جی پلاس؛

کتابخانه ای که امام بر فروشش اصرار داشتند

امام خمینی در دهم آبان ماه سال ۵۰ درباره فروش کتابخانه ای در قم سفارش های لازم را کردند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، امام خمینی (س) در نامه ای خطاب به حاج احمد آقا خمینی در تاریخ دهم آبان ماه سال ۵۰ درباره فروش کتابخانه سفارش کردند. متن نامه امام به شرح زیر است:

 

"بسمه تعالی

آقای احمد ـ ایّده‌ اللّه‌ تعالی ـ مرقوم شما و آقای اعرابی واصل شد. راجع به منزل،[1] اگر به این قیمت آقای صدوقی[2] حاضر هستند مقدم هستند، و الاّ فروش برود. ضمناً آقای حائری تهرانی[3] هم نوشته‌ اند برای مدرسۀ حقانی؛ اگر به این قیمت آنها هم می‌ خرند و برای آقای اعرابی[4] اشکالی ندارد به آنها بدهند. در هر صورت عمده آقای صدوقی است، به ایشان اطلاع داده شود؛ اگر می‌ خرند و همان طور که آن مشتری پول می‌ دهد می‌ دهند، به ایشان بدهند و الاّ هر طور می‌ خواهند عمل کنند و هر چه زودتر بهتر است. از جنابعالی امید دعای خیر دارم. والسلام.

12 شهر صیام 91ـ پدرت

ورقۀ جوف به قزوین فرستاده شود. در صورتی که مقاوله‌ ای که آقای اعرابی کرده‌ اند برای ایشان مشکل است برگردند، هر نحو مایل هستند عمل کنند. به ایشان سلام برسانید.

از آقای ربانی[5] اطلاعی ندارم، شما رسیدگی به منزل ایشان می‌ کنید. محتاج به سفارش نیست، باید رسیدگی شود.

 

1. آقای سید احمد خمینی دربارۀ پاورقی های این نامه چنین نوشته است:

1 ـ منظور، همان منزلی است که دربارۀ آن به حضرت امام گزارش داده بودند که «احمد طلاب را اخراج کرده و خود در آن ساکن شده‌ است!» البته با روحیه‌ ای‌که امام از فرزندشان سراغ داشته قبول نکرده بودند و واقعاً اصل و اساس دروغ بود.

2 ـ منظور، شهید محراب حضرت آیت‌ اللّه‌ صدوقی است. با وجودی که حضرت امام شدیداً به ایشان علاقه‌مند بودند، چون این منزل سهم امام بود، از این نظر بین شهید صدوقی و بقیه فرقی قائل نبودند و در فروش آنجا عجله داشتند.

3 ـ حجت‌ الاسلام شیخ مهدی حائری تهرانی.

4 ـ آقای حاج محمد حسن اعرابی، داماد امام همسر خانم فریدۀ مصطفوی.

5 ـ مرحوم آیت‌اللّه‌ ربانی شیرازی منظور نظر امام است که در این تاریخ 10/8/50 در زندان رژیم شاه اسیر بود. 

 

صحیفه امام؛ ج ۲، ص ۳۹۵

دیدگاه تان را بنویسید