جی پلاس؛

چه کسی مستاجر جدید فدراسیون فوتبال می شود؟/ رقابت تنگاتنگ برای رسیدن به صندلی طبقه پنجم!

انتخابات فدراسیون فوتبال امروز برگزار می شود و یک نفر از میان 4 نامزد نهایی به عنوان رئیس جدید این فدراسیون انتخاب خواهد شد.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ انتخابات فدراسیون فوتبال بعد از ماه‌ها انتظار بالاخره در کمتر از چند ساعت دیگر برگزار می شود و اهالی فوتبال مستاجر جدید این فدراسیون را می شناسند. اعضای مجمع انتخابی فدراسیون فوتبال متشکل از 87 عضو صبح امروز ساعت 10 در سالن اجلاس سران به فرد منتخب خود برای تصدی صندلی ریاست رای خواهند داد.

انتخابات این دوره برخلاف ادوار گذشته با حساسیت های بیشتری همراه است چرا که هیچ یک از این افراد در چهار، پنج سال گذشته هیچ سمتی در فدراسیون فوتبال نداشته اند و به همین واسطه میزان نفوذ نامزدها در میان صاحبان آرا بیش از دیگری نیست.

مصطفی آجرلو، شهاب‌الدین عزیزی خادم، کیومرث هاشمی و علی کریمی (براساس حروف الفبا) چهار نفری هستند که وارد آزمون انتخابی می‌ شوند و قرار است در رقابتی حساس به صندلی ریاست واقع در طبقه پنجم فدراسیون فوتبال دست یابند.

نگاهی به عملکرد نامزدها از چندین ماه گذشته تاکنون، حاکی از رقابت نزدیک نامزدها دارد. در حالی که در روزها و هفته‌ های گذشته اخباری مبنی بر کناره گیری یا ائتلاف این چهار نامزد تا روز انتخابات به گوش می رسید، هر چهار نفر بدون توجه به این قبیل مسائل مشغول رایزنی با صاحبان آرا برای تصدی ریاست فدراسیون فوتبال هستند و از طرفی نشان دهنده اطمینان این افراد به پیروزی خود در انتخابات است که همین موضوع رقابت را حساس تر می کند.

طبق اطلاعات حاصل شده از اطرافیان این چهار نامزد، عزیزی خادم که حدود 10 سال قبل نفوذ خود را در میان اعضای مجمع نشان داده بود، در این دوره هم شانس بالایی دارد. او به اتکای آرای خود و همینطور ائتلاف با حیدر بهاروند، از شانس بیشتری برای کسب آرای اعضای مجمع برخوردار است اما حضور کیومرث هاشمی، به عنوان یک مدیر نزدیک به دولت و مجلس، تردیدهای را در رابطه با پیروزی عزیزی خادم ایجاد می کند.

رئیس سابق کمیته ملی المپیک به اتکای سابقه و اعتبار خود در میان دولت مردان، همواره جزو چهره های اصلی ورزش بوده و از نزدیکان به مهدی محمدنبی، دبیرکل فدراسیون فوتبال هم به شمار می‌رود که در یک ائتلاف هستند و به این ترتیب بخشی از آرا را از هم اکنون در حساب خود دارند.

مصطفی آجرلو بعد از سومین نامزدی در انتخابات فدراسیون فوتبال امیدوار است این بار به واسطه سال ها حضور در فوتبال، طعم ریاست بر بالاترین مرجع فوتبال در ایران را تجربه کند. او پنج سال قبل فقط 15 رای از مجمع کسب کرده بود اما آن موقع دولت را متهم به دخالت در انتخابات کرد و در این دوره هم نسبت به دخالت وزارت ورزش و دولت در نتایج معترض شده است. باقی ماندن آجرلو در گود رقابت به این معنی است که سردار به پیروزی خود خوشبین است.

انتخابات فدراسیون فوتبال

آخرین چهره علی کریمی است که با ورود به صحنه رقابت، معادلات را بر هم زده است. کریمی به پشتوانه اعتبار خود در میان خانواده فوتبال و برای عملی کردن انتقاداتش از فدراسیون فوتبال شانس خود را آزمایش کرده است. با این حال هر چقدر فوتبالی ها به موفقیت او و پیروزی در انتخابات خوشبین هستند، برخی از اعضای سابق مجمع این فدراسیون معتقدند او شانسی ندارد. به همین دلیل است که کارشناسان می گویند کریمی می تواند شگفتی انتخابات این فدراسیون قلمداد شود.

نکته اصلی این است که در صورتی که هیچ یک از نامزدها در دور نخست قادر به کسب 50 درصد آرای مجمع نشود، دو نفری که بیشترین آرا را کسب کرده‌اند، راهی مرحله دوم می‌شوند و باقی افراد حذف خواهند شد. در مرحله دوم هر کسی که بیشترین آرا را به دست آورد، به مدت چهار سال مستاجر جدید این فدراسیون خواهد بود.

* رقابت 60 نفر برای 10 کرسی هیات رئیسه

رقابت به همین جا خلاصه نمی‌ شود. بعد از انتخاب رئیس، نوبت به رای گیری برای 10 کرسی باقی مانده می رسد. سه نایب رئیس پیشنهادی از سوی رئیس جدید به اعضای مجمع معرفی خواهند شد و هر کدام که 50 درصد آرای حاضران در مجمع را به دست آورد، راهی هیات رئیسه می شود.

پس از این برای کرسی های نماینده هیات ها (دو نفر)، نماینده باشگاه ها (دو نفر) و کارشناسان (سه نفر) رای گیری می شود. در این بخش کسانی که بیشترین رای را کسب کنند، مجوز حضور در هیات رئیسه را به دست می آورند.

اگر در بخش ریاست فدراسیون چهار نامزد حضور دارند، در این بخش بیش از 60 نفر به رقابت می پردازند که از حساسیت بیشتری هم برخوردار است.

احتمالا فرآیند انتخابات تا ساعت 12 یا 13 ظهر یک شنبه به طول انجامد و در نهایت رئیس جدید و اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال را با انبوهی از بدهی تحویل می‌ گیرد و از روز دوشنبه هم مقدمات برای تغییر و تحول آغاز می شود.

به گزارش جی پلاس؛ اهالی فوتبال امیدوارند هر کسی که در این انتخابات رای می آورد، به خوبی از عهده خروج این فدراسیون از بحران و بدهکاری تلاش کند و فوتبال ایران از مرحله رکود، به دوره شکوفایی دست یابد.

دیدگاه تان را بنویسید