جزییات جدید از قانون کارت خوان ها و پایانه‌های فروشگاهی

طبق گفته رییس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی کشور، تجهیزات نرم‌افزاری و سخت افزاری مانند صندوق فروش، ترازوی دیجیتال، نرم افزارهای فروش، نرم افزارهای کاربردی روی گوشی‌های هوشمند و سامانه‌های فروش یکپارچه، به شرطی که استانداردهای اعلام شده توسط مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی کشور را داشته باشند، پایانه فروشگاهی محسوب می‌شوند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ رییس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی کشور جزئیات جدیدی از چگونگی اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان را ارایه کرد.

«کوروش محمدی» گفت: براساس قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، اصل بر صحت اطلاعات مودیان است، مگر آنکه خلاف آن ثابت شود. همچنین ماموران مالیاتی جز در مواردی که تخلفی صورت گرفته باشد، حق ندارند به محل فعالیت این مودیان مراجعه کنند. 

وی اضافه کرد: علاوه بر این، مودیانی که در سامانه مذکور، ثبت نام و از پایانه فروشگاهی استفاده می‌کنند، نیازی به پرکردن اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده و همچنین ارایه فهرست معاملات فصلی ندارند. اظهارنامه عملکرد این گروه از مودیان در صورت انطباق با پایگاه اطلاعات مالیاتی، بدون رسیدگی پذیرفته می‌شود.

محمدی اظهار داشت: براساس قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، فعالان اقتصادی در سامانه مودیان ثبت نام کرده و هنگام فروش کالا یا ارایه خدمات از انواع مختلف پایانه‌های فروشگاهی استفاده می‌کنند که این امر، موجب افزایش شفافیت اقتصادی و عدالت اجتماعی می‌شود.

رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی کشور گفت: پایانه فروشگاهی شامل رایانه، دستگاه کارتخوان بانکی، درگاه پرداخت الکترونیکی یا هر وسیله دیگری است که امکان اتصال به شبکه‌های الکترونیکی پرداخت رسمی کشور و سامانه مودیان را داشته و از قابلیت صدور صورتحساب الکترونیکی هم برخوردار باشد. 

 

پایانه فروشگاهی چیست؟

 

وی اظهار داشت: تجهیزات نرم‌افزاری و سخت افزاری مانند صندوق فروش، ترازوی دیجیتال، نرم افزارهای فروش، نرم افزارهای کاربردی روی گوشی‌های هوشمند و سامانه‌های فروش یکپارچه، به شرطی که استانداردهای اعلام شده توسط مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی کشور را داشته باشند، پایانه فروشگاهی محسوب می‌شوند.

محمدی تصریح کرد: قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، برای مودیانی که در این سامانه ثبت نام کنند، مزایا، تسهیلات و جوایز مالیاتی در نظر گرفته است. در این مورد، مودیان  لازم است برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت مرکز تنظیم مقررات پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی به نشانی rcp.tax.gov.ir  مراجعه کنند.

رئیس مرکز تنظیم مقررات پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص جرایم پیش بینی شده در صورت عدم انجام تکالیف قانونی نیز گفت: از جمله مجازات‌های پیش بینی شده می‌توان به اعمال جرایم نقدی، محرومیت از اعمال معافیت‌های مالیاتی، نرخ صفر و مشوق‌های قانون مالیات‌های مستقیم و ابطال مجوز فعالیت واحد متخلف و مسدود شدن درگاه‌ها و پایانه‌های پرداخت واحد متخلف اشاره کرد.

 

همه کسب و کارها از طریق یک پایانه به سازمان امور مالیاتی کشور متصل می شوند

 

«قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان» در جلسه علنی روز ۷ مهرماه ۱۳۹۸مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ یکم آبان به تأیید شورای نگهبان رسیده و ۱۲ روز بعد به دولت ابلاغ شد.

قرار بر این است که همه کسب و کارها در سراسر کشور از طریق این پایانه به سازمان امور مالیاتی کشور متصل شوند. یکی از ابزارهای این کار اتصال دستگاه‌های کارتخوان است که تقریباً در همه کسب و کارها مورد استفاده قرار می‌گیرد./ ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید