مقصر وضعیت کنونی بارسلونا کیست؟

بارسلونا فصل کنونی را با تنها یک قهرمانی در جام حذفی به پایان برد و در لالیگا پشت تیم‌های مادریدی قرار گرفت. مقصر وضعیت کنونی این تیم چه کسی است و مدیریت این تیم چه اندیشه برای فصل آینده دارد؟

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، شب گذشته اتلتیکومادرید در شبی که مسی به تعطیلات رفته بود، جشن قهرمانی خود را در 200 کیلومتری مادرید برپا کرد. در این قهرمانی بیش از هر چهره‌‌ای، شادمانی همراه با گریه لوئیس سوارس به چشم آمد. ستاره ای که در تابستان با نظر مدیریت وقت و سرمربی کنونی بارسلونا اخراج و به صورت تقریبا رایگان به تیم رقیب فروخته شد.

فارس نوشت؛ در آن زمان صدای بسیاری از هواداران بارسلونا درآمد. همه معتقد بودند که اگر فروش سوارس به دلیل شرایط اقتصادی درست است چرا باید او به تیم رقیب فرستاده شود. این یکی از اشتباهات بزرگ بارتومئو در تابستان پیش بود که یکی از بزرگترین ستاره‌های تیم را به حریف داد. بارتومئو پس از اینکه رسماً اعلام کرد که سوارس باید از تیم برود، یک شرط برای او گذاشت که تنها نمی تواند به 4 تیم برود که در کمال تعجب نام یک تیم در بین آنها نبود. آن تیم اتلتیکومادرید بود که به راحتی از این فرصت بادآورده استفاده کرد و با نبوغ سیمئونه و درخشش سوارس، بعد از 7 سال به قهرمانی لالیگا رسید.

آلبرت سائز، نویسنده معروف نشریه اسپورت پس از قهرمانی اتلتیکومادرید یادداشتی در خصوص علت اصلی ناکامی بارسلونا در لالیگای امسال نوشت و مقصر این اتفاق تنها مدیریت سابق تیم یعنی جوزپ ماریا بارتومئو دانست. شخصی که پس از «بورافکسِ» مسی مورد حمله طرفداران قرار گرفت و به همین دلیل مجبور به استعفا شد. شخصی که پس از 4 ماه از اخراجش به دلیل دست داشتن در ماجرای «بارساگیت» از سوی پلیس اسپانیا دستگیر شد و به زندان رفت. بارتومئو شخصی است که از سوی هواداران بارسلونا مقصر اصلی ناکامی‌های این چندساله تیم شناخته می‌شود.

سائز در یادداشت خود نوشت که اشتباه بارتومئو فروش سوارس به اتلتیکو بود و حالا بارسلونا باید بتواند از این اشتباه درس بگیرد. او نوشت که فروش یک بازیکن با قیمت ارزان بدون خرید جانشین به مراتب بدتر از ماندن آن بازیکن با قیمت و حقوق بالاست. این خبرنگار معتقد است که اگر تیمی نتواند جایگزین بازیکن خود را خریداری کند، فروش بازیکنش عقلانی نخواهد بود حتی اگر به اقتصاد باشگاه ضرر بزند.

باید اشاره داشت که بارتومئو و موافقان فروش سوارس مدعی هستند که شرایط اقتصادی باشگاه بارسلونا ایجاب می‌کرد که برخی از ستارگانی که دستمزد بالا می‌گرفتند تیم را ترک کنند. بارسلونا نزدیک به 1.17 میلیارد یورو بدهی به جا گذاشته بود و شاید در آن زمان اندیشه‌ای غیر از فروش سوارس و ستاره‌هایی مثل راکیتیچ و ویدال به ذهن نمی‌رسید. سائز نوشت که سوارس نباید به تیم حریف فروخته می‌شد. شاید اگر او به تیم حریف نمی‌رفت بارسلونا که بسیار نیز در این فصل لغزش داشت می‌توانست به قهرمانی دست پیدا کند.

خبرنگار اسپورت به تمجید کومان نیز پرداخت و او را مربی خوبی دانست. سائز نوشت که کومان خودش را اثبات کرده و باید در این تیم بماند زیرا او به تیم شخصیت داد، باعث شد خنده به لبان مسی بازگردد، باعث شد تا رختکن به آرامش برسد و جوانان تیم مثل پدری، دست، مینگزا و آرائخو به درخشش برسند.

سائز در یادداشت خود نوشت که اخراج کومان کار درستی نخواهد بود زیرا او تیم آشفته تابستان را تحویل گرفت و توانست با یک جام کوپادل‌ری فصل را به پایان رساند. او معتقد است که بارسلونا در لیگ قهرمانان اروپا با حقارت حذف نشد و می‌تواند در سال آینده عملکرد مثبتی داشته باشد.

 بارسلونا در تابستان کنونی به دلیل شرایط اقتصادی ضعیف تنها به فکر جذب بازیکنان رایگان است و به نظر می‌رسد که آگوئرو و اریک گارسیا خریدهای اول بارسلونا باشند. اگر به گفته اسپورت، کومان باید در بارسلونا بماند و این عقیده در ذهن لاپورتا تقویت شود، می‌توان انتظار داشت که ممفیس دپای از لیون نیز به جمع بازیکنان مربی هلندی اضافه شود. اگر کومان نیز برود، ممفیس شاید تورین را برای مقصد آینده خود انتخاب کند. چیزی که مشخص است این بوده که لاپورتا و مدیریت باشگاه بارسلونا به دلیل قحط الرجال کنونی در زمینه مربیگری به بن بست خورده‌اند و هنوز نمی‌دانند که چه تصمیمی باید برای آینده بارسلونا بگیرند. به نظر می‌رسد این ایده را رسانه‌های بارسلونا در ذهن دارند. اینکه کومان در این تیم بماند و با حضور مسی، آگوئرو، فاتی و ممفیس دپای تیم را برای فصل آینده آماده کند.

خبرهای حاکی از این است که مسی می‌ماند و بارسلونا نیز خریدهای گران قیمتی نخواهد داشت و تنها به انتقال رایگان بازیکنانی مثل آگوئرو، گارسیا و شاید ممفیس می‌اندیشد. در خصوص فروشی‌ها نیز بارسلونا می‌خواهد انقلاب بزرگی به راه اندازد و بتواند سر و سامانی به اقتصاد کنونی خود بدهد. بارسلونا مدعی شده که اگر فروشنده مناسب برای گریژمان پیدا کند شاید او را بفروشد و برای خرید ستاره‌های دیگر برنامه ریزی کند. 

دیدگاه تان را بنویسید