چطور در نوروز چاق نشویم؟

تعطیلات نوروز فرصت خوبی برای استراحت و تجدید قوای افراد برای شروع سال جدید است، اما پُرخوری و کم تحرکی در این روزها می تواند باعث اضافه وزن و چاقی افراد شود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ حمیدرضا طغیانی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی، در مورد راهکارهای تغذیه ای برای پیشگیری از چاقی و اضافه وزن در نوروز، اظهار کرد: پیش از هر چیز توصیه می شود برای حفظ سلامت خود و خانواده مان در ایام نوروز امسال در خانه بمانیم تا از خطر ابتلا به کرونا پیشگیری کنیم.

ایسنا نوشت: عضو هیئت مدیره انجمن تغذیه ایران تاکید کرد: بهتر است نوروز امسال هم مردم به سفر نروند و از تجمعات و دورهمی ها دوری کنند تا سال جدید را با سلامت و دور از خطر بیماری شروع کنند.

وی با بیان اینکه تعطیلات نوروز و ماندن افراد در منزل ممکن است باعث پرخوری شده و در کنار آن کم تحرکی باعث اضافه وزن و چاقی شود، گفت: با رعایت برخی نکات ساده می توان جلوی اضافه وزن در نوروز را گرفت. اولین توصیه این است که برای وعده صبحانه حداقل نصف سهم نان را حذف کنند؛ یعنی هر مقدار نانی که هر روز مصرف می کنند را نصف کرده و به جای آن سبزیجات و خیار و گوجه در وعده صبحانه بخورند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی توصیه کرد؛ خانواده ها یکی از وعده های ناهار یا شام را غذای حاضری و سبک بخورند و افزود: اگر هر روز در وعده ناهار ۱۲ قاشق برنج می خوردند، ۴ تا ۵ قاشق از برنج و یا اگر نان می خورند یک تا یک و نیم نیم کف دست نان را حذف کنند، در این صورت می توانند ۲ واحد میوه به جمع میوه هایی که در طول روز مصرف می کردند اضافه کنند، یک شیرینی از هر مدلی بخورند، ۲۵ تا ۳۰ عدد آجیل مخلوط به صورت تصادفی بخورند و یک سوهان یا گز در ابعاد کوچک هم بخورند.

وی با تصریح براینکه شاید این توصیه ها ساده و به نظر آسان باشد، اما اهمیت زیادی دارد، گفت: باتوجه به اینکه در طول یک روز ۲ تا ۳ میهمانی بیشتر نمی روند به راحتی می توانند با دقت و برنامه ریزی مراقب حجم کالری مصرفی در روز باشند.

طغیانی ادامه داد: افرادی که می خواهند در میهمانی های نوروز دچار اضافه وزن نشوند در میهمانی اول یک کیوی کوچک یا یک خیار بخورند. در میهمانی بعدی، ‌ نصف یک نارنگی یا پرتقال را بخورند و نصف دیگر را به همسر یا فرزندشان بدهند، همچنین چای را با نصف گز یا یک تکه کوچک سوهان بخورند.

عضو هیئت مدیره انجمن تغذیه ایران در مورد تغذیه کودکان در ایام نوروز نیز گفت: گاهی انتظار داریم کودکان در طول میهمانی کنار ما بنشینند که منجر به پُرخوری می شود. بهتر است اجازه دهیم کودکان بعد از یک پذیرایی مختصر، در حیاط یا گوشه اتاق با هم سن و سال های خود بازی کنند و مجبور به نشستن کنار ما نباشند.

وی خاطرنشان کرد: شاید برخی خانواده ها در ایام نوروز وعده صبحانه را فراموش کنند و سفره صبحانه پهن نکنند، کودکان هم معمولا دیرتر از خواب بیدار می شوند و در این شرایط والدین می گویند برویم میهمانی یا میهمان که آمد کودک هم چیزی می خورد، درحالی که کودک گرسنه را به میهمانی می بریم یا میهمان می آید و شروع به خوردن تنقلات می کند، پس وعده صبحانه نباید به هیچ وجه حذف شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با یادآوری اینکه در میهمانی های عید همه افراد یک تکه شیرینی از مدل های مختلفی که در شهرهای مختلف مخصوص این ایام است میل می کنند، گفت: این شیرینی ها قند ساده ای دارد، مثلا یک کیک یزدی حدود ۳۰ گرمی را تصور کنید که می توانید آن را با شیرینی های دیگر معادل سازی  کنید. اگر دو کیک یزدی بخورید به سرعت قند خون بالا می رود، در این شرایط بدن برای مقابله ترشح انسولین را فعال می کند و در این مرحله قندهای آزاد در بدن ممکن است سریع به چربی تبدیل شود و بدن را در شرایطی قرار می دهند که اصطلاحا به آن قحطی قند گفته می شود.

وی توضیح داد: در شرایط قحطی قند، بدن قندهای در دسترس را از دست داده، چون حجم زیادی قند وارد بدن شده و بدن قندها را به چربی تبدیل کرده است. برای تولید قند مجدد از چربی، حداقل ۲۰ تا ۲۴ دقیقه زمان نیاز است که معمولا اجازه نمی دهیم این زمان بگذرد و به خاطر افت قند دلمان می خواهد مجددا شیرینی بخوریم. پس مواظب باشید وارد این سیکل معیوب نشوید.

عضو هیئت مدیره انجمن تغذیه ایران با بیان اینکه خیلی از افراد می گویند حاضرند هر کاری انجام دهند، اما شیرینی را حذف نکنند، اظهار کرد: سلول های بدن این افراد اعتیاد به قند پیدا کرده است، این اعتیاد خیلی سریع می تواند ایجاد شود، پس بهتر است در مصرف شیرینی جات و تنقلات دقت زیادی داشت.

وی با اشاره به اینکه براساس آماری که وزارت بهداشت اعلام کرده بالاترین آمار ابتلا به دیابت به واسطه خوردن غذاهای مازاد، غذاهای شیرین و قندهای ساده به ترتیب مربوط به استان یزد، تبریز و اصفهان است، افزود: نزدیک به ۱۰ درصد جامعه مبتلا به دیابت هستند که زنگ هشدار جدی برای بهداشت و سلامت جامعه است.

طغیانی با یادآوری اینکه در ایام تعطیلات که مغازه های میوه و سبزی فروشی کمتر باز هستند، شاید بیشتر خانواده ها سالاد و سبزیجات کمتری در کنار وعده های ناهار و شام مصرف کنند، گفت: حذف سالاد و سبزیجات باعث پرخوری نان و غلات می شود، درحالی که اگر سالاد و سبزی به میزان کافی و البته بدون سس مصرف کنند دچار چاقی نمی شوند.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی به کم تحرکی در ایام نوروز اشاره و تصریح کرد: باتوجه به اینکه بیشتر خانواده ها در خانه های کوچک و آپارتمانی زندگی می کنند، در ایام تعطیلات ممکن است تحرک کافی نداشته باشند، بنابراین توصیه می شود افراد به همراه خانواده هایشان در این ایام در فضای باز و خلوت برنامه ورزش روزانه داشته باشند.

وی توصیه کرد؛ افراد روزانه حداقل نیم ساعت تا یک ساعت تحرک داشته باشند و گفت: پیاده روی و دوچرخه سواری همراه با خانواده گزینه های خوبی برای سپری کردن اوقات فراغت در این ایام است.

عضو هیئت مدیره انجمن تغذیه ایران همچنین توصیه کرد؛ خانواده ها از بازی های و ورزش های مختلف در منزل یا بیرون از منزل در تعطیلات نوروزی غافل نشوند و خاطرنشان کرد: تحرک و انجام ورزش و بازی تاثیر زیادی در سلامت جسمی و روحی افراد به ویژه در روزهای تعطیل دارد.

دیدگاه تان را بنویسید