هوای تهران تا چه زمانی آلوده می ماند؟

آلودگی هوای پایتخت منشا داخلی دارد و از اطراف تهران و البرز نشات می‌گیرد و تداوم ادامه آن پیش بینی می شود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ معاون اداره کل هواشناسی استان تهران با اشاره به اینکه گرد و خاک جاری در تهران منشا داخلی دارد و سرچشمه آن اطراف البرز است، افزود: با توجه به هشدارهای صادر شده تا بامداد فردا (۴ مرداد) آلودگی هوا خواهیم داشت.

در روزگاران گذشته وقتی بحث آلودگی هوا به میان می‌آمد در ذهنمان فصل پاییز و زمستان و موقع وارونگی دما تداعی می‌شد اما چند وقتی است که آلودگی هوا دیگر مختص به فصل‌های سرما نیست و در بهار و تابستان هم به‌صورت کم‌سابقه‌ای دامن‌گیر شهر شده است، به‌طوری که از اول بهار تا به امروز ۵۱ روز ناسالم برای گروه حساس،۶ روز ناسالم و یک روز بسیار ناسالم و ۲ روز  خطرناک در تهران ثبت شده است.

ساعت ۲ بامداد امروز(۳ مردادماه) نیز شاخص کیفیت هوای تهران به ۳۵۷ رسید ودر وضعیت خطرناک قرار گرفت. ساعت بامداد یکشنبه(۲ مردادماه) تیز تهرانی‌ها هوای بسیار ناسالم با شاخص ۲۰۳ تنفس کردند.

مازیار غلامی درباره آلودگی هوای تهران طی روزهای اخیر اظهار کرد: طبق هشدار صادر شده مبنی بر وزش باد شدید، گاهی خیلی شدید و خیزش گردوخاک از عصر روز یکشنبه ( ۲ مردادماه) تا دوشنبه (۳ مردادماه) دراستان تهران، برای غروب امروز هم در برخی ساعت‌ها وزش باد شدید و گاهی خیلی شدید و خیزش گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود.

وی درباره شدت آلودگی هوای امروز گفت: شدت آلودگی هوای امروز همچون روز گذشته پیش‌بینی می‌شود. هرچند که به‌طور دقیق همان شاخص و همان میزان نیست اما تقریبا مشابه روز گذشته خواهد بود و غلظت آلودگی هوا ناشی از خیزش گرد و خاک تا فردا صبح (۴ مردادماه) در سطح تهران باقی خواهد ماند.

معاون اداره کل هواشناسی استان تهران در پایان تصریح کرد: این آلودگی هوا منشا داخلی دارد و از اطراف تهران و البرز نشات می‌گیرد.

 

توفان گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا در غرب و نیمه جنوبی تهران

اداره کل هواشناسی استان تهران از وزش باد شدید وخیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا به ویژه در غرب و نیمه جنوبی تهران خبر داد.

بر اساس بررسی داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی وضعیت جوی استان تهران تا فردا (۴ مردادماه) آسمان صاف تا قسمتی ابری در نیمه‌شمالی و ارتفاعات، نیمه‌ابری و در برخی مناطق همراه با غبار رقیق و وزش باد، گاهی وزش باد شدید همراه با خیزش گردوخاک و احتمال توفان گردوخاک و کاهش دید و کیفیت هوا به‌ویژه در غرب و نیمه‌جنوبی استان پیش‌بینی می‌شود.

برای فردا (۴ مردادماه) نواحی شمال شرق و ارتفاعات و تا پایان هفته در اکثر نواحی استان افزایش ابر، گاهی همراه با رگبار پراکنده باران و وزش باد شدید به‌ویژه در روز چهارشنبه(۵ مردادماه) و احتمال رعدوبرق و در مناطق مستعد ارتفاعات شرقی استان، احتمال بارش تگرگ مورد انتظار است همچنین برای امروز(۳ مردادماه) کاهش دما سپس تا پنجشنبه(۶ مردادماه) افزایش نسبی دما پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، ورامین با بیشینه دمای ۴۳ درجه سانتیگراد گرمترین نقطه استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده است.

آسمان تهران فردا ( ۴مردادماه) صاف و غبار صبحگاهی و گاهی وزش باد با حداقل دمای ۲۶ و حداکثر دمای ۳۸ درجه سانتیگراد و طی ‌چهارشنبه (۵ مردادماه) نیمه‌ابری و گاهی وزش باد شدید در بعد از ظهر گرد و خاک و در اواخر وقت بارش پراکنده با حداقل دمای ۲۷ و حداکثر دمای ۴۰ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

 

تنفس هوای خطرناک در تهران طی بامداد امروز

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، هم‌اکنون (۳ مردادماه) میانگین کیفیت هوای پایتخت در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد، این در حالیست که تهرانی‌ها از ساعت ۱ تا ۳ بامداد امروز هوای خطرناک را تنفس کرده‌اند.

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران آلاینده شاخص، هم‌ اکنون «ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون» با میانگین ۱۱۴ و کیفیت هوا ناسالم برای گروه‌های حساس است.

 آلاینده شاخص هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته «ازن» با میانگین ۱۴۳ بود و کیفیت هوای پایتخت در شرایط «ناسالم برای گروه‌های حساس» قرار داشت.

غلظت آلاینده‌ها در ساعت ۲ بامداد امروز افزایش یافت و به عدد ۳۵۷ رسید و در وضعیت «خطرناک» قرار گرفت اما در ساعت ۶ صبح  دوباره به عدد ۱۴۷ کاهش یافت و در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت و این وضعیت تاکنون ادامه داشته‌ است.

گفتنی است که شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود. بر اساس این تقسیم‌بندی از عدد صفر تا ۵۰ هوا "پاک"، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا "قابل قبول(سالم) یا متوسط"، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا "ناسالم برای گروه‌های حساس"، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا "ناسالم برای همه گروه‌ها"، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا "بسیار ناسالم" و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا "خطرناک" است./ ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید