جی پلاس/برگی از تاریخ انقلاب اسلامی؛

امام، بنی صدر را مامور چه امری کرد؟

امام خمینی در هفتم اردیبهشت سال ۵۹ و پس از حمله نظامی امریکا به طبس، ابوالحسن بنی صدر، رئیس جمهور وقت کشور را مامور رسیدگی به جرایم امریکا کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، امام خمینی (س) در هفتم اردیبهشت سال ۵۹ و به دنبال حمله نظامی امریکا به ایران، در حکمی به ابوالحسن بنی صدر، رئیس جمهور وقت کشور، بر رسیدگی به جرایم امریکا در این حمله تاکید کردند. متن حکم امام به شرح زیر است: 

 

"بسم اللّه‌ الرحمن الرحیم

جناب آقای بنی‌صدر، رئیس جمهور ایران

مقتضی است برای رسیدگی به جرایم امریکا در حملۀ نظامی به ایران، از گروه های مختلف کشورهای جهان دعوت شود که مشاهده کنند امریکای جهانخوار با ادعاهای طرفداری از حقوق بشر و صلح‌دوستی و انسان‌دوستی با یک ملت مستقل چه معامله‌ ای کرده است و می‌ کند تا مشاهده کنند آثار جرم این رژیم آدمخوار را؛ که مع‌ الأسف دولت های غربی، جمعیت های طرفدار حقوق بشر، و سازمان ملل متحد، و شورای امنیت سازمان ملل متحد، همگی طرفداری از او می‌ کنند. و به عیان ببینند تا آنچه اینجانب مکرر گفته‌ ام که تمام این سازمان ها و گروه ها برای طرفداری از قدرتمندان به‌ وجود آمده است، و این جمعیت ها به دست قدرتمندان برای سلطه بر ضعیفان و مکیدن خون محرومان جهان به‌ وجود آمده است. تا ببینند که به بهانۀ نجات جاسوسان چه نقشه‌ ای برای ملت مظلوم ما طرح کرده‌ اند. تا ببینند و باور کنند که سازمان های کذایی آنجا که به نفع قدرتمندان و سرمایه‌ داران بین‌ المللی است حقوق مستضعفین را نادیده گرفته، و جز برای سلطۀ آنان عملی انجام نمی‌ دهند.

 

در همین رابطه بخوانید:

در پیام امام به مناسبت واقعه طبس، ملت ایران چه ملتی معرفی شده است؟

 

دولت غاصب عراق به دستور امریکا مدتهاست به ایران تجاوز می‌ کند، و ما ندیدیم این جمعیت ها و سازمان ها ولو برای یک مرتبه هم که شده است اعتراض کنند، لکن برای پنجاه نفر جاسوس، که با کمال انسانیت با آنها عمل می‌ شود، هر روز اعتراضات و فریاد نقض حقوق بشر از حلقوم آنان طنین‌انداز است! ما ندیدیم که طرفداران حقوق بشر ازحق دولت ضعیف و ملت مظلوم ما دفاع کنند. این سازمان ها نه تنها این تجاوز واضح به یک کشور مستقل را نادیده می‌ گیرند، بلکه ما را به نقض قراردادهای بین‌المللی محکوم می‌ کنند. در صورتی که ما جز جاسوسان را که برای توطئه به ایران آمده‌ اند کسی را توقیف نکردیم. و ببینند که آنان که به طرفداری از امریکای متجاوز ما را می‌ خواهند در حصر اقتصادی قرار دهند، با اینکه کارتر آنان را در جریان خیانت هولناکش قرار نداده و نقض حاکمیت یک کشور مستقل را کرده است، باز از او طرفداری می‌ کنند و خواهند کرد و ما را به حصر اقتصادی می‌ کشند و باز برای طرفداری ظالم هیاهو می‌ کنند. شما به طرفداران امریکا، که مع‌الأسف در این به اصطلاح روشنفکران خودمان فراوانند، و به جوانانی که فریب این گروه ها را خورده‌ اند تذکر دهید که خود را عوض کنند و به ملت خود بپیوندند و برای دیگران و اجانب جان خود را تباه نکنند، و به نصیحت ما گوش دهند که خیر و صلاح خودشان در این است. شما به قشرهایی مثل خرابکاران کردستان و آشوبگران دانشگاه ها تذکر دهید که در این موقع حساس از این اعمال خلاف ملیت و اسلامیت و انسانیت که کشور را ممکن است به تباهی کشد دست بردارید، که امروز هر صدایی و هر عملی برخلاف جریان انقلابی ایران خدمت به جهانخواران است، و دلیل بر وابستگی اینان به آنان است. والسلام علیکم و علی عباداللّه‌ الصالحین.

روح اللّه‌ الموسوی الخمینی"

 

صحیفه امام؛ ج ۱۲، ص ۲۵۸-۲۵۹

 

دیدگاه تان را بنویسید