سد زاینده رود ۱۱ درصد و سدهای تهران ۱۹ درصد آب دارند/ آبفا: کاهش 20 درصدی مصرف آب در تهران ضروری است

فیروز قاسم زاده، مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور، اظهار کرد: بررسی وضعیت ورودی سدهای کشور نشان می‌دهد ورودی به مخازن در سال آبی جاری به 830 میلیون متر مکعب رسیده که نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته 14 درصد کاهش دارد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ آمار دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور نشان می‌دهد، با سپری شدن ۳۰ روز از سال آبی (۱۴۰۲-۱۴۰۱) میزان حجم آب در مخازن سد‌های کشور حدود ۱۸.۱۲ میلیارد مترمکعب بوده و شاهد کاهش ۱۴ درصدی ورودی به مخازن نسبت به سال گذشته هستیم.

فیروز قاسم زاده، مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور، اظهار کرد: بررسی وضعیت ورودی سدهای کشور نشان می‌دهد ورودی به مخازن در سال آبی جاری به 830 میلیون متر مکعب رسیده که نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته 14 درصد کاهش دارد.

وی اضافه کرد: میزان پرشدگی سد زاینده رود در استان اصفهان، سدهای استان تهران، سدهای استان خوزستان و سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه در شرایط فعلی به ترتیب حدود 11 درصد، 19 درصد، 43 درصد و 29 درصد است.

شایان ذکر است، با توجه  به پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر کم بارشی فصل پاییز 1401 و به تبع آن کاهش ورودی‌ها به مخازن سدها، صرفه‌جویی در مصرف آب امری ضروری است.

 

هشدار آبفا

 

شرکت آب و فاضلاب استان تهران اعلام کرد: در آخرین روز مهرماه ذخیره سدهای تأمین‌کننده آب این کلان‌شهر به ۳۵۰میلیون مترمکعب رسیده است و این میزان ذخیره، در صورت تداوم روند مصرف کنونی ممکن است مشکلات و تنگناهایی را برای تأمین پایدار آب به وجود آورد.

در اطلاعیه شرکت آب و فاضلاب استان تهران آمده است: "نمودار‌های مرکز کنترل آب تهران نشان می‌دهد میزان مصرف آب چندان تفاوتی با روزهای گذشته نداشته است و کاهش محسوسی را نشان نمی‌دهد.

در هفته پایانی مهرماه مصرف لحظه‌ای آب تهران به 42هزار لیتر در ثانیه نیز رسید که این رقم برای این روزهای پاییزی چشم‌گیر است. تهران در مهرماه امسال سهمی از بارش‌ها نداشت، در حالی که این میزان در متوسط بلندمدت 7.3 میلی‌متر بوده است.

پایداری گرما در مهر‌ماه و تداوم مصرف بالای آب در تهران روند کاهش ذخایر مخازن را در پی داشته است؛ به‌گونه‌ای که طی روزهای منتهی به آبان ماه حجم آب مخازن سطح شهر تهران روزانه حدود 600هزار مترمکعب نسبت به شرایط نرمال کسری داشته است؛ این موضوعی است که علاوه بر اقدامات فنی و مهندسی تأمین آب نیازمند مشارکت و همیاری جدی پایتخت‌نشینان است.

در آخرین روز مهرماه ذخیره سدهای تأمین‌کننده آب این کلان‌شهر به 350میلیون مترمکعب رسیده است و این میزان ذخیره، در صورت تداوم روند مصرف کنونی ممکن است مشکلات و تنگناهایی را برای تأمین پایدار آب به وجود آورد.

تهران برای سومین سال متوالی با تنش آبی و خشکسالی مواجه شده است و برای عبور از این شرایط دشوار لازم است شهروندان با مدیریت مصرف علاوه بر پرهیز از انجام کارهای غیرضروری، دست‌کم 20درصد از مصارف روزانه خود را کاهش دهند."

 

منبع: تسنیم

دیدگاه تان را بنویسید