جزییات محدودیت های ترافیکی در سال جدید/ کدام خودروها در نوروز توقیف می شوند؟/ پیش از سفر باید کدام نکات را رعایت کرد؟

سردار هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا متذکر شد: بر اساس مصوبات ستاد ملی کرونا، ورود به شهرهای قرمز و نارنجی برای پلاکهای غیربومی ممنوع خواهد بود همچنین پلاکهای بومی نیز نمی‌توانند از شهرهای مذکور خارج شوند، اینکه شهرهای مسافرپذیر مشمول محدودیت خواهند شد یا نه در جلسات روزهای آتی مشخص می شود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ سال ۹۹ با همه سختی‌ها، غم و شادی‌هایش، نفس‌های آخر را می‌کشد و پاورچین پاورچین وارد سال ۱۴۰۰ می‌شویم اما با آغازی متفاوت‌تر از سال گذشته، تفاوت از آن جهت که تکلیف مردم برای رفتن به سفر یا نرفتن مشخص نیست و در صورت سفر باید میهمان ناخوانده‌ای را پذیرا باشند، میهمانی به نام کرونا.

روزهای پایانی سال به گونه ای به اتمام می رسد که بسیاری از خانواده های ایرانی که ساکن شهرهای بزرگ هستند، برای دیدن اقوام و والدین خود روز شماری می کنند زیرا  کرونا این دیدار را طولانی تر کرده است و شاید با شرایط کنونی این دیدارها و دلتنگی ها بیشتر شود که در صورت افزایش شهرهای نارنجی و قرمز، بهتر است ماندن در خانه را به رفتن ترجیح دهند تا عزیزان خود را برای همیشه داشته باشند.

در حالی برخی مسئولان از شیوع موج چهار کرونا صحبت می کنند و نگران سفرهای نوروزی و افزایش آمار کرونا هستند که سفر با قطار و اتوبوس را مجاز می دانند در حالی که احتمال ابتلا به این ویروس با سفر از طریق اتوبوس و قطار به مراتب بیشتر از خودروهای شخصی است.

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در این زمینه به مردم توصیه کرده است که در این شرایط به سفرهای نوروزی نروند و اگر قرار است سفری انجام شود رنگ بندی نهایی شهرهای کشور برای انجام سفرهای احتمالی ۲۵ اسفندماه سال جاری اعلام خواهد شد.  طبق مصوبه ستاد کرونا در انجام سفرهای نوروزی ملاک ما رنگ جدید شهرهاست، اما سفر به شهرهای قرمز و نارنجی همچنان ممنوع است، ولی سفر به شهرهای آبی و زرد با رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی عملی خواهد بود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار داشت: طبق مصوبه این ستاد تردد به شهرهای قرمز و نارنجی همچنان ممنوع است و خروج خودروهای با پلاک بومی از این شهرها ممنوع و ورود خودروهای غیربومی نیز به این شهرها ممنوع خواهد بود. برای کنترل بیشتر شیوع بیماری کرونا در کشور هم اکنون پرواز از ۳۲ کشور جهان به ایران ممنوع است و تردد به سایر کشورها نیز مشمول تست پی سی آر و قوانین سختگیرانه است که همه باید آن را رعایت کنند.

به گفته رئیسی هرچند که تردد به همه شهرهای قرمز و نارنجی با خودرو ممنوع است اما تردد هواپیما و قطار به این شهرها انجام می شود و همه افرادی که با هواپیما یا قطار به این شهرها رفت و آمد می کنند باید تست منفی کرونای خود را ارائه دهند.

سردار سیدکمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا نیز ضمن اشاره به احتمال تغییر الگوی سفر، از افزایش سفرهای نورزوی ابراز نگرانی کرده است زیرا با اعلام شهرهای قرمز و نارنجی مردم به این شهرها سفر می‌کنند.

وی از آمادگی و واکنش سریع، فاصله گذاری، توصیه و ترویج بهداشت، جداسازی مبتلایان و آزمایش به عنوان پنج راهبرد اصلی در کنترل ویروس کرونا نام برد و گفت:‌ در حوزه واکنش سریع نیروهای مسلح به خوبی عمل کردند؛ در موضوع فاصله‌گذاری اجتماعی اقدامات خوبی در ایام نوروز و بیش از هفت هزار نفر با به کارگیری سه هزار تیم در این خصوص ورود کردند.  

سردار هادیانفر با بیان اینکه پس از اطلاع‌رسانی، اعمال جریمه کسانی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکردند شروع شد، گفت: توقیف یک ماهه وسایل نقلیه مختلف، صدور برگ جریمه ۵۰۰ هزار تومانی، نظارت بر اصناف و گروه‌های شغلی چهارگانه از اقدامات پلیس راهور است ...  

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: پروتکل‌های بهداشتی در ۹۵ درصد از ناوگان حمل و نقل عمومی رعایت شد؛ همچنین ۸۳ درصد از مردم طرح محدودیت تردد از ساعت ۲۱ تا چهار بامداد را رعایت کردند. در مجموع سه مرحله اقدامات پلیس راهور ۵۰ درصد کاهش تردد جاده‌ای داشتیم.  

آغاز طرح ترافیکی نوروز از ۲۰ اسفندماه و احتمال تغییر در ترددها

در شرایطی که وضعیت شهرها در ایام نوروز مشخص نیست که به چه سمتی برود، پلیس راهور براساس ماموریت های خود طرح ترافیکی نوروز را از ۲۰ اسفندماه آغاز می کند و راهداری، اورژانس، هلال احمر و پلیس  در طول ۲۳۶ هزار کیلومتر جاده‌های اصلی، فرعی و روستایی انجام وظیفه می‌کنند.

وی ادامه داد: در صورت تشدید وضعیت کرونا امکان توقیف خودروهای متخلف علاوه بر اعمال قانون نیز وجود دارد. قرارگاه نیروی انتظامی در ایام تعطیلات نوروزی همه ساله با حضور دستگاه های مختلف برگزار خواهد شد. از نوروز ۹۹ تاکنون بحث کنترل ترددهای غیرضروری و اعمال محدودیت های کرونایی را نیز در دستور کار داشتیم که این وضعیت تا هر زمانی که ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کند ادامه خواهد داشت.

 رئیس پلیس راهور ناجا تکلیف مردم برای رفتن یا نرفتن به سفرهای نوروزی را تشریح کرد و افزود: ممکن است با افزایش یا کاهش شهرهای قرمز وضعیت تردد تغییر کند. تکلیف مردم در سفرهای نوروزی بر اساس آنچه ابلاغ شده این است که مردم به شهرهای قرمز و نارنجی سفر نکنند، همچنین تردد شبانه در همه شهرهای قرمز، نارنجی، زرد و آبی ممنوع خواهد بود اما ممکن است بر اساس افزایش یا کاهش شهرهای قرمز وضعیت ممنوعیت تغییر پیدا کند، شاخصه اصلی ما چهار رنگی است که توسط وزارت کشور ابلاغ می‌شود.

سردار هادیانفر متذکر شد: بر اساس مصوبات ستاد ملی کرونا، ورود به شهرهای قرمز و نارنجی برای پلاکهای غیربومی ممنوع خواهد بود همچنین پلاکهای بومی نیز نمی‌توانند از شهرهای مذکور خارج شوند،  اینکه شهرهای مسافرپذیر مشمول محدودیت خواهند شد یا نه در جلسات روزهای آتی مشخص می شود.

سردار هادیانفر افزود: ۸۵ درصد شهرها وضعیت آبی و زرد دارند از این رو پیش‌بینی می‌کنیم شاهد کاهش ۱۰ تا ۱۵ ترددهای جاده‌ای باشیم البته همه موضوعات به مصوبات ستاد ملی کرونا در ممنوعیت یا عدم ممنوعیت ترددها بستگی دارد.  پلیس راهور چهار ماموریت مدیریت ترافیک، تسهیل در عبور و مرور، کاهش تصادفات و سوانح رانندگی و ارائه خدمت سریع و آسان را در ۲۳۸ هزار کیلومتر از جاده‌های کشور و ۴۵۷ کیلومتر معابر درون‌شهری برعهده دارد.

چگونه سفری ایمن داشته باشیم؟

با این حساب در حال حاضر تکلیف مردم برای رفتن یا نرفتن به سفر مشخص نیست در هر صورت چنانچه تردد در شهرها مجاز شد، رانندگان باید نکاتی را برای امنیت در سفر رعایت کنند. اگر در سال های گذشته مسئولان امر نگران افزایش تصادفات و مرگ و میر ناشی از آن بودند امسال کرونا نیز به این مساله افزوده شده است. اما تکلیف مردم در برابر مقابله و اقدامات پیشگیرانه از ابتلا به کرونا مشخص است. اگر مبنا را بر سفر رفتن بگذاریم باید به نکاتی که کارشناسان پلیس راهور اشاره می کنند، دقت نظر داشته باشیم تا سفر ایمن را در سال ۱۴۰۰ رقم بزنیم.

فرهنگ ترافیک در هر کشوری نمادی از فرهنگ و اصالت فرهنگی شهروندان آن کشور است، بر این اساس از کشوری که دارای سابقه تاریخی طولانی است و تمدن چند هزار ساله دارد، توقع می رود که الگوی جهانی در تمام ابعاد زندگی بویژه در فرهنگ ترافیک باشد که نمود عینی فرهنگ ها به شمار می رود. فرهنگ ترافیک در تمام کشورها به فصل و سال خاصی معطوف نمی شود، فرهنگ ترافیک به تمام ایام سال اختصاص دارد این درحالی است که در کشور پهناور ایران زمین، ضمن توصیه های مدام پلیس مبنی بر رعایت قانون و مقررات، آن هم تنها به دلیل ایمنی جان رانندگان و سرنشینان آنها، این توصیه ها در دو فصل تابستان و بهار به دلیل تعطیلات تابستانی و نوروزی، افزایش می یابد.

همواره گفته می شود که در بروز تصادفات جاده ای، سه عامل انسان، خودرو و جاده سهیم است. بر این اساس در این گزارش به توصیه های پلیس در مورد دو عامل انسانی و خودرو می پردازیم که سلامت این دو عامل در داشتن سفری خوش و ایمن بسیار اثربخش است. عامل انسانی و نحوه رانندگی افراد در جلوگیری از تصادفات بسیار موثر است. سرنشینان خودرو در کنار راننده ای احساس آرامش می کنند که با آرامش و رعایت قوانین و مقررات رانندگی کند.  

همه ساله در ایران تصادفات جاده‌ای باعث مرگ، مصدومیت و معلولیت هزاران نفر می شود در حالی که همه این خسارت ها و تلفات با کمی دقت و رعایت قوانین از سوی شهروندان قابل پیشگیری و حتی کاهش است، البته در این بین برخی پایین بودن کیفیت تولیدات کارخانجات خودروساز و ناایمن بودن سطح جاده ها را در تلفات جاده ای موثر می دانند که البته این موضوعی مهم در کاهش تلفات رانندگی است اما علاوه بر دو عامل جاده و خودرو، عامل دیگری در بروز تصادفات مهم است و آن عامل انسانی است.

کارشناسان بر این باورند که با فرهنگ سازی در حوزه انسانی، آمار تلفات تصادفات کاهش می یابد، به همین دلیل پلیس در سال های اخیر با کمک رسانه های دیداری و شنیداری به فرهنگ سازی در این حوزه پرداخته و با ارایه هشدار های لازم در کاهش تلفات رانندگی موثر بوده است.

با نزدیک شدن به ایام نوروز، توصیه های پلیسی در این زمینه قوت می یابد و در روزهای پایانی سال به اوج خود می رسد، به همین دلیل پلیس راهور نیروی انتظامی همواره در ارائه توصیه به شهروندان در ایام تعطیلات نوروزی و سفرها، به رعایت سرعت مجاز و سرعت مطمئنه در صورت بارندگی و لغزندگی جاده ها تاکید کرده است زیرا بر اساس تحقیقات، رعایت سرعت مجاز، ریسک مرگ و میر ناشی از تصادفات را به شدت کاهش داده است.

از دیگر توصیه های پلیس در سفرهای نوروزی، استفاده از کمربند ایمنی برای تمام سرنشینان حتی سرنشینان عقب خودروها است چرا که در تصادفات دیده شده که بسیاری از سرنشینان عقب خودرو در اثر ضربه به سر فوت شده اند یا کودکانی که در صندلی های عقب نشسته اند به بیرون از خودرو پرت شده اند؛ بر این اساس همواره به رانندگان توصیه می شود که از صندلی های ویژه و ایمن برای کودکان و نونهالان استفاده کنند.

عجله، سرعت، شتاب و سبقت غیرمجاز از دیگر عوامل مرگ آفرین هنگام رانندگی به ویژه در جاده ها است. البته عامل دیگری که در تصادفات ایام نوروز بسیار دیده شده، خستگی و خواب آلودگی راننده است که گفته می شود همچنان ۸۰درصد تصادفات جاده ای در نوروز به علت توجه نداشتن به جلو ناشی از خستگی و خواب آلودگی، سرعت و سبقت غیرمجاز رخ می دهد. به همین دلیل پلیس همواره توصیه می کند که رانندگان بویژه در ایام تعطیلات نوروزی و اقدام به سفر، به ازای هر دو ساعت رانندگی ۱۵دقیقه استراحت کنند.

اگر عامل نبود ایمنی جاده و خودروها رفع شود، اما عامل انسانی مورد غفلت قرار گیرد، فرهنگ سازی لازم در این زمینه صورت نگیرد، هیچ یک از عوامل جاده و خودرو در کاهش تلفات تاثیرگذار نخواهند بود چراکه عامل انسانی مهم ترین عامل در کنار سایر عوامل است؛ البته این مساله به این معنا نیست که باید تمام برنامه ریزی های کشور معطوف عامل انسانی و سایر عوامل نادیده گرفته شوند، بلکه صحبت این است که باید فرهنگ درست رانندگی کردن در تمام افراد نهادینه شود تا به تبع آن شاهد کاهش تلفات و مصدومیت های ناشی از تصادفات باشیم.

سلامت خودرو، سفری ایمن

احمد کاهه مدیرکل آموزش همگانی نیروی انتظامی در این زمینه گفت: از آن جایی که بسیاری از سوانح رانندگی، ناشی از مشکلات لاستیک ها است باید هموطنان نسبت به سلامت لاستیک ها قبل از سفر اطمینان داشته باشند چرا که لاستیک های فرسوده خطر تصادف را افزایش می دهد. لاستیک ها را از نظر فرسودگی بررسی کنید و در صورت فرسوده بودن و نداشتن عاج کافی آن را تعویض کنید.

وی ادامه داد: تنظیم باد لاستیک ها از عوامل مهمی است که حتما باید بررسی شود، کم یا زیاد بودن باد لاستیک ها باعث بالا رفتن مصرف سوخت و کشیدگی فرمان اتومبیل به طرفین می شود. حتما سطح آب رادیاتور را بررسی کنید. مخزن شیشیه شور را بررسی و آب درون آن را تا نقطه معیین پر کنید.

کاهه اضافه کرد: درست عمل کردن ترمز و ترمز دستی از موارد بسیار مهمی است که باید به آن توجه شود زیرا در جاده ها و آزاد راه ها به دلیل اینکه سرعت وسیله نقلیه از مناطق داخل شهر بیشتر است ایمنی و سلامت سیستم ترمز از اهمیت خاصی برخوردار است.

به گفته وی چنانچه تجهیزات وسیله نقلیه به خوبی عمل نکند، قبل از سفر باید آن را تعویض کرد همچنین ترمز دستی را کنترل و درصورت نیاز آن را ریگلاژ کنید.

کاهه اضافه کرد: فرمان خودروی خود را از نظر (نداشتن خلاصی) و روان بودن و نداشتن پوسیدگی در قسمت های جعبه فرمان بررسی کنید. بررسی تمام سیستم های روشنایی از قبیل چراغ های ترمز، دنده عقب، دینام، چراغ های عقب و جلو، نور پایین ونور بالا، راهنما، چراغ های پشت صفحه کیلومتر بسیار اهمیت دارد، خرابی هر کدام از این قسمت ها می تواند در طول مسیر شما را دچار مشکل کند.

مدیرکل آموزش همگانی نیروی انتظامی گفت: لوله های روغن ترمز، سیلندره ی ترمز و اتصالات ترمز را نظر پوسیدگی یا خراشیدگی و نشتی بررسی کرد و چنانچه احساس کردید، ممکن است یک بار این قسمت ها در آینده دچار مشکل شود، یدک آن قطعه را همراه داشته باشید.  کارکرد صحیح و درست تسمه پروانه فنی ماشین بسیار تاثیرگذار است. مرتبا این قسمت از وسیله نقلیه خود را بررسی کنید و همیشه حتی در هنگام تردد در سطح شهر هم به این موضوع توجه کنید.

کاهه تاکید کرد: از پاک بودن سیستم سوخت رسانی اطمینان حاصل کنید. هواکش، توری، پمپ بنزین، لوله های بنزین را از باک به پمپ بنزین به کاربراتور بررسی کنید زیرا کوچک ترین انسداد در این لوله ها می واند بسیار خطر ساز باشد.  بازدید شمع ها، پلاتین، وایرها، در دلکو، چکش برق، کویل نیز اهمیت دارد. همچنین از سالم بودن ایمنی چون قفل درها، کمربندها، کمربندایمنی، قفل صندوق عقب اطمینان حاصل کنید.

مدیرکل آموزش همگانی نیروی انتظامی افزود: بوق، برف پاک کن، کیلومترشمار، دورسنج موتور، درجه بنزین، آب را بررسی کنید. همیشه لاستیک زاپاس را بررسی کرده، جک و جعبه آچار و کمک های اولیه و کپسول آتش نشانی که از مهمترین وسایل ضروری در وسیله نقلیه است را به همراه داشته باشید.

کاهه تاکید کرد: به همراه داشتن پتو، چراغ قوه، طناب، شیشه آب، لوازم یدکی خودرو می تواند هنگام بروز مشکل یاری گر شما باشد. فهرست وسایل مورد نیاز در سفر را با توجه به نوع سفر انتخاب کنید که شامل مدارک ماشین و مدارک شخصی، عینک آفتابی مناسب، اگر عینک طبی دارید حتما به صورت یدک یکی دیگر همراه داشته باشید. دفترچه بیمه درمانی، یک قطعه سیم، کابل اتومبیل، کپسول آتش نشانی، زنجیر چرخ، داروهای مصرفی چنانچه دستور پزشک باشد. کیف کوچک کمک های اولیه، لیست تلفن های ضروری، چراغ قوه علائم هشدار دهنده برای هنگام پنچرکردن، غذاهای بسته بندی شده، خرما، لباس فصل را به همراه داشته باشید.  برآورد میزان مصرف سوخت در سفر یک امر ضروری است. همچنین هنگام سفر در جاده توقف نکنید و از دویدن کودکان به وسط جاده خودداری کنید.

راننده در تصادف فوتی موظف به توقف سریع وسیله نقلیه است

سفر امن و بی مخاطره مهم ترین مساله ای است که باید هموطنان به آن توجه داشته باشند این در حالی است که گاه افراد با لحاظ کردن احتیاط و رانندگی صحیح و رعایت قوانین دچار تصادف می شوند اما برخی نمی دانند در صورت بروز تصادفت چه اقداماتی باید انجام دهند.

تکلیف رانندگان وسائل نقلیه در حین تصادف، قبل ازحضور افسر کارشناس در تصادفات فوتی، این است که رانندگان به شرط سالم بودن در تصادف، در تصادفات فوتی موظف هستند بلافاصله وسیله نقلیه را در محل تصادف متوقف کنند.  در ماده ۸۸ آیین نامه راهور مسئولیت واحدهای پلیس راه و راهور در اعزام کارشناس تصادف به محل حادثه به محض اطلاع از وقوع آن، تصریح شده که مورد عمل قرار می گیرد و وظیفه کارشناس تصادفات آن است که با بررسی و معاینه دقیق محل حادثه نسبت به جمع آوری دلایل و مستندات لازم اقدام و فرد یا افراد مقصر در حادثه را مشخص و نهایتا مدیریت صحنه تصادف تا برقراری ایمنی تردد در محل را به عهده بگیرد.

تا حضور افسر کارشناس در صحنه تصادف، آیین نامه راهور و سایر مقررات قانونی برای راننده ای که در صحنه تصادفات سالم مانده است صرف نظر اینکه در وقوع حادثه مقصر است یا نه، تکالیفی را مقرر کرده که اگر آن ها را درست انجام ندهد و احیانا تصادف یا تصادفات بعدی صورت گیرد، موجب مسئولیت او در وقوع تصادفات بعدی خواهد شد.  تصادف فوتی، جرحی یا خسارتی است براین اساس به موجب ماده ۸۷ آیین نامه راهور در تصادفات فوتی در هر راهی که این حادثه اتفاق بیفتد، به لحاظ اهمیت موضوع، راننده وسیله نقلیه ای که مرتکب این تصادف شده است (به شرط سالم بودن در تصادف) موظف است بلافاصله وسیله نقلیه را در محل تصادف متوقف کند و به هیچ عنوان حق جا به جا کردن وسائل نقلیه، جسد یا اجساد جان باختگان را ندارد و باید تا حضور افسر کارشناس صحنه را حفظ و از هم بر هم زدن آن خودداری کند چرا که با تغییر اوضاع ممکن است کارشناس تصادفات در تشخیص مقصر حادثه دچار اشتباه شود و تصمیمی بگیرد که موجب تضییع حق یکی از طرفین تصادف شود.

چنانچه هم افسر کارشناس متوجه تغییر در وضعیت صحنه تصادف شود، می توان به عنوان وقوع جرم صحنه سازی تصادف، گزارش آن را به عوامل انتظامی اعلام کرد تا طبق دستور قضائی اقدامات بعدی انجام شود. مسئولیت مهمی که این ماده آیین نامه راهنمایی و رانندگی به عهده این قبیل رانندگان گذاشته، آن است که مکلفند به سایر رانندگانی که در حال تردد در محل حادثه رانندگی هستند، وقوع تصادف و احیانا بسته بودن یا وجود موانع در راه را اطلاع دهد و به این خاطر در هنگام شب باید سه چراغ الکتریکی با نور قرمز که از ۱۵۰ متری دیده شود یکی در فاصله ۷۰ متری پشت صحنه تصادف، یکی در کنار وسیله نقلیه تصادف و دیگری را ۷۰ متر جلوتر(اگر مسیر به صورت رفت و برگشت باشد) نصب کند و در روز هم باید از مثلث خطر شب رنگ به همین روش استفاده کند با این کار سایر انندگان متوجه محل وقوع تصادف شده و احتیاط لازم و عدم برخورد با وسیله نقلیه تصادفی را به عمل خواهند آورد و اگر با رعایت همه این موارد باز هم تصادف دیگری رخ دهد، دیگر راننده اول مقصر نخواهد بود.

راننده در تصادف خسارتی نباید راه را مسدود کند

راننده در تصادفات خسارتی نباید به دلیل تصادف راه را مسدود کند این امر تخلف رانندگی محسوب می شود و جریمه دارد. در این نوع تصادف نیز برابر ماده ۸۸ آیین نامه راهور مسئولیت واحدهای پلیس راه و راهور در اعزام کارشناس تصادف به محل حادثه به محض اطلاع از وقوع آن، تصریح شده که مورد عمل قرار می گیرد و وظیفه کارشناس تصادفات آن است که با بررسی و معاینه دقیق محل حادثه نسبت به جمع آوری دلایل و مستندات لازم اقدام و فرد یا افراد مقصر در حادثه را مشخص و در نهایت با مدیریت صحنه تصادف تا برقراری ایمنی تردد در محل را به عهده بگیرد.

 تا حضور افسر کارشناس در صحنه تصادف، آیین نامه راهور و سایر مقررات قانونی برای راننده ای که در صحنه تصادفات سالم مانده است صرف نظر اینکه در وقوع حادثه مقصر است یا نه، تکالیفی را مقرر کرده که اگر آن ها را درست انجام ندهد و احیانا تصادف یا تصادفات بعدی صورت گیرد، موجب مسئولیت او در وقوع تصادفات بعدی خواهد شد.

در تصادف فوتی، جرحی یا خسارتی، در خیابان بویژه در جاده های بیرون شهری اگر امکان حرکت دادن وسیله نقلیه باشد، طبق ماده ۸۹ آیین نامه راهور، حتما باید وسایل نقلیه را به شانه راه منتقل کرد و مانع رفت و آمد سایر وسائل نقلیه نشد، بدیهی است افسر کارشناس تصادف با توجه به آثار باقیمانده روی بدنه وسائل نقلیه و سطح راه به راحتی فردمقصر را تعیین می کند.

رانندگان نباید به دلیل تصادف خسارتی اقدام به مسدود کردن راه کنند زیرا این امر تخلف محسوب می شود و جریمه دارد ضمنا اگر تصادف با حیوانات، اشیاء، تاسیسات و مانند آن ها موجب خسارت شود باید طبق ماده ۹۳ آیین نامه یاد شده حتی الامکان لاشه حیوان مرده یا مصدوم و نیز اشیاء باقیمانده در محل تصادف را از سطح سواره بیرون برده و وقوع تصادف را به صاحبان آن ها یا ماموران انتظامی اعلام کنند. چنانچه امکان انتقال وسائل نقلیه خسارت دیده به شانه راه نباشد یا توان رفع موانع از سطح راه را نداشته باشد باید تا حضو افسر کارشناس علائم هشار دهنده را در فواصل ۷۰ متری پشت سر صحنه تصادف کنار وسیله نقلیه تصادفی و ۷۰ متر جلوتر اگر راه به صورت رفت و برگشت است، قرار دهد تا از وقوع تصادف بعدی جلوگیری شود.

خودروهای فاقد بیمه ایام نوروز توقیف می شوند

خودروهایی که دستور قضایی مبنی بر توقیف دارند، همچنین خودروهای فاقد مدارک معتبر مانند بیمه نامه شخص ثالث در تعطیلات نوروز توقیف می شوند. تجارب سال های گذشته حکایت از آن دارد که خودروی برخی رانندگان در مواقع سفر نوروزی به دلایل مختلفی از جمله داشتن دستور قضایی، خلافی بالای یک میلیون تومان مستلزم توقیف یا نداشتن بیمه نامه شخص ثالث معتبر ضمن اعمال قانون به توقفگاه منتقل شده است. در برخی موارد نیز خودروها به دلیل رانندگی بدون گواهینامه مجاز و داشتن بالای ۳۰ نمره منفی در گواهینامه که مستلزم ضبط است یا وجود احکام قضایی منبی بر محرومیت از رانندگی با اعمال قانون و ممانعت از رانندگی مواجه شده اند. برخی خودروها نیز صرفا به دلیل همراه نداشتن مدارک مجاز برای رانندگی یا نداشتن کارت معتبر معاینه فنی جریمه می شوند که همه این موارد باعث می شود برنامه سفر آنها به نوعی تحت شعاع قرار گیرد.

لزوم تعویض پلاک خودرو در سفرهای نوروزی

یکی از نکاتی که برخی هموطنان رعایت نکرده یا در جریان آن نیستند، تعویض پلاک خودروهای خریداری شده است. برخی بدون اطلاع از اینکه باید نسبت به تعویض پلاک خودرو پس از خرید هر چه سریعتر اقدام کنند به سفرهای نوروزی می روند و با جریمه روبه رو می شوند.

ضرورت دارد هموطنان قبل از اقدام به سفر نوروزی نسبت به تعویض پلاک خودروی خود اقدام کنند تا در طول سفر دچار مشکل نشوند. از معایب عدم تعویض پلاک خودرو برای خریدار این است که ممکن است خودروی خریداری شده در اصالت ارکان یا اصالت اسناد مشکل داشته یا دستور قضایی یا خلافی بالای یک میلیون تومان داشته باشد. این مسائل مشکلاتی را برای خریدار خودرو به وجود می آورد که ممکن است خریدار از آن اطلاع نداشته باشد. در صورتی که خریدار خودرو نسبت به تعویض پلاک آن اقدام نکرده باشد، مشمول جریمه می شود و در صورتی که خودرو دارای اشکالات مطرح شده باشد نیز خریدار بار دیگر دچار مشکل می شود و باید نسبت به رفع این مسائل اقدام کند.

  • امید ارسالی در

    با سلام ، سفر برای دارندگان سند ملک مسکونی در شمال کشور و استان مازندران به چه شکل خواهد بود ، یکساله از ملک و ویلامون خبری نگرفتیم

دیدگاه تان را بنویسید