به گزارش جی پلاس، برای بعضی از افراد نبود این ویژگی باعث می‌شود که قید خرید یک گوشی را بزنند و برای برخی نیز ضدآب بودن یک ویژگی لاکچری محسوب می‌شود. در واقع به ویژگی مقاومت در برابر آب و مایعات می‌توان مثل یک بیمه داخلی گوشی و محافظت از سرمایه در موقع حوادث نگاه کرد. اما همانند بیمه، ضدآب بودن نیز ممکن است هزینه داشته باشد. آیا واقعا ارزشش را دارد؟ در ادامه خواهیم فهمید.

 

تعاریف:
 

به طور معمول وقتی در مورد گوشی‌های ضدآب صحبت می‌کنیم، منظور ما یک گوشی‌ست که در برابر آب مقاوم است. در واقع رایج‌ترین تعریف "غیرقابل نفوذ نسبت به آب" است. اما گوشی‌های هوشمند به واقع در برابر آب نفوذ ناپذیر نیستند و فقط در برخی موقعیت‌های خاص می‌توانند در برابر آب و مایعات مقاومت کنند. چیزی که ممکن است باعث تعجب شما شود این است که این موقعیت‌ها ممکن است بسیار خاص و ویژه باشند.

در حال حاضر، بالاترین رده‌بندی مقاومت گوشی در برابر آب «IP68» است. این رده‌بندی به این معنی‌ست که گوشی می‌تواند برای مدت 30 دقیقه در عمق 1.5 متری دوام بیاورد. هرچند که لازم به ذکر است که شرکت‌های مختلف از معیارهای مختلفی برای سنجش مقاومت گوشی در برابر آب استفاده می‌کنند.

دقیقا مانند تاریخی که بر روی بسته‌بندی مواد غذایی درج می‌شود، این رتبه‌بندی‌های IP نیز اغلب یک راهنمایی ساده بیشتر نیستند. این رتبه‌بندی‌ها به  این معنی نیست که برای مثال، گوشی‌تان را یک شب کامل در حوضچه آب رها کنید و انتظار داشته باشید فردا که به سراغش می‌روید، گوشی‌تان صحیح و سالم باشد. البته برخی موارد استثنا نیز در این بین وجود دارد.

با این حال، حتی با وجود اینکه برخی گوشی‌های هوشمند پسوند ضدآب بودن را یدک می‌کشند، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که گوشی‌ مورد نظر بتواند در تمامی موقعیت‌ها و شرایط در برابر نفوذ آب مقاومت کند. اما یک حالت معکوس نیز ممکن است. برای مثال، گوشی Moto G که با رده‌بندی IP فروخته نمی‌شود، کاملا در برابر نفوذ آب مقاوم است.

 

هزینه‌های خرید – بخش اول:
 

اگر گوشی که از آن استفاده می‌کنید ویژگی ضدآب بودن را دارد، قاعدتا می‌تواند در برابر نفوذ آب و مایعات از خود مقاومت نشان دهد. اما سوال بعدی این است که هزینه‌ این ویژگی برای مصرف کننده و سازنده چیست؟

باور عمومی این است که یک گوشی ضدآب، قیمت بالاتر و گرانتری نیز دارد. این باور تا حدودی نیز درست است. لی ژون «Lei Jun» موسس کمپانی شیاومی پیش از این گفته بود که افزودن ویژگی مقاومت در برابر آب، قیمت دستگاه را 20 الی 30 درصد افزایش می‌دهد. هرچند که این افزایش هزینه به کمپانی سازنده نیز بستگی دارد؛ اما افزایش قیمت نهایی محصول قطعا اتفاق خواهد افتاد.

اما با این تعاریف، باز هم نمی‌توان گفت که یک گوشی ضدآب از یک نمونه‌ای که در برابر آب مقاوم نیست، قیمت بالاتری دارد. در واقع، شما مبلغ اضافه‌تری را برای محافظت بیشتر پرداخت می‌کنید.البته در پایان این بخش بد نیست بدانید که گواهینامه IP، موارد استفاده در زیر آب را شامل نمی‌شود و فقط در برابر حوادث احتمالی‌ست که این گواهینامه ممکن است به دادتان برسد!

 

چه احتمالاتی وجود دارد؟
 

پیدا کردن تعداد دقیق گوشی‌هایی که به درون آب سقوط می‌کنند کار سختی‌ست. زیرا معمولا چنین مواردی به کمپانی سازنده گزارش داده نمی‌شود و دیتاهایی که در این زمینه وجود دارد توسط برخی شرکت‌ها و موسسات شخص ثالث تهیه می‌شوند. اما بیایید نگاهی به برخی از این مطالعات داشته باشیم.

تحقیق اول:

موسسه SquareTrade در سال 2012 و بعد از مطالعه روی 2 هزار نفر از دارندگان گوشی‌های آیفون، تخمین زد که حدود 27 درصد از کاربران این گوشی از مواجه دستگاه با آب و مایعات متضرر شده‌اند. این تحقیق همچنین نشان داد که 30 درصد از کاربران آیفون، 122 ماه قبل از انجام این بررسی، به دستگاه‌های خود آسیب رسانده‌اند.

بنابراین در سال 2012، یک نفر از هر سه دارنده گوشی‌های آیفون به دستگاه‌های خود آسیب رسانده‌اند و حدودا یک سوم این آسیب‌ها نیز از طریق مواجهه با مایعات ایجاد شده است. در نهایت براساس نتایج این تحقیق می‌توان گفت که در سال 2012، یک دهم گوشی‌های آیفون از راه برخورد با مایعات ضربه دیده‌اند.

نتیجه: 10 درصد احتمال آسیب دیدن گوشی به وسیله مایعات وجود دارد.

تحقیق دوم:

نتایج تحقیقی که در سال 2011 توسط Plaxo انجام شد، مشخص کرد که تقریبا یک پنجم افراد گوشی‌های خود را به درون چاه توالت انداخته‌اند. هرچند که ممکن است ویژگی مقاومت در برابر آب در چنین شرایطی مانع از آسیب دیدن گوشی شود، اما چنین موقعیت‌هایی تحت پوشش گواهینامه IP قرار  ندارند.

تعداد گوشی‌هایی که هم‌اکنون به چاه‌‌های توالت سقوط می‌کنند قطعا از سال 2011 بیشتر است. زیرا تعداد گوشی‌های فعال این سال نسبت به سال 2011 بسیار بیشتر شده است.

نتیجه: 19 درصد احتمال آسیب دیدن گوشی به وسیله مایعات وجود دارد.

تحقیق سوم:

تحقیق سال 2014 از موسسه Zagg نشان داد که 30 درصد از کسانی که مورد مطالعه قرار گرفته‌اند، دیوایس‌شان در مواجهه با آب و مایعات دچار آسیب‌دیدگی شده است و 50 درصد از این افراد اقدام به تعمیر یا تعویض دستگاه خود کرده‌اند. یعنی حدود 500 درصد باقیمانده در حال سر کردن با گوشی‌های آسیب دیده خود هستند.

نتیجه: 30 درصد احتمال آسیب دیدن گوشی به وسیله مایعات وجود دارد.

براساس نتایج تحقیقات انجام شده که در بالا ذکر شده است، احتمال اینکه دستگاه شما به وسیله آب و مایعات آسیب ببیند، حدود 10 الی 30 درصد و بطور میانگین 20 درصد است.

 

هزینه‌های خرید – بخش دوم:
 

هزینه‌های مقاومت در برابر آب:

هزینه‌ای که شما برای ویژگی مقاومت در برابر آب می‌پردازید به خود گوشی نیز بستگی دارد. به گفته شیاومی، در گوشی‌های پرچمدار، افزودن چنین ویژگی‌ باعث افزایش 25 درصدی هزینه می‌شود و برای مثال، در یک گوشی 400 یا 800 دلاری، با افزایش هزینه 100 یا 200 دلاری مواجه خواهیم بود. البته چنین افزایش هزینه‌ای در تمام کمپانی‌ها یکسان نیست و بسته به کمپانی سازنده این هزینه متفاوت خواهد بود.

هزینه تعمیر:

تعمیر یک گوشی که در مواجهه با آب و مایعات قرار گرفته است معمولا پرهزینه است. براساس تحقیقات انجام گرفته، این تعمیر از 80 دلار تا 250 دلار هزینه دربر خواهد داشت. البته به نوع گوشی و میزان تعمیرپذیری دستگاه، این هزینه متفاوت خواهد بود.

 

نتیجه:
 

در نهایت می‌توان نتیجه گرفت که حدودا 20 درصد احتمال دارد که گوشی شما در مواجهه با آب و مایعات آسیب ببیند و ممکن است مجبور باشید حدودا 100 الی 200 دلار هزینه بیشتر برای ویژگی مقاومت در برابر آب بپردازید. اما شانس ممانعت از اتفاق افتادن چنین حوادثی نیز حائر اهمیت است. همانطور که اشاره شد، هیچ تضمینی وجود ندارد که گوشی شما بتواند در عمق 1.5 متری آب دوام بیاورد.

سایر ملاحظات:

افزودن ویژگی مقاومت در برابر آب ممکن است فقط روی هزینه‌ها تاثیر نداشته باشد و روی جنبه‌های دیگر مانند نحوه استفاده تاثیر گذارد باشد. عایق کردن گوشی در برابر آب ممکن است روی جنبه‌هایی مانند سایز، ضخامت، وزن و شاید کیفیت صدا تاثیر بگذارد. به علاوه، تکنولوژی‌های شخص ثالت و قاب‌های محافظی نیز وجود دارند که می‌توانند گوشی شما را در برابر آب و مایعات مقاوم کنند.

جمع‌بندی:

مطالبی که در بالا آورده شد، براساس تخمین‌های تحقیقات مختلف ذکر شده بودند. در واقع، هیچ پاسخ قطعی برای سوالاتی مانند اینکه مقاومت در برابر آب چه هزینه اضافی را برایتان دربر خواهد داشت و یا در شرایط واقعی عمکلرد این ویژگی چگونه خواهد بود وجود ندارد.

به علاوه، دیتاهای که در بالا آورده شده ممکن است لزوما دقیق نباشند. زیرا کمپانی‌هایی که این تحقیقات را انجام داده‌اند، هرکدام در شاخه‌های مختلفی از فناوری مانند لوازم جانبی و بیمه‌گذاری تلفن‌های همراه فعالیت دارند.

همچنین همانطور که در بالا ذکر شد، هزینه‌ گوشی‌های مقاوم در برابر آب، بسته به کمپانی سازنده متفاوت خواهد بود اما افزایش قیمت گوشی‌های مقاوم در برابر آب نسبت به گوشی‌هایی که از این ویژگی برخوردار نیستند یک مسئله واضح است.

شما نیز ممکن است خودتان یا اطرافیان‌تان تجربه آسیب دیدن گوشی درمواجهه با آب و مایعات را داشته باشید. برای خود من چندین بار اتفاق افتاد که گوشی هوشمندم (از کمپانی سونی) به درون محفظه آب و حتی کاسه آبگوشت سقوط کرد ولی کوچکترین اتفاقی برای آن رخ نداد و بدون مشکل مانند قبل کار می‌کرد. اما همه مثل من خوش‌شانس نیستند و گاهی نیاز است گوشی را تعمیر کنید یا یک گوشی جدید بخرید. اما ویژگی مقاومت در برابر آب، در کل ویژگی مفیدی‌ست و بسته به شرایط می‌تواند از آسیب دیدن دستگاه جلوگیری کند.

اما آیا باید همیشه یک گوشی مقاوم در برابر آب بخریم؟ به نظر من، خرید یک گوشی مقاوم در برابر آب ایده خوبی‌ست اما یک ضرورت نیست. خوشبختانه تعداد گوشی‌هایی که به ویژگی مقاومت در برابر آب مجهز می‌شوند سال به سال در حال افزایش است. بنابراین شاید در آینده لازم نباشد هزینه بیشتری را برای گوشی‌هایی از این دست بپردازید.

در نهایت جالب است این نکته را بدانید که تعداد گوشی‌هایی که بر اثر سقوط آسیب می‌بینند، بسیار بیشتر از گوشی‌هایی‌ست که بر اثر مواجهه با آب و مایعات دچار آسیب می‌شوند. پس خرید یک محافظ چند ده هزار تومانی شاید از خرید یک گوشی ضدآب با وجود صرف هزینه بیشتر، گزینه بهتری باشد.

منبع: جی اس ام 

دیدگاه تان را بنویسید