جی پلاس؛

چرا باید "سفر شهادت" را خواند؟

"سفر شهادت" مجموع گفتارهای امام موسی صدر درباره واقعه عاشوراست.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس-منصوره جاسبی: واقعه عاشورای سال ۶۱ هجری قمری و شهادت مظلومانه امام حسین علیه السلام و یاران بی مانندش، از جمله مسائل مهمی است که هر ساله با فرا رسیدن محرم الحرام ابعاد تازه ای از خود را رونمایی می کند.

 

این عظیم ترین آوردگاه تاریخ تشیع، از چنان طراوتی برخوردار است که گویا به تازگی رخ داده است چنانکه خون هر آزاده ای در جهان را به غلیان می آورد تا جایی که آنان نیز خود را در این مصیبت عظما شریک می دانند و اما در این بین، پرسش های فراوانی مطرح بوده و هست که صاحب نظران و پژوهشگران بزرگ به آن پاسخی در خور داده اند که در این میان، امام موسی صدر یکی از آن اندیشمندان و متفکرانی است که به زیبایی و با دلایل متقن به این مساله پرداخته و همه آنچه را که در ذهن یک نوجوان، جوان یا هر گروه سنی دیگر شیعی یا هر دین و آیینی مطرح می شود، پاسخ گفته است.

 

مجموعه گفتارهای امام موسی صدر درباره واقعه عاشورا در کتابی با عنوان "سفر شهادت" گردآوری شده است. در این گفتارها که درواقع مربوط به سخنرانی ها و پیام ایشان است به پرسش هایی مانند اینکه چرا سیدالشهدا سلام الله علیه حج را نیمه تمام گذاشته، چرا آن حضرت همه اهل و عیال خود را به همراه برده، نقش حضرت زینب سلام الله علیها در نهضت خونین عاشورا چه بوده و ... پاسخ داده شده است.

 

در بخشی از کتاب آمده: 

امام حسین خود را در برابر امتی دید که وجدانش به خواب رفته است؛ امتی سلطه پذیر و بزدل و طمعکار که نمی تواند حقوق خود را به دست آورد و حاکمان هرگونه که بخواهند با آن برخورد می کنند و می توانند صد هزار نفر را که به گفته معاویه "شتر نر را از شتر ماده تشخیص نمی دهند،" برای سپاه خود جمع آوری کنند. در برابر این واقعیت تلخ، امام حسین راهی برای بیدار کردن این وجدان ها و بازگرداندن خون سالم به رگ های افراد این امت نیافت جز اینکه بزرگترین جان فشانی را رقم زند.

 

امام موسی صدر در بخشی از سخنان خود به نیاز هر ساله ما به عاشورا اشاره کرده و فرموده است: 

سال هجری اسلامی ما با عاشورا و با محرم آغاز می شود تا ما از این مکتب و از این سرچشمه توشه ای کافی از عزم و اراده برای رویارویی با زندگی دشوار خود برداریم. ما نیاز داریم که از دریای حسینی حجم فراوانی از اراده و نیرو برای مقابله با ظلم و ستم در خانه هایمان، در میهنمان، در منطقه مان و در دنیایمان برداریم.

 

کتاب "سفر شهادت" در هفده فصل و یک فصل ضمیمه و در ۲۶۴ صفحه تنظیم شده است. از آنجایی که کتاب در قطع پالتویی و کاغذ کاهی چاپ شده، بسیار خوش دست و سبک بوده و به راحتی قابل حمل است که می توان آن را در هر مکانی همراه داشت تا وقفه ای طولانی در مطالعه کتاب پیش نیاید.

 

این کتاب به همت موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر و با ترجمه مهدی فرخیان و احمد ناظم تهیه شده است.

 

این روزها و شب ها که مصادف با ایام شهادت سید و سالار شهیدان حسین بن علی علیهما السلام است، فرصت بسیار مناسبی بوده تا با مطالعه " سفر شهادت" به پرسش هایمان پاسخی درخور دهیم.

دیدگاه تان را بنویسید