احتمال گرانی شدید برنج وجود دارد/ واردات برنج 80 درصد و مصرف برنج 50 درصد کاهش داشته است!

زمزمه‌‌های بازاریان هم از افزایش چشمگیر قیمت برنج حکایت دارد. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که فعالان بازار از کاهش ۵۰ درصدی مصرف برنج می‌گویند و واردات برنج خارجی هم در حال حاضر ممنوع است. دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران بر موضوع کاهش شدید مصرف برنج مُهر تائید می‌زند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ با وجود آنکه فعالان بازار مواد غذایی از کاهش ۵۰ درصدی مصرف برنج و کاهش ۸۰ درصدی واردت برنج خارجی خبر می‌دهند اما زمزمه‌های افزایش دوباره قیمت برنج در بازار شنیده می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، بحران آب و سیلاب ناگهانی مزارع برنج شمال را زمینگیر کرد. کشاورزان می‌گویند بارش سیل‌آسای اخیر باعث از بین رفتن بوته‌های در حال رشد برنج شده است و کشاورزان را هنگام برداشت با مشکل رو به رو کرده است.

به همین دلیل امکان دارد امسال میزان تولید برنج نسبت به مدت مشابه سال گذشته کمتر باشد.

احمد موسویان، یکی از فعالان بازار غلات با بیان افزایش قیمت برنج توضیح داد: تنها سیلاب و پیش از آن کم‌آبی، عامل گرانی برنج نیست. قیمت تمام شده تولید همچون قیمت نهاده‌ها، گازوئیل و دستمزد کارگران بالا رفته است و همین عوامل باعث شده کشاورزان محموله‌های جدید برنج را به بنکداران با قیمت ۴۲ تا ۴۵ هزار تومان بفروشند.

او گفت: سال گذشته بنکداران هر کیلو برنج ایرانی را از کشاورزان ۲۸ هزار تومان می‌خریدند این در حالی است که امسال قیمت برنج با ۶۱ درصد افزایش قرار است کیلویی ۴۵ هزار تومان فروخته شود.

موسویان تاکید کرد: البته امسال ممکن است کسی تمایل به فروش برنج نداشته باشد. همین کاهش عرضه به افزایش بیشتر قیمت برنج دامن می‌زند.

برنج به کیلویی ۵۰ هزار تومان می‌رسد؟

حالا زمزمه‌‌های بازاریان هم از افزایش چشمگیر قیمت برنج حکایت دارد. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که فعالان بازار از کاهش ۵۰ درصدی مصرف برنج می‌گویند و واردات برنج خارجی هم در حال حاضر ممنوع است.

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران بر موضوع کاهش شدید مصرف برنج مُهر تائید می‌زند.

قاسم‌علی حسنی، بازار مواد غذایی را راکد توصیف کرد. او توضیح داد: تا زمان روی کارآمدن دولت جدید فعلا بازار مواد غذایی راکد است و مردم نه تنها برنج نمی‌خرند بلکه در سایر اقلام هم چنین وضعیتی مشاهده می‌شود.

البته حسنی ادعای برخی فعالان بازار مبنی بر افزایش چشمگیر قیمت برنج را تائید نمی‌کند و بلکه معتقد است: دو هفته آینده فصل برداشت است و در این مقطع معمولا بازار برنج راکد می‌شود.

او توضیح داد: در عمده‌فروشی‌ها ارزان‌ترین برنج ۲۷ هزار تومان و گران‌ترین هم با قیمت ۳۷ هزار تومان فروخته می‌شود که با احتساب نرخ کرایه و ۱۲ درصد سود خرده فروشی این کالا با قیمت بیشتری به دست مردم می‌رسد.

کمبود شدید برنج خارجی در بازار

دبیر انجمن واردکنندگان برنج اما افزایش قیمت برنج را دور از ذهن نمی‌داند. مسیح کشاورز با اشاره به افزایش چشمگیر قیمت برنج ایرانی گفت: با کمبود شدید برنج خارجی فعالان بازار قطعا باید برنج ایرانی را با رقمی بفروشند که بازار کشش داشته باشد.

او توضیح داد: قطعا به دلیل کاهش واردات افزایش قیمت برنج اتفاق می‌افتد. چرا که طبق آمارها واردات برنج در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۸ حدود ۸۰ درصد کاهش داشته است.

چندی پیش مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج به گسترش نیوز گفته بود: « پیش‌بینی می‌شود تولیدکنندگان برنج با ضرر هنگفتی روبرو شوند؛ چرا که اولا مشتریان خود را از قشر ضعیف را از دست داده‌اند و ثانیا قشر متوسط که مثلا قبلا ۱۰۰ کیلو برنج می‌خریدند اکنون با توجه به قیمت‌ها شاید نیمی از میزان قبلی را هم نخرند.»

دیدگاه تان را بنویسید