را تعویض می کنید، لنز آن برای بدنه جدید قابل نصب است. لنز خوب می تواند بیش از ده سال عمر کند و بر روی بدنه های مختلفی بنشیند. اما بدنه دوربین بخشی است که قدیمی و فرسوده می شود.

دوربین خوب با لنز بد، یا دوربین بد با لنز خوب، هر دو به یک اندازه بد هستند. بنابراین باید یک هزینه و فایده دقیق برای خرید بدنه و لنز حرفه ای داشته باشید.

دیدگاه تان را بنویسید