چه مواد غذایی را در شام نباید مصرف کنیم؟

محققان می‌گویند مصرف برخی مواد غذایی در وعده شام باعث اختلال در خوابیدن می‌شود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از دلیش، آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که روز خود را با خواب آلودگی آغاز کرده و نمی‌دانید دلیل اصلی آن چیست؟ این موضوع می‌تواند با آنچه دیشب در وعده شام خورده اید ارتباط مستقیمی داشته باشد.

باشگاه خبرنگاران نوشت؛ بسیاری از افراد می‌دانند که نباید پیش از خوابیدن قهوه و یا هر نوشیدنی حاوی کافئین مصرف کنند. با این حال، مواد غذایی مختلفی وجود دارد که مصرف آن پیش از به بستر رفتن می‌تواند کیفیت خواب افراد را تحت الشعاع قرار دهد. در این مطلب به این مواد غذایی می‌پردازیم:

۱- سبزیجات چلیپایی

براساس تحقیقات انجام شده بهتر است برخی سبزیجات را تنها در وعده ناهار مصرف کنید. سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی و گل کلم سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف هستند. با این حال، این سبزیجات دارای سطح بالایی از فیبر نامحلول بوده که عملاً زمان زیادی برای هضم آن‌ها مورد نیاز است. اگر افراد پیش از به بستر رفتن از این مواد غذایی استفاده کنند، بدن همچنان در زمان خواب درگیر هضم آنهاست. همین موضوع فرد را از داشتن یک خواب آرام و دلنشین محروم خواهد کرد.

۲- گوشت قرمز

گوشت‌های قرمز مانند استیک‌ها و گوشت بره سرشار از پروتئین هستند و مانند سبزیجات چلیپایی در وعده شام عمل می‌کنند. از آنجا که بدن انرژی زیادی برای هضم پروتئین‌های سنگین مانند گوشت قرمز مصرف می‌کند، عجیب نیست افراد نتوانند خوابی آرام داشته باشند.

۳- سس گوجه فرنگی

سس گوجه فرنگی یکی دیگر از مواد غذایی است که باید پیش از خواب از خوردنش اجتناب کنید. به دلیل خاصیت اسیدی بالای این سس، این موضوع می‌تواند باعث ایجاد سوء هاضمه و یا سوزش سر معده (رفلاکس معده) در طول خواب شود. با این حال، همچنان می‌توانید یک بشقاب ماکارونی به همراه سس گوجه فرنگی در وعده شام بخورید، اما دستکم باید این وعده غذایی ۳ ساعت پیش از خواب میل شود.

۴- گوشت‌های فرآوری شده و پنیر

شاید مصرف گوشت‌های فرآوری شده و پنیر در یک پیکنیک خانوادگی مناسب باشد، اما به هیچ عنوان گزینه سالمی برای وعده شام نیست. تحقیقات نشان داده است گوشت‌های فرآوری شده دارای تیرامین هستند. تیرامین یک آمینو اسید است که باعث افزایش هوشیاری افراد می‌شود. از این رو، بی دلیل نیست که خوردن آن می‌تواند کیفیت خوابتان را پایین بیاورد.

از دیگر مواد غذایی که نباید در وعده شام مصرف کنید می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
۱- شکلات تلخ
۲- قهوه
۳- مشروبات الکلی
۴- نوشابه
۵- آب پرتقال
۶- آب

درباره نوشیدن آب پیش از خواب باید این نکته را یادآوری کرد که مصرف بیش از اندازه آب باعث افزایش حجم ادرار فرد می‌شود و همین موضوع کیفیت خواب را پایین می‌آورد. با این وجود، در طول روز به میزان کافی آب بنوشید، اما ساعاتی پیش از به بستر رفتن از مصرف آب اجتناب کنید.

 

دیدگاه تان را بنویسید