قیمت پیاز در آخرین هفته بهمن 1401؛ وضعیت بازار چگونه است؟

دو ماهی است که قیمت پیاز افزایش یافته است و با قیمت‌های نامتعارفی به فروش می‌رسد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ جهان صنعت نوشت: با رفع ممنوعیت صادرات پیاز با حکم دیوان عدالت اداری و خروج بی رویه این محصول از کشور قیمت هرکیلوگرم از آن ۴۰ هزار تومان را نیز تجربه کرد و اکنون جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار افزایش تعرفه صادرات و واردات پیاز خارجی را در اختیار دارد.

دو ماهی است که قیمت پیاز افزایش یافته است و با قیمت‌های نامتعارفی به فروش می‌رسد در میادین میوه و تره نیز که در آنها قیمت گذاری رسمی صورت می‌گیرد و نرخ ها تا حدودی کنترل شده است، محصول با کیفیتی عرضه نمی شود و به اصطلاح پیاز درجه ۲ یا درجه ۳ انباری برخی خرید وجود دارد.

در مقاطعی با توجه به تفاوت بالای پیاز در بازار و نرخ های مصوب میادین این محصولات به کل عرضه نشد.

پیاز از پرمصرف ترین محصولاتی است که با توجه به فرهنگ مردم کشورمان هر روز برای تولید غذا استفاده می شود و گرانی و کمبود آن به شدت در سفره های مردم حس می شود.

قیمت این محصول در هفته های اخیر در کانال های ۳۰ هزار تومان و ۴۰ هزار تومان به فروش می رسد به طوری که بر اساس گزارش های میدانی قیمت پیاز زرد و سفید ۳۷ و پیاز قرمز ۴۳ هزار تومان به فروش می رسد؛ قیمت هایی که تا به امروز برای محصولی مانند پیاز بی سابقه بوده است.

این محصول در میادین میوه و تره بار شهرداری تهران نیز پیاز های زرد و سفید به قیمت ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان به فروش می سد.

درباره دلایل افزایش قیمت پیاز موارد متعددی وجود دارد و تا به امروز توسط مسئولان مختلف درباره آن صحبت شده است اما مهم ترین دلایل را می توان صادرات بی رویه و سرما و یخ بندان های مقطعی اشاره کرد.

رفع ممنوعیت صادرات پیاز صیفیجات با حکم دیوان عدالت اداری

وزارت جهاد کشاورزی با توجه به شتاب بالایی که برای صادرات پیاز وجود داشت در اوایل سال صادرات چهار قلم از صیفیجات از جمله پیاز را ممنوع کرد اما صادر کنندگان به دیوان عدالت اداری شکایت کردند و دیوان نیز با توجه به احکام بالادستی ممنوعیت پیاز را رفع کرد.

تقاضای بالایی برای واردات پیاز در کشورهای عراق، افغانستان و حوزه خلیج فارس وجود دارد که تفاوت قیمت و افزایش نرخ ارز، زمینه برای خروج حجم زیادی از این محصول را از کشور فراهم کرده است.

صادرات مانند جاروبرقی بازار را جارو کرد

رئیس اتحادیه بارفروشان تهران درباره وضعیت صادرات بی ضابطه می گوید: در مهر ماه بارها به دستگاه‌های نظارتی درباره صادرات بی رویه هشدار دادیم به طوری که در آن مقطع روزانه ۲ تا ۲ هزار و ۵۰۰ تن پیاز برای صادرات به عراق و پاکستان از کشور خارج شد.

وی افزود: در آن دوران که قیمت هر کیلوگرم پیاز در ایران ۵ تا ۶ هزار تومان بود، صادرات باید به حدی انجام می‌شد که از عرضه داخلی کاسته نشود، اما به حرف کارشناسی ما توجهی نشد و مثل جاروبرقی پیاز را در ایران جارو کردند.

زمستان تمام می‌شود!

بنابر این گزارش با فروکش کردن روزهای سرد و افزایش واردات پیاز از شهرهای جنوبی کشور و در ماه های آینده دیگر شهر ها، عرضه این محصول دوباره فراوان و حتی بیشتر از نیاز بازار می‌شود اما برای تنظیم بازار موقت این محصول، وزارت جهاد کشاورزی مسیر واردات را باز کرده است.

نخسین محوله پیاز خارجی به کشور وارد شد

مسعود امراللهی مدیر کل نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی نیز در این ارتباط گفت: برای کمک به ثبات بازار پیاز قرار است ۵۰ هزار تن از این محصول وارد کشور شود نخستین بخش از این محموله وارد بندر جاسک شده است.

وی افزود: پیاز در میادین شهرداری تهران با قیمت ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان عرضه می‌شود.

امراللهی گفت: قیمت فعلی عرضه پیاز در میدان مرکزی میوه و تره‌بار به صورت عمده ۲۳ تا ۲۸ هزار تومان است که نسبت به هفته گذشته ۳ هزار تومان افزایش داشته است.

مدیرکل نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی افزود: با توجه به بارندگی‌های اخیر در دامنه جنوبی کشور، طرح استمرار و تولید زمستانه در برداشت و حمل‌ونقل محصول پیاز با مشکل مواجه و موجب شد این محصول در میادین میوه و تره‌بار با قیمتی بالاتر از قیمت واقعی عرضه شود.

بنابر این گزارش با توجه به اینکه دولت از ایجاد ممانعت یکباره از صادرات محصولات کشاورزی منع شده است وزارت جهاد کشاورزی علاوه بر واردات، بالابردن تعرفه صادرات را برگزیده است، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی نیز امیدوار است با وضع تعرفه ۱۸۰ درصدی، بازار پیاز تنظیم شود و به ثبات برسد.


 

دیدگاه تان را بنویسید