حداقل حقوق کارگران در سال 1401 + جدول و جزییات - نظر کارشناسان چیست؟

با افزایش ۵۷.۴ درصدی حداقل مزد، حداقل دستمزد روزانه، ۱۳۹۳۲۵۰ و پایه مزد ماهانه کارگران به ۴۱۷۹۷۵۰۰ ریال در سال 1401 رسیده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ با افزایش ۵۷.۴ درصدی حداقل دستمزد، دریافتی کارگران بیش از یک میلیون و پانصد هزار تومان افزایش یافت.

نتایج شورایعالی کار برای تعیین دستمزد ۱۴۰۱ مشخص شد؛ به گفته اعضای کارگری شورا، با افزایش ۵۷.۴ درصدی حداقل مزد، حداقل دستمزد روزانه، ۱۳۹۳۲۵۰ و پایه مزد ماهانه کارگران به ۴۱۷۹۷۵۰۰ ریال رسید.

در عین حال، بن کارگری به ۸۵۰ هزار تومان و حق مسکن به ۶۵۰ هزار تومان افزایش یافت. پایه سنوات روزانه نیز به ۷۰۰۰۰ ریال رسید.

با این حساب، دریافتی کارگر حداقل بگیر بدون سابقه و بدون اولاد، با مجموع پایه مزد ماهانه‌ی ۴۱۷۹۷۵۰۰ ریال و بن ۸۵۰۰۰۰۰ ریال و حق مسکن ۶۵۰۰۰۰۰ ریال، برابر با ۵۶۷۹۷۵۰۰ ریال می‌شود.

حداقل دستمزد برای کارگر با یک فرزند، ۶۳۰۷۷۲۵۰ ریال و برای کارگر با دو فرزند، ۶۷۲۵۷۰۰۰ ریال شده است.

برای کارگران سایر سطوح، افزایش به این ترتیب است: ۳۸ درصد به اضافه‌ی مبلغ ثابت ۱۷۱۷۲۲ روزانه که برابر است با ۳۸ درصد افزایش مزد پایه به اضافه مبلغ ثابت ۵۱۵۱۶۶۰ ماهانه.

با این حساب، در سال آینده، هیچ کارگر مشمول قانون کاری کمتر از ۵ میلیون و ۶۷۹ هزار تومان دریافتی نخواهد داشت.


photo_2022-03-10_09-40-52

افزایش هزینه‌های زندگی تا حدودی جبران شد

افزایش ۵۷.۴ درصدی حداقل مزد «مثبت» است

فرامرز توفیقی گفت: نتیجه جلسه می‌تواند خوب باشد به شرطی که دولت به وظایفش عمل کند.

فرامرز توفیقی (از نمایندگان کارگری دستمزد) در تحلیل نتایج مزدی شورایعالی کار و افزایش ۵۷.۴ درصدی حداقل مزد کارگران گفت: این نتیجه، نتیجه‌ی خوبی است؛ می‌تواند به بهبود شرایط معیشتی کارگران کمک کند اما به شرط اینکه دولت به وظایف خود به خوبی عمل کند.

وی در ارتباط با وظایف دولت به چند مورد اشاره کرد: دولت باید بتواند زنجیره تامین را فراهم کرده و بازار را کنترل کند و از بروز تورم و گرانی جلوگیری نماید. باید به وظایف و تکالیف برنامه‌های پنجم و ششم توسعه به خوبی عمل کنند و دهک‌های درآمدی را مجدداً راستی آزمایی نمایند. در مورد ارز ترجیحی نیز باید تصمیم‌سازی درستی صورت بگیرد به گونه‌ای که موجب افزایش مجدد ضریب جینی و تعمیق فاصله‌ی دهک‌های درآمدی نشود.

توفیقی تاکید کرد: اگر دولت به این وظایف عمل کند و با کنترل بازار و مدیریت قیمت ها، اجازه ندهد هزینه‌های زندگی کارگران و بازنشستگان افزایش یابد، و اگر در جهت تامین کالاهای اساسی بربیاید، افزایش ۵۷.۴ درصدی حداقل مزد می‌تواند «بهبودبخش» باشد.

این نماینده کارگران با اشاره به اینکه «هنوز با سبد معیشت توافقی فاصله زیادی داریم» گفت: با افزایش مزد، بخش زیادی از افزایش هزینه‌های زندگی در طول سال جاری جبران شد؛ تفاوت دو سبد معیشت متوالی، حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود که با افزایش مزد و مزایای مزدی، ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانِ آن برای خانوار متوسط ۳.۳ نفره جبران شد. بنابراین به شرط تنظیم بازار و کنترل هزینه ها، نتیجه حاصله، نتیجه‌ی خوبی است. هرچند هنوز با سبد معاش فاصله داریم و این رقم نمی‌تواند تامین کننده‌ی همه هزینه‌های زندگی باشد.

 

هنوز تا سبد معیشت فاصله زیادی داریم

 

علی خدایی گفت: از نتیجه جلسه شورایعالی کار راضی هستیم هرچند هنوز تا سبد معیشت فاصله زیادی داریم.

بعد از یک نشست چهارده‌ساعته در شورایعالی کار، بالاخره افزایش مزد و مزایای مزدی کارگران مشخص شد.

علی خدایی (عضو کارگری شورایعالی کار) در تحلیل این نتیجه می‌گوید: با افزایش ۵۷.۴ درصدی پایه مزد و افزایش ۵۳.۵ درصدی کل دریافتی کارگران، دستمزد برای یک خانوار متوسط ۳.۳ نفره که مبنای محاسبات ما قرار دارد، به ۶ میلیون و ۴۳۳ هزار تومان رسید؛ افزایش ریالی دستمزد خانوار متوسط، ۲ میلیون و ۴۲۰ هزار تومان بود.

وی افزود: علاوه بر افزایش ۵۷.۴ درصدی پایه مزد کارگران، بن کارگری از ۶۰۰ هزار تومان به ۸۵۰ هزار تومان و حق مسکن از ۴۵۰ هزار تومان به ۶۵۰ هزار تومان رسید. سنوات ماهانه کارگران نیز ۲۱۰ هزار تومان شد. کارگری که اصلاً سابقه ندارد و فاقد اولاد است و تازه پا به کارگاه گذاشته، ۵ میلیون و ۶۷۹ هزار تومان دریافتی ماهانه خواهد داشت.

خدایی در ارتباط با روند جلسه شورایعالی کار گفت: یک جلسه چهارده‌ساعته و بسیار طولانی داشتیم؛ نشست پرچالشی بود؛ دولت تقریباً دخالت چندانی نداشت و اصل چانه زنی، بین گروه کارگری و کارفرمایی بود و بعد از ساعت‌های طولانی توانستیم به این نتیجه دست پیدا کنیم.

او در پاسخ به این سوال که آیا از نتیجه راضی هستید؛ گفت: جلسه سختی بود، از نتیجه رضایت نسبی داریم؛ هرچند عدد نهایی با سبد معیشت محاسبه شده تفاوت دارد و نمی‌توانیم بگوییم تامین کننده تمام نیازهای خانواده‌های کارگری هست؛ با این حال، توانستیم بخش زیادی از قدرت خرید از دست رفته کارگران را جبران کنیم؛ فاصله سبد معیشت سال قبل و سبد معیشت امسال، ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود که در ارتباط با دریافتی یک خانوار متوسط، بخش زیادی از این افزایش هزینه‌های زندگی جبران شد./ ایلنا

دیدگاه تان را بنویسید