جی پلاس/ به مناسبت سالروز رحلت؛

سید عبدالحسین لاری که بود؟/وی درباره اقامه نماز جمعه چه نظری داشت؟/علت بازگشت وی از عراق به ایران چه بود؟/اقدامات سیاسی وی کدامند؟/نظر او درباره ولایت فقیه چه بود؟

آیت الله سید عبدالحسین موسوی لاری از فقهای شیعه در قرن سیزدهم هجری بود که در مکتب ملاحسینقلی همدانی شاگردی کرد. او حکومت محمدعلی شاه را غیر مشروع خواند و علیه انگلیسی ها فتوای جهاد داد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، در راستای شناساندن بزرگان اندیشه دینی در این صفحه بر آنیم که این شخصیت های ارجمند جهان اسلام و تشیع را به مخاطبان معرفی کنیم و مطالب منتشرشده قطره ای است از دریای زندگی این بزرگواران که به قدر وسعمان است. باشد که مفید فایده افتد. این قسمت به زندگی آیت الله سید عبدالحسین موسوی لاری اختصاص دارد.

 

زندگینامه سید عبدالحسین لاری

آیت الله سید عبدالحسین موسوی دزفولی نجفی لاری (۱۲۲۶-۱۳۰۳ش) از فقهای شیعه در منطقه فارس و طرفدار نظریه مشروطه مشروعه بود که در جنگ جهانی اول قطع روابط و احتیاجات از بیگانه را بر مسلمانان واجب شمرده و به جهاد علیه انگلستان حکم داد. در خلأ قدرت ناشی از استبداد صغیر در منطقه لارستان، اقتدار منطقه را به دست گرفته و احکام اسلامی را اجرا کرد. او امر به معروف و نماز جمعه را واجب عینی می‌ دانست و خود نماز جمعه اقامه می‌ کرد. سید مجتبی موسوی لاری نوه وی است.

 

اطلاعات فردی

نام کامل: سید عبدالحسین موسوی دزفولی نجفی لاری

تاریخ تولد ۱۲۲۶ش

زادگاه نجف

محل زندگی جهرم

تاریخ وفات ۱۳۰۳ش

محل دفن مقبره آقا

شهر وفات جهرم

خویشاوندان سرشناس سید مجتبی موسوی لاری

 

در همین رابطه بخوانید:

میرزا جمال آقا خوانساری که بود؟/علت علاقه شدید مردم به وی چه بود؟/فیض کاشانی چگونه او را متحول کرد؟/هدف از نوشتن کتاب "کلثوم ننه" چه بود؟

از زندگی جبار باغچه بان چه می دانید؟/کدام یک از آثارش شهرت جهانی دارد؟

از زندگی میرزا جمال الدین کلباسی چه می دانید؟

از زندگی علامه مجلسی چه می دانید؟/مقام شیخ الاسلامی چه بود و او چگونه به این مقام رسید؟/مخالفت او با فلسفه از چه نشات می گرفت؟

از زندگی آیت الله سید احمد شبیری زنجانی چه می دانید؟/وی کدام رسوم غلط را برانداخت؟

حسین شب زنده دار که بود؟/ماجرای حلقه آویزان به گوش ایشان چه بود؟/چرا بر پوتین رزمنده ها بوسه می زد؟/رابطه او با امام چگونه بود؟

 

اطلاعات علمی

استادان شیخ محمدحسین کاظمی، ملا حسینقلی همدانی، میرزای شیرازی

شاگردان سید عبدالباقی شیرازی، سید عبدالمحّمد موسوی

محل تحصیل حوزه علمیه نجف

اجازه اجتهاد از میرزای شیرازی، شیخ لطف الله مازندرانی، فاضل ایروانی

تألیفات معارف السلمانی بمراتب الخلفاء الرحمانی، اکسیر السعاده فی اسرار الشهاده

 

فعالیت‌ های اجتماعی-سیاسی

سیاسی مخالفت با قاجاریه و غیر مشروع خواندن حکومت محمدعلی شاه، فتوای جهاد علیه انگلیسی‌ها

اجتماعی اقامه نماز جمعه

 

زندگینامه سید عبدالحسین لاری

زندگی نامه و تحصیلات

سید عبدالحسین در نجف اشرف متولد شد. پدرش سید عبدالله، دزفولی بود که بعدها به نجف مهاجرت کرده بود. از هفت سالگی، تحصیلات ابتدایی خود را در مکتب آغاز کرد و سپس مشغول فراگیری علوم حوزوی و اسلامی شد. سید لاری در دوران تحصیلات خود در درس پنج تن از اساتید نجف حاضر شد: فاضل ایروانی، شیخ محمدحسین کاظمی، شیخ لطف الله مازندرانی، ملا حسینقلی همدانی و میرزای شیرازی. سید لاری تا زمانی که میرزای شیرازی در نجف اقامت داشت، در درس او حاضر می‌ شد و پس از مهاجرت میرزا به شهر سامرا، او در جلسه درس چهار استاد دیگر شرکت می‌ کرد. وی در بیست و دو سالگی قدرت استنباط به دست آورد. و از میرزای شیرازی، شیخ لطف الله مازندرانی و فاضل ایروانی اجازه اجتهاد گرفت.[۱]

 

هجرت به ایران

با توجه به ظلمی که در عهد قاجار بر مردم منطقه لار حاکم بود، مردم این منطقه با ارسال نامه‌ ها و هیات‌ هایی از میرزای شیرازی در خواست اعزام مجتهد مبارز و شجاعی را به این منطقه کردند تا ضمن جلوگیری از ستم و تجاوز حاکمان قاجار، به امور دینی و مذهبی مردم نیز رسیدگی کند. حاج علی لاری، معروف به حاج علی کبیر که در دوره اول مجلس شورای ملی به نمایندگی انتخاب شد و بعد هم به وسیله عمال ستمگر منطقه لار شهید و به حاج علی شهید معروف شد، با عده‌ای از سران لار به عراق نزد میرزای شیرازی رفتند و تقاضای خویش را با او در میان گذاشتند. آیت الله شیرازی در پاسخ گفت: «در حال حاضر، چنین کسی را در نظر ندارم. مهلت دهید تا در این باب تدبیری کنم و شخص برازنده‌ ای را برای شما اختیار کنم.»

 

سپس حاج علی با همراهان عازم نجف اشرف می‌ شوند و در آن جا در پی هدف خویش به جست و جو می‌ پردازند تا این که روزی سید مرتضی کشمیری را ملاقات، و از وی درخواست هجرت به لار می‌ کنند ولی وی نمی‌ پذیرد و سید عبدالحسین را برای این امر لایق‌تر می‌ داند. حاج علی و همراهان نزد سید عبدالحسین رفته، از وی این را تقاضا می‌کنند. سید که در آن ایام ۴۵ سال داشت و دارای کرسی استادی و مشغول به تألیف و تصنیف بود به جهت این مسؤولیت‌ها ابتدا از پذیرش این درخواست سر باز زد؛ اما حاج علی با اصرار و مسافرت به سامرا و بیان ماجرا پیش میرزای شیرازی رفته و از وی استدعا می‌ کند که از سید عبدالحسین بخواهد تا به دعوت آنان پاسخ مثبت دهد. میرزا به سید امر می‌ کند تا به لار برود. سید چون فرمان استاد را واجب الاطاعه می‌ داند، عازم ایران می‌ شود.[۲][۳]

 

شاگردان

سید عبدالباقی آیت اللهی شیرازی (داماد بزرگ سید).

سید عبدالمحّمد موسوی آیت اللهی (فرزند بزرگ سید).

سید علی اکبر آیت اللهی (فرزند سید).

سید احمد فالی.

سید عبدالمحسن مهری.

سید اسدالله اصفهانی (پدر آیت الله سید ابراهیم حق‌شناس).

محمّد حسین نخبه الفقهایی لاری.

سید محمّد حسین نسابه لاری.

ملا علی نقی رحمانی جویمی.

غلامرضا، مشهور به فاضل جهرمی.

عطاء الله حقدان جهرمی.

عبدالحمید مهاجری.

سید محمّد علی شریعتمداری جهرمی.

عبدالصمد فاضلی فیروزآبادی.[۴]

 

آثار

بیانیه دفاعیه در جنگ بین الملل اول[۵]

معارف السلمانی بمراتب الخلفاء الرحمانی.[۶]

رساله در عقوبت حب دنیا.

رساله سؤال و جواب از مصرف اجناس خارجی[۷]

اکسیر السعاده فی اسرار الشهاده.

ولایت الفقیه.[۸]

آیات الظالمین.

رساله و جیزه در کیفیت علم امام.

قانون اداره بلدیه

قانون اتحاد دولت و ملت.

قانون مشروطه مشروعه.

هدایت الطالبین فی اصول الدین.

تعلیقات المکاسب.

کتاب الاصول.

حاشیه بر فرائد الاصول شیخ انصاری.

حاشیه بر شرح کبیر.

حاشیه بر قوانین الاصول.[۹]

 

اقدامات

اقتدار دینی‌ یا حکومت‌ اسلامی‌

سید معتقد به ولایت فقیه بود و حکومت را از شؤون فقیه عادل و جامع الشرایط می‌ دانست[۱۰] و از طرفی بازگشت‌ سید عبدالحسین لاری‌ به‌ لارستان‌، مصادف‌ با به‌ توپ‌ بستن‌ مجلس‌ و آغاز دورۀ استبداد صغیر بود. سید در نخستین‌ واکنش‌ خود، حکومت‌ «محمدعلی‌ شاه» را غیر مشروع‌ و همکاری‌ با آن‌ را برای‌ عموم‌ مسلمین‌ حرام دانست‌ و نوشت: «واجب است تبدیل سلطنت امویه قاجاریه به دولت حقه اسلامیه».[۱۱] از طرف دیگر خلأ قدرت‌ سیاسی‌ در فارس‌ و مناطق‌ جنوبی‌، موجب‌ شد که‌ ادارۀ امور، به‌ کلی‌ مختل‌ شود. دستورات‌ و احکام‌ دولتی‌، توسط‌ مردم‌ نادیده‌ گرفته‌ می‌ شد و ضابطین‌ محلی‌، قدرت‌ لازم‌ را برای‌ اجرای‌ مقررات‌ نداشتند. حاکم‌ لارستان‌، به‌ دلیل‌ درگیری‌ خونین‌ سال‌ (۱۳۲۶ه‍.ق‌) قادر به‌ حضور در شهر نبود و در مهاجرتی‌ ناخواسته‌، با نیروهای‌ نظامی‌ خود، منطقه را ترک کرده بود. شهر لار و مراکز هم‌جوار آن‌، از نیروهای‌ دولتی‌ خالی‌ شد و امور جاری‌ اداری‌ و سیاسی‌ منطقه‌ مختل‌ شد. سید لاری در چنین شرایطی در مقر خود شهر لار و در راستای‌ اجرای‌ اهداف‌ اسلامی‌، اقداماتی‌ را به‌ انجام‌ رساند. مهم‌ترین‌ اقدامات‌ او در این‌ دوره‌، عبارت‌اند از:

 

تشکیل‌ نیروی‌ نظامی‌ و انتظامی‌ انقلابیون‌، با استفاده‌ از نشان‌ و علامت‌ ویژه‌ خود.

چاپ‌ و تکثیر تمبر مخصوص‌ با عنوان‌ «پست‌ ملت‌ لار» و «پست‌ ملت‌ اسلام».

اجرای‌ حدود اسلامی‌ در مناطق‌ و نواحی‌ تحت‌ سلطه‌ خود.

اخذ مالیات‌ های‌ شرعی‌ از اقشار مختلف‌ مردم‌ منطقه‌.

اعطای‌ نشان‌ و القاب‌ به‌ سرداران‌ و سران‌ نظامی‌ و مذهبی‌ نهضت‌.

اعلام‌ غیر شرعی‌ بودن‌ حکومت‌ محمدعلی‌ شاه‌ قاجار.

 

لاری‌، با کمک‌ و همراهی‌ تجار جنوب‌ و نیروهای‌ نظامی‌ وفادار عشایر و شبه‌ عشایر منطقه‌، به‌ مدت‌ یک‌ سال‌، نظم‌ و کنترل‌ اداری‌ و سیاسی‌ جنوب‌ فارس‌ را برعهده‌ گرفت‌. او در اجرای‌ احکام‌ سیاسی‌ و فقهی‌، فعال‌ مایشاء بود و اعتنایی‌ به‌ واکنش‌ دولتمردان‌ و سردمداران‌ سنتی‌ فارس‌ و مرکز نداشت‌.[۱۲] این اقدامات سید از دید مخالفان اما با عنوان «شورش علیه دولت» و «تجزیه‌ طلبی» یاد شده است. منتقدان بر آن‌اند که سید لاری با این اقدامات خود، علیه حاکمیت وقت شورش کرده و تن به قوانین مملکتی نداده است.[۱۳]

 

امر به معروف و برپاداشتن نماز جمعه

سید لاری ترک امر به معروف و نهی از منکر را از مهم‌ترین عوامل ستم و گستاخی بیش از حد حاکمان قاجار دانسته، در احیای این فریضه تلاش کرد. وی امر به معروف و نهی از منکر را بر همگان واجب عینی می‌ دانست، همچنین وی در اجرای حدود الهی و تعزیرات شرعی، کوچک‌ترین مسامحه‌ ای نمی‎ کرد.

 

وی نماز جمعه را واجب عینی و از مناصب فقیه جامع الشرایط می‌ دانست از این رو در حدود سال ۱۳۱۰ قمری به احیای این فریضه اقدام کرد و به ایراد خطبه‌های جمعه و اقامه نماز پرداخت. همچنین در اغلب شهرها اشخاصی را که توانایی امامت جمعه را داشتند، به سِمَت امام جمعه منصوب کرد. وی چنان در اقامه این فریضه الهی جدی بود که ترک آن را جایز ندانسته، حتی در سفری که با گروهی از یارانش در سال (۱۲۷۹ش) به زیارت امام رضا(ع) رفته بودند، به اقامه نماز جمعه در صحن حرم همت گماشت.[۱۴]

 

فتوای جهاد علیه انگلیسی ها

سید لاری قرارداد ۱۹۰۷م که ایران را به دو منطقه بین دولت‌ های انگلیس و روس تقسیم می‌ کرد، باطل و غیر قانونی شمرد. در جنگ جهانی اول در فرمان‌ هایی که برای سردار عشایر قشقایی؛ صولت الدوله، بر جهاد علیه انگلیسی‌ ها تاکید می‌ کرد، وی می‌ گوید:

 

«من که مجتهد و جانشین پیغمبر اسلام هستم، به این وسیله فتوا می‌ دهم که جهاد با این کفار حربی انگلیسی‌ ها واجب است.»

 

سید لاری از انگلیسی‌ ها به «ابالیس انگلیس» یاد می‌ کند؛ چنان که وی هرگز فجایع همسایه شمالی ایران، دولت روس را از دیده پنهان نمی‌ دارد و درباره سیاست مکارانه آنان با ملت مسلمان ایران هشدار داده، آنان را «روس بدتر از مجوس» نام می‌ برد. قراردادها و معاهداتی را که حاکمان کشورهای اسلامی با بیگانگان منعقد ساخته و از این راه، زمینه گسترش نفوذ بیگانه و اشغال بعضی از سرزمین‌های اسلامی را فراهم آورده‌اند، باطل و غیرقابل قبول و اجرا دانسته و بیش از هر چیزی بر قانون شریعت اسلام تکیه و تأکید داشته است و استرداد سرزمین‌ های غصب شده و قطع دست‌های استعمارگران از آن سرزمین‌ ها را با دعوت ملل مسلمان به «جهاد» و «اتحاد» می‌ داند.[۱۵][۱۶]

 

درگذشت

آیت الله لاری در ۴ شوال ۱۳۴۲ق برابر با ۱۹ اردیبهشت ۱۳۰۳ش، پس از بازگشت از اقامه نماز جمعه در منزل خود درگذشت.[۱۷] مرقد او در شهر جهرم به مقبره «آقا» مشهور است.[۱۸]

آیت‌ الله خامنه‌ای در سال ۱۳۶۷ش در سفر به جهرم، بر سر مزار او حاضر شد و از علاقه خود به وی سخن گفت.[۱۹]

 

پانویس

۱. مجله آموزه، شماره ۳، رنجبر، محسن به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حوزه.

۲. مجله آموزه، شماره ۳، رنجبر، محسن به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حوزه.

۳. سید علیرضا سید کباری-تلخیص از کتاب گلشن ابرار، ج ۲، ص ۵۳۱،به نقل از سایت اندیشه قم.

۴. سایت پسین جهرم.

۵. سید علی میرشریفی، برگهای بی‌خزان، ص ۱۳۶

۶. سید علی میرشریفی، برگهای بی‌خزان، ص ۱۳۹

۷. سید علی میرشریفی، برگهای بی‌خزان، ص ۱۳۷

۸. سید علی میرشریفی، برگهای بی‌خزان، ص ۱۴۵

۹. علی اکبر علیخانی و همکاران، اندیشه سیاسی متفکران مسلمان، جلد دهم، ص ۲۲۱.

۱۰. سید علی میرشریفی، برگهای بی‌خزان، ص ۱۳۱

۱۱. سید علی میرشریفی، برگهای بی‌خزان، ص ۱۳۱

۱۲. آیت الله لاری و جنبش مشروطه خواهی" نوشته "دکتر باقر وثوقی" انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، بهار ۱۳۸۳. به نقل از پرتال جامعه علوم انسانی.

۱۳. سیاست‌ورزی سید عبدالحسین لاری، سید هادی طباطبایی، سایت مباحثات.

۱۴. مجله آموزه، شماره ۳، رنجبر، محسن. به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حوزه.

۱۵. مجله آموزه، شماره ۳، رنجبر، محسن، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حوزه.

۱۶. کیهان اندیشه، شماره ۱۹، آیت اللهی، سید محمد تقی، به نقل از پایگاه جامع تاریخ معاصر ایران.

۱۷. حائری، روزشمار شمسی، ۱۳۸۶ ش، ص ۱۲۵.

۱۸. کباری، «میوه‎ای از شجره طوبی»، سایت اندیشه قم.

۱۹. سایت دفتر آیت‌ الله خامنه‌ای.

 

منابع

آیت اللهی، سید محمد تقی، کیهان اندیشه، شماره ۱۹.

رنجبر، محسن، مجله آموزه، شماره ۳.

سید علیرضا سید کباری-تلخیص از کتاب گلشن ابرار، ج ۲، ص ۵۳۱.

علی اکبر علیخانی و همکاران، اندیشه سیاسی متفکران مسلمان، جلد دهم، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، ۱۳۹۰.

گفتگو با سید محمدتقی آیت الهی. سایت دفتر آیت الله خامنه ای.

میرشریفی، سید علی، برگهای بی‌خزان، ۱جلد، انتشارات دلیل ما، چاپ اول، سال چاپ: تابستان ۱۳۸۲

وثوقی، باقر، آیت الله لاری و جنبش مشروطه خواهی، انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، بهار ۱۳۸۳.

سیاست‌ورزی سید عبدالحسین لاری، سید هادی طباطبایی، سایت مباحثات.

پایگاه اطلاع رسانی حوزه.

سایت پسین جهرم.

سایت اندیشه قم.

پرتال علوم انسانی.

پایگاه جامع تاریخ معاصر ایران.

دیدگاه تان را بنویسید