جی پلاس/ بنابر تحقیقی در Nature Geoscience

تخمین پایان عمر اکسیژن در زمین! / عمر کره خاکی حداکثر چند سال است؟

تا یک میلیارد سال آینده، فقدان اکسیژن زندگی روی زمین را نابود خواهد کرد.

لینک کوتاه کپی شد

گروه علم و فناوری جی پلاس؛ زمین برای همیشه قادر نیست از حیات موجودات زنده حمایت کند. طبق تحقیقی که در Nature Geoscience (یک ماهنامه و گروه تحقیقاتی معتبر بین‌المللی در علوم زمین) انجام شده است، اتمسفر غنی از اکسیژن ما حداکثر تا یک میلیارد سال دیگر دوام خواهد داشت.

 

 محققان تخمین می‌زنند مجموع عمر قابل سکونت زمین، پیش از اینکه آب‌های سطحی خود را از دست بدهد، در حدود 2/7 میلیارد سال است، اما آنها محاسبه کردند که عمر اتمسفر غنی از اکسیژن، حداکثر 20% تا 30% از این زمان یعنی تا 2 میلیارد سال آینده خواهد بود.

هرچه خورشید پیرتر می‌شود، درخشان‌تر خواهد شد و این یعنی در آینده زمین انرژی خورشیدی بیشتری دریافت خواهد کرد. این افزایش انرژی باعث فرسایش سنگ‌های معدنی شده و در نتیجه دی اکسید کربن از اتمسفر خارج می شود.

دی اکسید کربن، به همراه آب، یکی از عناصر کلیدی مورد نیاز گیاهان برای عمل فتوسنتز است. با کمبود میزان دی اکسید کربن، فتوسنتز کمتر شده و برخی انواع گیاهان از بین خواهند رفت. افت فتوسنتز یعنی کاهش تولید اکسیژن و کمبود اکسیژن هم تهدیدی برای گونه‌های حیات روی زمین خواهد بود.

کمبود اکسیژن در جوّ چه زمانی رخ خواهد داد؟

برای پی بردن به این موضوع، محققانی از ژاپن و آمریکا با استفاده از شبیه‌سازی رایانه‌ای، تغییرات آتی چرخه کربن، اکسیژن، فسفر و سولفور روی سطح زمین را از طریق دو سناریوی نظری مدل‌سازی کردند: یک سیاره شبیه به زمین با یک زیست‌ فعال و یک سیاره بدون زیست‌. جالب اینکه، هر دو سناریو نتایج بسیار مشابهی داشتند: سطح اکسیژن در حدود یک میلیارد سال آینده افت چشمگیری خواهد داشت.

پایان وجود اکسیژن یقیناً نشانه‌ای از پایان عمر گونه پیچیده حیات، یعنی گونه‌ای که قادر به تنفس هوازی باشد مثل انسان و حیوانات، است. هرچند عوامل محیطی دیگری نیز در طول عمر حیات پیچیده بر روی زمین دخیل هستند، دانشمندان از مدت‌ها پیش متوجه شدند به نظر می‌رسد سیر تکاملی حیات پیچیده روی زمین با دوره‌های فراوانی اکسیژن پیوند خورده است.

دیدگاه تان را بنویسید