در گفت و گو با جی پلاس؛

علت نزولی شدن بازار بورس چه بود؟/ شرایط معاملات تا پایان هفته چگونه پیش بینی می شود؟

شاخص کل بورس در 8 شهریورماه با افت بیش از 49 هزار واحد در ارتفاع یک میلیون و 523 هزار و 997 واحدی قرار گرفت.

لینک کوتاه کپی شد

گروه اقتصاد و درآمد جی پلاس: شاخص کل بازار بورس در ادامه روند روز گذشته، امروز 8 شهریورماه افت 49 هزار و 409 واحدی را تجربه کرد و به رقم یک میلیون و 523 هزار و 997 واحدی رسید.

همچنین شاخص کل (هم‌وزن) نیز برخلاف روز گذشته افت کرد (13 هزار و 141 واحد) و در محدوده 454 هزار و 369 واحدی قرار گرفت.

همه شاخص‌های بازار سرمایه قرمزپوش شدند

شاخص کل و شاخص قیمت «وزنی-ارزشی» با افت 3.14 درصدی، شاخص کل «هم‌وزن» و شاخص قیمت «هم‌وزن» با افت 2.18 درصدی، شاخص آزاد شناور با افت 2.62 درصدی و شاخص بازار اول و دوم به ترتیب با افت 3.25 و 3.21 درصدی همراه بودند و قرمزپوش شدند.

اسامی نمادهای شاخص‌ساز

«شبندر» تنها نماد شاخص‌ساز با تاثیر مثبت در بازار بورس امروز بود و «فارس»، «فولاد»، «فملی»، «کگل»، «شستا» و «کچاد» از جمله نمادهای شاخص‌ساز با تاثیر منفی بودند.

مهم‌ترین شاخص‌های بازار بورس امروز

 

شاخص کل شاخص کل هم‌وزن ارزش معاملات ارزش بازار حجم معاملات
1523997 456369 114 هزار میلیارد تومان  61 هزار هزار میلیارد تومان  12869 میلیون سهم 

 

شاخص کل فرابورس

شاخص کل بازار فرابورس نیز در پایان معاملات امروز برخلاف دیروز با افت 692 واحدی همراه بود و در ارتفاع 22 هزار و 111 واحدی رسید.

امروز نمادی روی شاخص کل فرابورس تاثیر مثبت نداشت و نمادهای «کگهر»، «آریا»، «زاگرس»، «مارون»، «صبا»، «هرمز» و «شگویا» بیشترین تاثیر منفی را روی شاخص کل فرابورس امروز داشتند.

اسامی نمادهای پُرتراکنش بورس و فرابورس

 

نمادهای پُرتراکنش فرابورس نمادهای پُرتراکنش بورس
وهامون شبندر
مدیریت سپید
دی برکت
گدنا فولاد
ذوب فملی
چخزر شستا
آریا شپنا

 

سنگین‌ترین صنوف خرید و فروش در پایان معاملات

بیشترین تقاضا در بازار امروز بورس اوراق بهادار تهران برای نمادهای «شسپا»، «کمند»، «کرازی»، «پارند»، «کگلح»، «کدما» و «کحافظ» و بیشترین عرضه برای نمادهای «شستا»، «شپنا»، «شتران»، «وبملت»، «خساپا»، «خودرو» و «وتجارت» رقم خورد.

همچنین نمادهای «مدیریت»، «اعتماد»، «اراد 50»، «آسامید»، «سپیدما»، «سپیدما» و «اراد 61» با بیشترین تقاضا و نمادهای «فرابورس»، «کمرجان»، «دی»، «اعتماد»، «کرمان»، «شصدف» و «سمگا» با بیشترین عرضه در بازار فرابورس ایران روبه‌رو بودند.

سیگنال‌های مهم کدال سوم شهریورماه

شرکت‌های سرمایه‌گذاری مس سرچشمه با نماد «سرچشمه» به مبلغ 2 میلیون و 550 هزار ریال، بیمه پاسارگاد با نماد «بپاس» به اندازه 100 درصد و ایران خودرو دیزل با نماد «خاور» به مبلغ 98 هزار و 800 میلیارد ریال قصد دارند سرمایه خود را افزایش دهند.

پیش‌بینی وضعیت بازار بورس در هفته آتی

نوید خاندوزی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار جی‌پلاس درباره آنچه که در بازار بورس امروز 8 شهریورماه رخ داد، بیان کرد: ریزش بازار بورس امروز دلایل متعددی را شامل می‌شود اما تصور می‌کنم در سود بودن بسیاری از سهامداران و رسیدن شاخص به نقاط روانی تکنیکالی که بسیاری منتظر ریزش بازار بودند، مهمترین دلیل ریزش بود که باعث شد فشار فروش در بازار بیشتر بشود.

وی ادامه داد: نکته بسیار مهم این است که  عده‌ای تصور می‌کنند پالایش نفت بندرعباس با نماد «شبندر» عامل این موضوع محسوب می‌شود اما به نظر من بیشتر یک بهانه برای اصلاح بازار بود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه شرایط بنیادین، شرایط نسبتا خوبی است، تصریح کرد: هنوز اتفاق عجیب و غریبی و یا منفی را در شرایط بنیادین و ارزندگی سهام‌ها شاهد نیستیم و به نظرم بازار می‌تواند پس از یک اصلاح نهایتا تا روزهای سه شنبه و چهارشنبه 9 و 10 شهریورماه روند خوب خود را پیدا کند و بازگردد.

خاندوزی در پایان خاطرنشان کرد: پیش‌بینی من از وضعیت بازار بورس تا پایان هفته این است که فرآیند اصلاح ادامه دارد چراکه نیازمند این اصلاح بودیم. همچنین تصور می‌کنم تا پایان هفته افت شاخص کل البته نه با شدت امروز به دلیل فشار فروش ادامه‌دار باشد.

 

دیدگاه تان را بنویسید