جی پلاس/ به مناسبت سالروز رحلت؛

با سید هاشم بطحایی از تحصیل در دانشگاه تهران تا نمایندگی مجلس خبرگان

آیت الله سید هاشم بطحایی در سال ۱۳۲۰ شمسی در گوگد گلپایگان به دنیا آمد. وی از محضر اساتیدی همچون امام خمینی، علامه طباطبایی و آیت الله گلپایگانی بهره برد. وی در سال ۹۸ بر اثر کرونا رحلت کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، در راستای شناساندن بزرگان اندیشه دینی در این صفحه بر آنیم که این شخصیت های ارجمند جهان اسلام و تشیع را به مخاطبان معرفی کنیم و مطالب منتشرشده قطره ای است از دریای زندگی این بزرگواران که به قدر وسعمان است. باشد که مفید فایده افتد. این قسمت به زندگی سید هاشم بطحایی گلپایگانی اختصاص دارد.

 

زندگینامه سید هاشم بطحایی گلپایگانی

آیت الله سید هاشم بطحائی گلپایگانی نماینده مردم تهران در دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری در ۱۳۲۰ خورشیدی در گوگد گلپایگان به دنیا آمد.

 

وی تحصیلات ابتدایی خویش را در گلپایگان گذراند و در ۱۳۳۵ خورشیدی برای فراگیری علوم دینی وارد حوزه علمیه قم شد. در کنار تحصیل علوم حوزوی، تحصیلات کلاسیک خود را نیز ادامه داد. در ۱۳۴۰ خورشیدی دیپلم گرفت و در ۱۳۴۱ در رشته فلسفه دانشگاه تهران پذیرفته شد و موفق به کسب مدرک کارشناسی‌ ارشد شد.

 

پس از سپری کردن خدمت وظیفه دوباره به حوزه علمیه بازگشت و با استخدام در آموزش و پرورش قم به عنوان دبیر در حوزه علمیه مشغول به ادامه تحصیل شد و از کلاس درس حضرت امام(ره) و آیات عظام سید محمدرضا گلپایگانی، هاشم آملی و علامه طباطبایی به مدت ۲۷ سال بهره برد و در ۱۳۵۵ خورشیدی برای گرفتن دکتری در رشته فلسفه به مصر رفته و در ۱۳۶۰ در رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی از دانشگاه تهران با مدرک دکتری فارغ ‌التحصیل شد.

 

وی همچنین در ۱۳۶۵ از آموزش و پرورش به آموزش عالی منتقل شد و در گروه حقوق مجتمع آموزش عالی قم، مشغول تدریس بود. آیت الله بطحایی در کنار تدریس در دانشگاه در حوزه علمیه قم به تدریس درس خارج در بحث‌های قضاء، شهادت، حدود، دیات و عقود تملیکی اشتغال داشت.

 

سوابق اجرایی آیت الله بطحایی

از جمله سوابق اجرایی و علمی ایشان، نخستین استاندار و نماینده حضرت امام در چهارمحال بختیاری، نماینده ولی فقیه و امام جمعه گلپایگان، نماینده تهران در مجلس خبرگان رهبری (دوره پنجم)، ریاست دبیرستان دین و دانش استان قم بعد از شهادت آیت الله بهشتی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران، استاد سطح خارج حوزه علمیه مقدسه قم و پژوهشگر نمونه دانشگاه تهران (سال ١٣٨٢) است.

 

تالیفات آیت الله بطحایی

از وی آثار متعدد علمی و پژوهشی به یادگار مانده است که از آن جمله می توان به قواعد الفقهیه، ترجمه تلفیقی تکمله المنهاج، استفتائات، رساله توضیح المسائل، آیات الاحکام جزائی، آیات الاحکام سیاسی، فاطمه کوثر رسالت، مهدی گل ولایت، مناسک حج، احکام بانوان، احکام نوجوانان، ندای فطرت، اخلاق تحلیلی اسلام، فمینیسم از نظر اسلام و دیگر ملل، حقوق بشر از دیدگاه اسلام و غرب و مجموعه مقالات علمی و فقهی در مجلات مختلف اشاره کرد.

 

جناح بندی و فعالیت سیاسی آیت الله بطحایی

در جریان انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان، آیت الله بطحایی از کاندیداهای مورد حمایت اکبر هاشمی رفسنجانی بود و با لیست مورد حمایت او و اصلاح‌طلبان از تهران به مجلس خبرگان راه یافت.

او در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز کاندیدا شد اما شورای نگهبان صلاحیتش  را رد کرد.

 

ماجرای ابتلا به کرونا و درگذشت آیت الله بطحایی

خبر ابتلای هاشم بطحایی نخستین بار روز شنبه ۲۴ اسفند منتشر شد و محمدجواد محمدی نوری، رییس دفتر بطحایی، گفت که این نماینده مجلس خبرگان پس از ابتلا به کرونا در قم در بیمارستان بهشتی این شهر بستری شده‌ است. او گفت که از روز پنج‌شنبه گذشته علایم این بیماری در هاشم بطحایی مشاهده شد و پس از انجام آزمایش کرونا، نتیجه آن مثبت شد.

 

محسن شمس نوه آیت‌الله بطحایی در این باره اظهار داشت: آیت‌الله سید هاشم بطحایی گلپایگانی نماینده مجلس خبرگان رهبری بامداد ۲۶ اسفند بر اثر بیماری کرونا به لقاءالله پیوست. سه روز بود که حال عمومی آیت‌الله بطحایی مساعد نبود و ریه ایشان دچار مشکل بود و در بیمارستان شهید بهشتی بستری بود که بر اثر ایست قلبی دارفانی را وداع گفت.

 

شمس با اشاره به خصوصیات اخلاقی آیت‌الله بطحایی بیان کرد: پارسایی به معنای کلمه، انقلابی بودن و شاگرد واقعی امام راحل در رفتار و کردار و منش، خدمتگزار و مردمی بودن در همه حال و نظر خدا رو ناظر بر اعمال خود از جمله این خصوصیات است. آیت‌الله بطحایی عالمی کم‌نظیر و پارسایی با تقوا در عصر حاضر بودند، رضوان خدا بر ایشان که فقدانشان بسیار سخت و جانسوز است.

دیدگاه تان را بنویسید