صحیفه امام خمینی (س)

  • عنوان فروش کتابخانۀ امام خمینی در قم
  • محل نجف
  • مناسبت
  • تاریخ
  • موضوع فروش کتابخانۀ امام خمینی در قم
  • حضار خمینی، سید احمد

بسمه تعالی

آقای احمد ـ ایّده‏اللّه‏ تعالی ـ مرقوم شما و آقای اعرابی واصل شد. راجع به منزل،[1]اگر به این قیمت آقای صدوقی[2]حاضر هستند مقدم هستند، و الاّ فروش برود. ضمناً آقای حائری تهرانی[3]هم نوشته‏اند برای مدرسۀ حقانی؛ اگر به این قیمت آنها هم می‏خرند و برای آقای اعرابی[4]اشکالی ندارد به آنها بدهند. در هر صورت عمده آقای صدوقی است، به ایشان اطلاع داده شود؛ اگر می‏خرند و همان طور که آن مشتری پول می‏دهد می‏دهند، به ایشان بدهند و الاّ هر طور می‏خواهند عمل کنند و هر چه زودتر بهتر است. از جنابعالی امید دعای خیر دارم. والسلام.

12 شهر صیام 91ـپدرت

ورقۀ جوف به قزوین فرستاده شود. در صورتی که مقاوله‏ای که آقای اعرابی کرده‏اند برای ایشان مشکل است برگردند، هر نحو مایل هستند عمل کنند. به ایشان سلام برسانید.

از آقای ربانی[5]اطلاعی ندارم، شما رسیدگی به منزل ایشان می‏کنید. محتاج به سفارش نیست، باید رسیدگی شود.

1 آقای سید احمد خمینی دربارۀ پاورقیهای این نامه چنین نوشته است:1 ـ منظور، همان منزلی است که در بارۀ آن به حضرت امام گزارش داده بودند که «احمد طلاب را اخراج کرده و خود در آن ساکن شده‏است!» البته با روحیه‏ای‏که امام ازفرزندشان سراغ داشته قبول نکرده بودند و واقعاً اصل و اساس دروغ بود.
2 ـ منظور، شهید محراب حضرت آیت‏اللّه‏ صدوقی است. با وجودی که حضرت امام شدیداً به ایشان علاقه‏مند بودند، چون این منزل سهم امام بود، از این نظر بین شهید صدوقی و بقیه فرقی قائل نبودند و در فروش آنجا عجله داشتند.
3 ـ حجت‏الاسلام شیخ مهدی حائری تهرانی.
4 ـ آقای حاج محمد حسن اعرابی، داماد امام همسر خانم فریدۀ مصطفوی.
5 ـ مرحوم آیت‏اللّه‏ ربانی شیرازی منظور نظر امام است که در این تاریخ 10/8/50 در زندان رژیم شاه اسیر بود.