سید هاشم اورعی: برای حل بحران برق، باید با یک برنامه ۵ ساله، ۲۵ درصد برق مورد نیاز کشور را از نیروگاه‌های تجدیدپذیر تأمین کنیم

یک کارشناس حوزه انرژی دلیل کاهش تولید برق را عدم احداث نیروگاه گازی برای تولید دانست و افزود: به دلیل محدودیت تامین گاز، توان احداث نیروگاه گازی نداریم و بنابراین تنها راه حرکت به سمت انرژی های بادی و خورشیدی است.باید یک برنامه ۵ ساله در وزارت نیرو تدوین شود با این هدف که ظرف مدت ۵ سال بتوانیم ۲۵ درصد برق مورد نیاز کشور را از طریق نیروگاه های تجدیدپذیر تامین کنیم.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، هاشم اورعی کارشناس حوزه انرژی در گفتگویی گفت: باتوجه به شرایط خشکسالی و محدودیت تامین گاز نیروگاه ها، امروز تامین برق کشور با مشکل روبه رو شده و راهکار حل این مشکل، یکی حرکت سریع به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر و دو پرداختن به افزایش بازدهی مصرف انرژی است.

وی افزود: با توجه به ظرفیت‌های موجود، انرژی تجدیدپذیر برای کشور ما راه بسیار خوبی است. این اقدام یک شبه امکانپذیر نیست و حدود دوسال زمان نیاز دارد.

اورعی در ادامه گفت: در حال حاضر ظرفیت نیروگاهی ما ۸۵ هزار مگاوات است، پیک مصرف سال گذشته ۶۳ هزار مگاوات بود ولی تنها توانستیم ۵۸ هزار و ۲۵۴ مگاوات برق تولید کنیم. که با توجه به کسری ۵ هزار مگاواتی مجبور به اعمال خاموشی شدیم ولی امسال در مقایسه با سال گذشته ۵ درصد افزایش تقاضا داریم، ما از ۱۵ اسفند ۹۹ تا پایان آن، شاهد ۹ درصد افزایش تقاضا بودیم و این بحران از ابتدای فروردین ماه امسال بیشتر شده به طوری که افزایش تقاضا به ۲۳ درصد افزایش پیدا کرده است.

این کارشناس حوزه انرژی سه دلیل برای این افزایش تقاضا برشمرد و در ادامه گفت: اولین و مهمترین دلیل استخراج رمزارزهاست، دومین دلیل کمبود بارش ها و سومین علت گرم شدن ۴ درجه ای هواست. بنده پیش بینی میکنم میزان تولید برق امسال از ۵۶ هزار مگاوات فراتر نرود و بنابراین مشکلات نیز بیشتر خواهد شد. و دلیل این کاهش تولید، موضوع برق آبی و کمبود آب پشت سدهاست که با کاهش ۵۳ درصدی همراه بوده است.

اورعی دلیل دیگر کاهش تولید را عدم احداث نیروگاه گازی برای تولید دانست و افزود: به دلیل محدودیت تامین گاز، توان احداث نیروگاه گازی نداریم و بنابراین تنها راه حرکت به سمت انرژی های بادی و خورشیدی است.باید یک برنامه ۵ ساله در وزارت نیرو تدوین شود با این هدف که ظرف مدت ۵ سال بتوانیم ۲۵ درصد برق مورد نیاز کشور را از طریق نیروگاه های تجدیدپذیر تامین کنیم.

اخیرا آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده به خاطر مسائل محیط زیست و افزایش اشتغال، ظرفیت انرژی های تجدیدپذیر باید ۴ برابر افزایش یابند، اورعی در خصوص این موضوع گفت: ایران نیز با دارا بودن شرایط، حتما خواهد توانست این امکان را فراهم کند. ما ظرفیت بادی و خورشیدی خیلی خوبی داریم که تاکنون مغفول مانده اند، بنابراین با برنامه ریزی صحیح می توانیم همگام با سایر کشورهای جهان به سمت انرژی های نو حرکت کنیم.

اورعی به ظرفیت بسیار پایین انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور اشاره کرد و گفت: سهم انرژی‌های تجدیدپذیر از کل انرژی الکتریکی مصرفی، ۲۳ صدم یک درصد بوده که از این میزان ۱۰ صدم آن مربوط به انرژی بادی بوده است. اما کشوری مانند دانمارک ۵۶ درصد از انرژی الکتریکی خود را از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تامین می‌کند. همچنین مراکش که تا چند سال پیش واردکننده سوخت های فسیلی بود، امروز بیشترین سهم در تولید انرژی‌های تجدیدپذیر را دارد.

اورعی تعطیلی کارخانه ها به دلیل کمبود برق را نیز اشتباه دانست و افزود: تعطیل کردن کارخانه ها به بهانه کمبود برق اشتباه بزرگی است که تولید ناخالص داخلی کشور را کاهش می‌دهد.

 

دیدگاه تان را بنویسید