گزارش جماران از صورت مالی شرکت های دولتی/۴

توسعه صنایع فولادی؛ همچنان در دشت های ممنوعه

صورت های مالی سال 1399 شرکت ملی فولاد نشان می دهد که مبلغی حدود 894 میلیارد تومان از وجوه سازمان ایمیدرو برای احداث کارخانجات فولاد در مناطق تحت تنش آبی بالا پرداخت شده است. این مناطق عبارتند از میانه، قائنات، چهارمحالو بختیاری، نی ریز و شادگان که هم اکنون درگیر مسائل مختلف در حوزه آب هستند.

لینک کوتاه کپی شد

 گروه اقتصاد و درآمد جی پلاس: تاکنون صورت های مالی بیش از 370 شرکت زیر مجموعه نهادهای دولتی منتشر شده است. سال ها عدم انتشار عمومی گزارشات این شرکت ها در خصوص وضعیت خود انتقادات فراوانی را به وجود آورده بود که سرانجام در بهار 1401 بخشی ازصورت های مالی این شرکت ها در سامانه کدال قرار گرفت. 

در بخش چهام این گزارش به بررسی مهم ترین نکات صورت های مالی یکی از این شرکت ها پرداخته شده است.

(برای مشاهده بخش اول گزارش اینجا کلیک کنید)

(برای مشاهده بخش دوم گزارش اینجا کلیک کنید)

(برای مشاهده بخش سوم گزارش اینجا کلیک کنید)

 

شرکت ملی فولاد ایران

شرکت فولاد ایران از ادغام دو شرکت ذوب آهن ایران و شرکت ملی صنایع فولاد ایران درسال 1358 تشکیل شد. این شرکت در سال 1381 به عنوان زیرمجموعه سازمان توسعه و نوسازی معادن ایران (ایمیدرو) قرار گرفت. 

موضوع فعالیت این شرکت به شرح زیر است:

-ایجاد و تاسیس کارخانجات و واحدهای فولادی 

-اکتشاف و استخراج از معادن مورد احتیاج فولاد سازی و ...

در سال 1399 در این شرکت تعداد 146 کارمند رسمی، پیمانی، قراردادی و مامور به شرکت حضور داشته اند.

این شرکت در واقع بازوی ایمیدرو برای سرمایه گذاری در حوزه فولاد است که به برخی از مهم ترین جزییات صورت مالی ان در ادامه می پردازیم.

 

میزان بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی این شرکت در سال ۹۹ مبلغی حدود 15.5 میلیارد تومان است که بنابر بر جدول شماره 5 این سند حسابرسی، صرف اموری از جمله: حقوق و دستمزد، اضافه کاری و تعطیل کاری، حق بیمه بازنشستگی، پس انداز سهم شرکت، بیمه کارکنان، عیدی و پاداش، حق اولاد و همسر و کمک های رفاهی کارکنان شده است. 

با توجه به تعداد کارکنان رسمی و پیمانی این شرکت، به طور میانگین برای هرکدام از این پرسنل 19 میلیون تومان در ماه هزینه شده است که با توجه به قیمت های سال 1399 که حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار مبلغی حدود 2.5 میلیون تومان بوده، رقم قابل توجهی به نظر می رسد.

از سوی دیگر در جدول شماره 6، هزینه های فروش، اداری و عمومی درج شده است که نشان میدهد در سال 99 مبلغ دو میلیارد تومان تحت عنوان کارت هدیه در مناسبات های گوناگون به کارکنان هدیه داده شده است.

همچنین حقوق کارگران خدماتی قراردادی به طور میانگین در سال 99، حدود 8.8 میلیون تومان بوده است.

کسری هزینه های این شرکت در مجموع از طریق یک قرارداد مابین ایمیدرو و شرکت ملی فولاد از محل یک درصد فروش سالیانه شرکت فولاد میانه تامین می شود که در سال 1399 این مبلغ حدود 29 میلیارد تومان بوده است. 

بنا بر پیوست صفحه 48 این گزارش، با توجه به بودجه اصلاحی این شرکت، به میزان 27.5 میلیارد تومان در کل هزینه ها انحراف عملکرد دیده می شود.

وام های بلند مدت، علی رغم مزایای مناسب

 

در این شرکت طی سال های 98 و 99 به ترتیب 5.8 و 4.9 میلیارد تومان وام بلندمدت به کارکنان خود تحت عنوان مسکن، خودرو و ضروری پرداخت شده است. 

 

احداث کارخانه فولاد در مناطق تحت تنش آبی!

صورت های مالی سال 1399 این شرکت نشان می دهد که مبلغی حدود 894 میلیارد تومان از وجوه سازمان ایمیدرو برای احداث کارخانجات فولاد در مناطق تحت تنش آبی بالا پرداخت شده است. این مناطق عبارتند از میانه، قائنات، چهارمحال و بختیاری، نی ریز و شادگان که هم اکنون درگیر مسائل مختلف در حوزه آب هستند. 

بنا بر نقشه زیر که ازسوی سازمان نقشه برداری درسال 1395 منتشر شده است، بسیاری از مناطق مذکور در دشت های ممنوعه و دارای تنش آبی قرار دارند.

 نقشه+به+روز+شده+_وضعیت+بهره+برداری+دشت+های+ممنوعه+کشور_+تا+پایان+اسفند+95

 

دیدگاه تان را بنویسید