سلسله گزارش های جماران از صورت مالی شرکت های دولتی/۱۳

گزارش سازمان حسابرسی کشور: شرکت نفت خزر در چند سال گذشته فاقد عملیات حفاری و اکتشاف بوده است/ بهره برداری از سردار جنگل بازهم به تعویق افتاد؟

خبر غیر عملیاتی بودن سکوی میدان سردار جنگل در سال 1400 نگرانی ها درباره استفاده ایران از فرصت های این میدان را افزایش داده است.

لینک کوتاه کپی شد

گروه اقتصاد و درآمد: انتشار اسناد مالی شرکت های دولتی در یک سال اخیر زمینه دستیابی کارشناسان و رسانه ها به یکی از بخش های غیرشفاف اقتصاد کشور را مهیا کرده است. هم اکنون پس از انتشار صورت های مالی سال های 1398 و 1399 این شرکت ها، صورت های مالی سال 1400 نیز در سامانه کدال انتشار یافته است. 

بر اساس این گزارش ها، مهم ترین نکات نحوه اداره این شرکت ها و آثار آن بر زندگی شهروندان به ویژه در حوزه انرژی، خدمات و ... در قالب سلسله گزارش هایی توسط پایگاه خبری جماران منتشر می شود. 

در بخش سیزدهم این گزارش ها به بررسی عملکرد یکی از شرکت های دولتی در سه سال 1398 الی 1400 پرداخته ایم.

 

شرکت نفت خزر

شرکت نفت خزر به عنوان یکی از شرکت های تابعه شرکت ملی نفت ایران در دی ماه 1376 تاسیس شد. این شرکت وظایف اکتشاف، توسعه و تولید منابع هیدروکربنی در حوضه خزر جنوبی و سه استان ساحلی مازندران، گلستان و گیلان را به عهده دارد.

اهمیت شرکت نفت خزر از آن جهت بالا است که رقبای ایران در حوزه انرژی به ویژه ترکمنستان و جمهوری آذربایجان با سرعت بالایی در حال بهره برداری از منابع خزر هستند. 

صورت مالی شرکت نفت خزر اما حاوی یک نکته نگران کننده است. حسابرسان در مقدمه گزارش خود تاکید کرده اند «این شرکت در چندسال گذشته فاقد عملیات حفاری و اکتشاف بوده و تجهیزات آن شامل سکو، شناورها و اسکله پشتیبانی در منطقه عملیاتی خزر به حالت غیرعملیاتی در آمده است.»

تنها سکوی ایرانی در این منطقه، سکوی امیرکبیر  نام دارد که در محدوده میدان سردار جنگل مستقر شده است و حال خبر غیر عملیاتی بودن آن نگرانی ها درباره استفاده ایران از فرصت های این میدان را افزایش داده است. سال ها پیش که این میدان کشف شد، برخی کشورهای همسایه واکنش منفی نشان دادند تا جایی که مقامات نظامی کشور به صراحت از مالکیت ایران بر این میدان و حضور ارتش در دور تا دور منطقه عملیاتی سخن گفتند. همزمان با این اتفاقات در سال 91 سکوی نیمه شناور امیر کبیر در دریای خزر مستقر شد اما ظاهرا اراده ای برای بهره برداری از سردار جنگل وجود ندارد. 

صورت های مالی نفت خزر؛  103 میلیارد تومان هزینه شرکتی که فعالیت حفاری و اکتشافی ندارد

صورت های مالی منتشر شده در سامانه کدال درخصوص عملکرد شرکت نفت خزر نشان می دهد برای این شرکت در سال 1400 حدود 103 میلیارد تومان هزینه شده که نسبت به سال 1399 حدود 53 درصد افزایش در بر داشته است. 

صورت مالی شرکت نفت خزر

درآمد این شرکت مطابق گزارش موجود بر اساس ارائه خدمات از سوی شرکت ملی نفت شامل هزینه های جاری انجام شده طی سال به علاوه حق الزحمه شرکت تا سقف بودجه مصوب پرداخت می شود اما نکته جالب ماجرا تفاوت ارقام بودجه مصوب با با بودجه مصوب اصلاحی است به طوری که در بودجه مصوب درآمد حاصله از ارائه خدمات (یا همان هزینه های جاری) 62.5 میلیارد تومان در نظر گرفته شده در حالیکه در بودجه اصلاحی این رقم به 104 میلیارد ارتقا یافته است.

تغییرات نشان می دهد که افزایش مذکور در سه حوزه سایر «مزایای کارکنان، مواد و کالای مصرفی و خدمات پیمانکاری» رخ داده است.

صورت مالی نفت خزر- بودجه اصلاحی

ریز هزینه های این شرکت در سال 1400 نیز به شرح زیر است:

نفت خزر

این شرکت دارای 155 کارمند رسمی و قراردادی است. رییس هیات مدیره آن  عماد حسینی نماینده اسبق مجلس و مدیرعامل نیز، مراد کمالی با سابقه مدیریت در مناطق جنوب و دارای مدرک تحصیلی در رشته های صنایع و عمران است.

یکی از نکات مهم دیگر در رابطه با این شرکت حضور دفتر مرکزی آن در میدان آرژانتین تهران است درحالیکه حیطه وظایف آن در مناطق شمالی کشور است.

(برای مشاهده بخش اول گزارش اینجا کلیک کنید)

(برای مشاهده بخش دوم گزارش اینجا کلیک کنید)

(برای مشاهده بخش سوم گزارش اینجا کلیک کنید)

(برای مشاهده بخش چهارم گزارش اینجا کلیک کنید)

(برای مشاهده بخش پنجم گزارش اینجا کلیک کنید)

(برای مشاهده بخش ششم گزارش اینجا کلیک کنید)

(برای مشاهده بخش هفتم گزارش اینجا کلیک کنید)

(برای مشاهده بخش هشتم گزارش اینجا کلیک کنید)

(برای مشاهده بخش نهم گزارش اینجا کلیک کنید)

(برای مشاهده بخش دهم گزارش اینجا کلیک کنید)

(برای مشاهده بخش یازدهم گزارش اینجا کلیک کنید)

(برای مشاهده بخش دوازدهم گزارش اینجا کلیک کنید)

دیدگاه تان را بنویسید