جی پلاس/ به مناسبت سالروز رحلت؛

چند سطری از زندگی آیت الله سید محمدمهدی موسوی خلخالی

آیت الله سید محمد مهدی موسوی خلخالی در سال 1304 شمسی در رشت به دنیا آمد. وی فقیه، مدرس و مشاور در تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی بود و در کارنامه علمی اش شاگردی ویژه آیت الله خویی ثبت شده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، در راستای شناساندن بزرگان اندیشه دینی در این صفحه بر آنیم که این شخصیت های ارجمند جهان اسلام و تشیع را به مخاطبان معرفی کنیم و مطالب منتشرشده قطره ای است از دریای زندگی این بزرگواران که به قدر وسعمان است. باشد که مفید فایده افتد. این قسمت به زندگی حاج سید محمد مهدی موسوی خلخالی اختصاص دارد.

 

زندگینامه سید محمد مهدی موسوی خلخالی

حاج سید محمدمهدى موسوى خلخالى (۱۳۰۴ ـ 1398ش)، فقیه، مدرس، مؤلف، مشاور در تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی، مدرس عالی حوزه علمیه مشهد، از شاگردان مبرز آیت‌ الله خویی.

 

اطلاعات فردی

سید محمد مهدی موسوی خلخالی

نام پدر سید فاضل

متولد 1304ش

محل تولد رشت

رحلت 30 آذر ماه 1398ش

اساتید آیت‌الله حکیم، آیت‌الله شیخ حسین حلى، آیت‌الله خوئى

برخی آثار مدارک العروة الوثقی فقه الشیعه: مباحث الاجتهاد و التقلید، أحکام الرضاع فی فقه الشیعة

 

ولادت

آیت‌ الله موسوی خلخالی فرزند سید فاضل در سال 1304ش مصادف با 1344ق در شهر رشت متولد شدند.

 

تحصیلات

ایشان پس از گذراندن دوران کودکى، برای تحصیل در حوزه علمیه در سال 1320ش عازم نجف اشرف مى‌ شوند و در دروس سطح و سطح عالى (رسائل، مکاسب و کفایه) از محضر اساتید برجسته‌ اى چون حضرات آیات شیخ مجتبى لنکرانى، میرزا حسن یزدى، شیخ مرتضى طالقانى و شیخ محمدتقى ایروانى استفاده مى‌کنند.

 

سید محمد مهدی موسوی خلخالی سپس در درس خارج فقه و اصول از محضر آیت‌الله حکیم، آیت‌الله شیخ حسین حلى و به خصوص آیت‌الله خوئى (از سال 1325ش تا سال 1339ش) استفاده مى‌کنند و جزء شاگردان برجسته ایشان قرار مى‌گیرند.

 

آیت‌الله خلخالى همچنین در درس فلسفه آیت‌ الله شیخ صدرا بادکوبه‌اى و درس تفسیر آیت‌ الله خویى شرکت می‌ کردند و هم بحث آیت‌الله شهید شیخ مرتضى بروجردى بودند.

 

تدریس

آیت‌ الله خلخالى در ایام حضور خود در نجف اشرف به تدریس سطح و سطوح عالیه (ادبیات، لمعه، معالم، رسائل، مکاسب و کفایه) مشغول مى‌ شوند و پس از 18 سال تحصیل و تدریس در آن حوزه، در سال 1339ش عازم ایران مى‌ شوند و در شهر تهران اقامت مى‌ کنند و به انجام برنامه‌ هاى علمى و تبلیغى خود مى‌ پردازند.

 

ایشان در تهران سال‌ها به تدریس سطوح عالى (رسائل، مکاسب و کفایه) و درس خارج فقه و اصول برای طلاب و روحانیون و امامت جماعت مسجد جامع صدریه مى‌پردازند و در این مدت به تاسیس کتابخانه عمومى و حوزه علمیه در تهران اهتمام مى‌ورزند.

 

آیت‌الله خلخالى پس از رحلت مرحوم آیت‌ الله فلسفى در سال 1385ش به درخواست جمعى از فضلا و طلاب عازم و ساکن مشهد مقدس مى‌شوند و به تدریس درس خارج اصول در مدرسه آیت‌الله خوئى مشهد مشغول مى‌ شوند.

 

مشاور در تدوین قانون اساسی

آیت‌ الله خلخالى در دوران انقلاب اسلامى همواره از مدافعین نهضت امام خمینى(ره) بوده و از مشاورین در تدوین قانون اساسى جمهورى اسلامى ایران به‌ شمار مى‌ روند.

 

وفات

این عالم ربانی در شامگاه شنبه 30 آذرماه 1398ش در مشهد مقدس دار فانی را وداع گفت.

 

آثار

فقه الشیعه (تقریرات خارج فقه آیت‌الله خوئى)

حاکمیت در اسلام (در موضوع ولایت فقیه به صورت فارسى و عربى)

شریعت و حکومت، تحریف‌ناپذیرى قرآن

یک دوره حاشیه کفایه در اصول غیرمطبوع.

تقریرات دوره کامل اصول آیت‌ الله خویى.

شرح عروة الوثقى کتاب الحج.

رساله‌اى در رضاع و تقیه (تقریرات آیت‌ الله خویی)

 

دیدگاه تان را بنویسید