مردم همچنان کم گوشت می خرند/ رکود بی سابقه بازار با وجود ادعای کاهش قیمت!

علیرغم وجود میلیون ها دام زنده مازاد در کشور، در هفته اول اسفند ماه 1400 بازار گوشت رکود بی سابقه ای را تجربه کرده است و از سوی دیگر فعالان دامداری همچنان از مشکلات خود برای تولید و صادرات گلایه مند هستند.

لینک کوتاه کپی شد

گروه اقتصاد و درآمد جی پلاس: گوشت قرمز را باید یکی از مواد غذایی حیاتی برای سفره مردم محسوب کرد. با این حال، حتی با کاهش قیمت گوشت در روزهای اخیر میزان خرید این محصول در بازار با افزایش همراه نبوده است.

مشکلات تولیدکنندگان و صادرکنندگان دام زنده و گوشت نیز پابرجا است و مجموع این مشکلات و مسائل در کنار یکدیگر باعث پیچیده تر شدن این بازار می شود، موضوعی که می توان جزییات آن را زبان فعالان دامداری شنید.

رییس شورای تامین دام زنده کشور گفت: موج سازی برای افزایش قیمت گوشت در ماه‌های پایانی سال ایجاد شد اما ازآنجایی که میزان عرضه افزایش پیدا کرد و تقاضا کاهش، ما شاهد افت قیمت گوشت هستیم. اما در هفته اول اسفند بدون تقاضا و در رکود بی‌سابقه طی شد.

منصور پوریان با اشاره به تصویب اخذ عوارض بر صادرات دام، گفت: این مهم بدون مشورت و اظهارنظر خواستن از فعالان این بخش خصوصی از سوی مجلس تصویب شد. متاسفانه وزارت کشاورزی در برابر این مصوبه سکوت شک برانگیزی کرده است، وزارتخانه‌ای که باید حامی تولیدکنندگان و صادرکنندگان باشد.

وی با طرح این پرسش که دولت در کدام مقطع زمانی از دامداران حمایت کرده که حالا خود را شایسته دریافت عوارض صادرات می‌داند؟ گفت: حمایت‌های دولتی در حد نگارش باقی می‌مانند و هیچگاه عملیاتی نمی‌شوند. متاسفانه دامداران در چند سال اخیر برای دریافت نهاده با چالش‌های جدی مواجه بودند و همین عدم دسترسی دامداران به نهاده تعادل بازار گوشت را برهم زده است.

این فعال اقتصادی با اشاره به پایین بودن میزان خرید حمایتی دام از سوی دولت، گفت: بخش بازرگانی در زمینه صادرات دام ضعیف عمل می‌کند به نظر می‌رسد هدف از وضع چنین مصوباتی این است که با تمام ابزارها و اهرام‌هایی که در دست دارند می‌خواهند صنعت دام‌پروری در کشور را سرکوب کنند.

پوریان با بیان اینکه دامداران در حال حاضر نهاده با نرخ آزاد خریداری می‌کنند، افزود: دامداران به سختی و با هزینه گزاف دام را نگهداری می‌کنند و وقتی می‌خواهند دام مازاد را با دستور دولت صادر کنند دولت مانع خروج آن می‌شوند. هفته گذشته نیز شاهد برگشت یک محموله دام در بندر عباس بودیم شرکت پشتیبانی امور دام به ما صادرکنندگان قول داد که هزینه صادرات و ضرر و زیان آنها را متقبل می‌شود که تا به امروز هیچ اقدامی در این زمینه نکرده است.

 به گفته وی؛ مجموع خرید حمایتی در سال جاری از 100 هزار راس و مجموع صادرات دام از 40 هزار راس عبور نکرد در حالی مازاد دام در حدود 7 میلیون راس است.

 رییس شورای تامین دام زنده با بیان اینکه قاچاق دام به دلیل وضع مصوبات نادرست تشدید می‌شود، گفت: به نظر من علت قاچاق دام تصمیمات نادرستی است که درخصوص صادرات دام گرفته می‌شود و این تصویب عوارض بر صادرات دام قاچاق را رسمی می‌کند.

رییس مجمع ملی صادرکنندگان دام در پاسخ به این پرسش که روسیه و اوکراین جزو کشورهای اصلی تامین‌کننده نهاده دامی ما محسوب می‌شوند آیا در شرایط جنگی این امکان وجود دارد که ما در سال آینده نیز با چالش نهاده مواجه شویم؟ گفت: 90درصد نهاده مورد نیاز کشور از روسیه تهیه و تامین می‌شود روسیه از سوی کشورهای اروپایی و آمریکایی تحریم شده است به عبارت دیگر تحریم‌ها علیه آنها تجارت روسیه و ایران را تسهیل کرده است از این‌رو آنها به‌دنبال بازار ایران هستند و به نظر می‌رسد با تهاجم روسیه به اوکراین ایران جزو بازارهای ایده‌آل برای روسیه باشد. از سوی دیگر با سقوط معنادار روبل قیمت نهاده کاهش پیدا می‌کند و ما به سهولت می‌توانیم نهاده مورد نیاز خود را از این کشور وارد کنیم.

پوریان نوسان‌های قیمت گوشت را ناشی از تصمیمات غیرمعقولانه وزارت کشاورزی دانست و افزود: در روزهای پایان سال همواره ما شاهد افزایش تقاضا برای خرید گوشت بودیم اما در حال حاضر تقاضا برای خرید گوشت کاهش چشمگیری کرده است؛ این شرایط معلول چند عامل است یا بازار اشباع شده و میزان ذخیره‌سازی افزایش پیدا کرده است و یا مصرف‌کننده پرقدرتی نداریم و قیمت‌ها با قدرت خرید آنها همخوانی ندارد.

به گفته وی، میانگین قیمت دام نر سبک کشتاری کیلویی 62 هزار تومان و قیمت گوساله کشتاری کیلویی 57 هزار تومان است. همچنین قیمت لاشه گوسفندی در عمده فروشی کیلویی 130 هزار تومان، لاشه گوشت گوساله کیلویی 118 هزار تومان و قیمت ران گوسفندی در محدوده 160 هزار تومان است.

 این فعال اقتصادی در پایان گفت: موج سازی برای افزایش قیمت گوشت در ماه‌های پایانی سال ایجاد شد اما ازآنجایی که میزان عرضه افزایش پیدا کرد و تقاضا کاهش، ما شاهد افت قیمت گوشت هستیم. اما در هفته اول اسفند بدون تقاضا و در رکود بی‌سابقه طی شد.

 

 افزایش 100درصدی قیمت علوفه نسبت به سال گذشته  

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با بیان اینکه این استان پس از سال‌ها تولید و عرضه گوشت ، فاقد کشتارگاه صنعتی است ، گفت: قیمت علوفه در دی ماه سال جاری با افزایش قیمت 100 درصدی نسبت به سال گذشته همراه شد، اما از دی ماه تاکنون افزایش قیمت چندانی نداشته است.

حمیدرضا اخوان افزود: کاه و یونجه در سال گذشته هر کدام با قیمت هر کیلو 3500 تومان تا 4000 تومان به فروش می‌رسید، اما در دی ماه سال جاری قیمت این اقلام هر کدام به قیت هر کیلو 8000 تا 8500 تومان رسیده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که حدود 60 تا 70 درصد از خوراک دام ها از طریق علوفه متشکل از کاه و یونجه تأمین می شود و حدود 35 تا 40 درصد از خوراک دام ها نیز از طریق کنسانتره تأمین می گردد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی اظهار داشت: موضوع اساسی اینجاست که قیمت تمام شده دام در حال حاضر حدود کیلویی 78 هزار تومان است، اما این در حالی است که کشتارگاه ها زیر قیمت تمام شده و با نرخ هر کیلو حدود 62 هزار تومان دام ها را از دامداران خریداری می کنند.

اخوان تصریح کرد: با شرایط موجود می توان دریافت که دامداران به ازای هرکیلو حدود 15 هزار تومان زیر قیمت تمام شده، دام خود را عرضه می کنند. این موضوع نگرانی های بسیاری را به وجود آورده است و باعث ضرر و زیان های بسیاری به دامداران می شود و همچنین سبب شده است تا دامداران شدیداً تحت فشار باشند.

وی بیان داشت: از سویی دیگر اجحاف بسیاری نیز در حق مصرف کننده ها می شود، چرا که دام هایی که با قیمت هر کیلو 62 هزار تومان خریداری می شود، گوشت آن در بازار با قیمت هر کیلو 140 هزار تومان تا 150 هزار تومان به فروش می رسد و در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی تأکید کرد: به بیان دیگر کشتارگاه ها دام را زیر قیمت تمام شده از دامداران خریداری کرده و به 2 برابر قیمت به مصرف کنندگان عرضه می کنند. در این راستا مشکلات خاصی در کشتارگاه ها وجود دارد که در حال پیگیری و رایزنی برای حل و فصل این مشکلات هستیم.

اخوان ابراز داشت: در این راستا اقدام به تشکیل تعاونی کرده ایم که اقدامات زیرساختی لازم برای این موضوع اجرایی شده است. با این اقدام تمامی کشتارگاه ها در تعاونی حضور یافته و به عضویت تعاونی در می آیند. بر اساس سازوکارهایی که برای این تعاونی در نظر گرفته شده است، تعاونی دام را از دامداران خریداری کند و گوشت های حاصل را با قیمت مناسب به مراکز فروش و قصابی ها توزیع و عرضه کند. با تشکیل تعاونی کشتارگاه ها تنها مجاز به کشتار دام هستند و در فرایند توزیع و قیمت گذاری نمی توانند مداخله داشته باشند. با پیگیری های انجام شده موضوع تشکیل تعاونی تا پایان سال جاری به نتیجه نهایی خواهد رسید.

وی اضافه کرد: موضوع دیگر اینکه استان مرکزی فاقد کشتارگاه صنعتی است. بر این اساس پیگیری ها و رایزنی های لازم انجام شده است تا بتوان یک کشتارگاه صنعتی در استان مرکزی دایر کرد. در این رابطه سرمایه گذار بخش خصوصی انتخاب شده و مجوزهای آن نیز در روند صادر شدن قرار دارد. اگر کشتارگاه صنعتی در استان مرکزی دایر شود، در واحدهای جنبی آن نیز می توان بخش های بسته بندی گوشت را راه اندازی کرد تا گوشت به صورت بسته بندی توزیع و عرضه گردد. با این اقدام قصابی ها دیگر نمی توانند گوشت را به صورت شقه ای عرضه کنند.

 

قیمت گوشت منجمد و برنج خارجی براساس تصمیم ستاد تنظیم بازار کاهش یافت

قائم مقام معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی از کاهش قیمت گوشت منجمد و برنج خارجی بر اساس تصمیم ستاد تنظیم بازار دولت خبر داد.

سعید راد با اعلام این خبر گفت: روز گذشته تصمیمات خوبی در جلسه تنظیم بازار دولت در حوزه کالاهای اساسی گرفته شد و بحث تامین و عرضه کالاهای اساسی طوری برنامه‌ریزی شده که هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی ادامه داد: در کالاهای اساسی برای همه استان‌ها سهمیه در نظر گرفته شده و از طریق ادارات کل پشتیبانی امور دام و بازرگانی دولتی در حال تامین و عرضه است.

قائم مقام معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه رئیس‌جمهور همیشه بر ارزان‌سازی سفره مردم تاکید دارند، اظهار داشت: در بحث مرغ و تخم مرغ با قاطعیت اعلام می‌کنیم که آرامترین سال را شاهد هستیم. قیمت مصوب مرغ کیلویی ۳۱ هزار تومان است و ۳۱ هزار تومان بالاترین قیمت عرضه مرغ است. یعنی مرغ گرم از ۲۸ هزار تومان تا ۳۱ هزار تومان عرضه می‌شود.

راد با بیان اینکه قیمت مرغ منجمد هم کیلویی ۲۰ هزار تومان است، تصریح کرد: در حال برنامه‌ریزی برای صادرات مرغ و تخم مرغ نیز هستیم. در مورد برنج نیز در ستاد تنظیم بازار دولت تصمیماتی گرفته شد. قرار است برنج هندی از کیلویی ۲۴ هزار تومان به ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان، برنج پاکستانی از ۲۵ هزار تومان به ۲۰ هزار تومان برسد و برنج تایلندی نیز با قیمت هر کیلو ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه شود.

وی با بیان اینکه قرار است گوشت منجمد گوساله نیز با قیمت هر کیلو ۱۰۰ هزار تومان عرضه شود، خاطرنشان کرد: روغن و شکر با قیمت‌های مصوب قبلی عرضه خواهد شد.

قائم مقام معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی درباره گوشت گرم هم ابراز داشت: گوشت گرم گوساله در حال حاضر با قیمت هر کیلو ۱۴۰ هزار تومان به صورت بسته‌بندی و ۱۲۰ هزار تومان چرخکرده مخلوط توزیع می‌شود. شرکت پشتیبانی امور دام هم به منظور حمایت از دامداران و تولید اقدام به خرید تضمینی دام سبک و سنگین از دامداران کرده است.

راد در پاسخ به این سوال که آیا وزارت جهاد برای ذخیره سازی و کنترل قیمت اقلام مورد نیاز ماه رمضان هم برنامه دارد؟ بیان کرد:برای تامین اقلام مورد نیاز ماه رمضان مانند برنج، شکر، روغن و خرما تدابیری اتخاذ شده است. با انجمن خرما و کشاورزان استان‌های خرماخیز جلساتی برگزار کردیم و خرما نیز ذخیره شده است و با قیمت‌های مناسب در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه توزیع برنج خارجی چگونه می‌تواند قیمت برنج ایرانی را کاهش دهد؟ یادآور شد: امسال به دلیل خشکسالی و کمبود برداشت برنج از اراضی زیر کشت، تولید برنج حدود ۳۰ درصد از سال‌های قبل کمتر شد. نیاز سالانه کشور به برنج سه میلیون ۵۰۰ هزار تا سه میلیون و ۶۰۰ هزار تن است که از این میزان، حدود دو میلیون و۳۰۰ هزار تن از تولید داخل و مابقی از واردات تامین می شود.

قائم مقام معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه امسال حدود یک میلیون و۵۰۰ تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن برنج برداشت کردیم، عنوان کرد: در شهریور ماه قیمت برنج هاشمی در گیلان ۳۵ هزار و۳۰۰ تومان و در مازندران ۳۹ هزار تومان بود که این عدد در بهمن ماه به ترتیب به ۶۳ و ۶۶ هزار تومان رسید.

راد افزود: وزارت جهاد کشاورزی برای اولین بار در راستای کنترل قیمت برنج نرخ خرده‌فروشی برنج را اعلام کرد که قیمت برنج فجر و شیرودی و ندا بین ۴۲ تا ۴۵ هزار تومان و برنج عنبربو ۳۸ هزار تومان تعیین شد. همچنین این وزارتخانه نیز با توزیع برنج هندی، تایلندی و پاکستانی توانست قیمت برنج ایرانی را در بازار کاهش دهد.

 

بی‌توجهی قصابی‌های یزد به مصوبه تنظیم بازار 

با وجود اعلام نرخ گوشت قرمز توسط ستاد تنظیم بازار در استان یزد اما بررسی‌ها نشان می‌دهد قصابی‌های یزد بی‌توجه به مصوبات تنظیم بازار، همچنان گوشت را با نرخ بالاتر از مصوب عرضه می‌کنند.

ستاد تنظیم بازار استان در ابتدای هفته قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی را ۱۴۵ هزار تومان اعلام کرد اما قصابی های یزد بیاعتنا به این مصوبه، هر کیلوگرم گوشت را حتی بیشتر از ۱۸۰ هزار تومان عرضه می کنند.

این در حالی است که مدت‌هاست گرانی در بازار گوشت قرمز گریبانگیر مصرف‌کنندگان را گرفته است و مسئولان استان در دولت سیزدهم بر خلاف شعارها و وعده هایی که دادند هنوز در ساماندهی وضعیت معیشت مردم و اقلام مصرفی خانوار موفقیتی به دست نیاورده و به برگزاری جلسات و ستادها بدون نتیجه و مصوبات کاغذی اکتفا کرده اند.

گرانی گوشت قرمز اما از حدود چهار ماه پیش شروع شده و بر اساس آخرین گزارش‌ها هنوز بازار پر نوسان این محصول بالاتر از سطح انتظار مردم است و می رود تا در آستانه سال نو خود را از سفره مردم حذف کند.

بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد واحدهای عرضه در سطح شهر، هر کیلوگرم گوشت قرمز را بیشتر از ۱۵۰ هزار تومان می خرند و با در نظر گرفتن سود، هزینه های واحد صنفی از جمله اجاره و برق، دارایی و ... مجبورند بیش از ۱۸۰ هزار تومان در هر کیلوگرم عرضه کنند.

توزیع گوشت قرمز با نرخ ۱۶۰ هزار تومان

علی ملک ثابت؛ رئیس اتحادیه قصابان یزد هم با تایید این موضوع که واحدهای عرضه در سطح شهر گوشت را بالاتر از قیمت مصوب کارگروه تنظیم بازار عرضه می کنند گفت: قیمت گوشت مخلوط گوسفندی از سوی برخی توزیع کنندگان در واحدهای عرضه ۱۶۰ هزار تومان است در حالیکه مصوبه ستاد تنظیم بازار برای هرکیلوگرم ۱۴۵ هزار تومان تعیین شده است.

وی در خصوص افزایش قیمت گوشت بیان کرد: چندین عامل در افزایش قیمت گوشت موثر است که خالی بودن زمینه دام در استان‌های دام‌خیز و به تبع آن کمبود دام در تأمین سایر استان‌ها، یکی از عوامل افزایش قیمت است.

رئیس اتحادیه قصابان یزد با بیان اینکه عرضه گوشت گوسفند با قیمت ۱۴۵ هزار تومان اعلامی از سوی ستاد تنظیم بازار استان امکان پذیر نیست اضافه کرد: قیمت تعیین شده فعلی بر اساس بهمن ماه اعلام شده در حالیکه وضعیت امروز با روزگذشته متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد گوشت گوسفندی مصرفی در استان یزد از استانهای اصفهان، شیراز و خراسان جنوبی و... وارد می شود اظهار داشت: قیمت مبدا گوشت قرمز ۱۶۰ هزار تومان است در حالیکه مسئولان استان انتظار دارند گوشت در سطح عرضه برای هر کیلو ۱۴۵ هزار تومان به دست مصرف کننده برسد.

ملک ثابت تصریح کرد: برای تعیین نرخ گوشت باید قیمت ها را هفتگی مشخص و اعلام کرد و ملاک قرار دادن قیمت های یک ماه قبل برای تعیین نرخ عملا با شرایط فعلی بازار امکان ندارد زیرا که مثلا در هفته جاری به علت بارندگی، گوشت به میزان کمتری وارد استان شده و طبیعتا قیمت آن بالاتر از قیمت هفته قبل است.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت نهاده‌های دامی، داروهای مورد استفاده برای دام و همچنین افزایش هزینه‌های حمل و نقل هم از عوامل افزایش قیمت گوشت است عنوان کرد: جهاد کشاورزی باید تلاش کند تا قیمت نهاده های دامی را برای دامداران کاهش دهد تا قیمت دام  ارزان تر شود تا مردم نیز از این موضوع بهره مند شوند.

 

دیدگاه تان را بنویسید