صالحی امیری:‌ من برای ماندن یا رفتن در این صندلی هیچ تلاشی نخواهم کرد/ درست است که کرونا به همه ضربه زد اما موتور ورزش در کشور ما روشن است

رئیس کمیته ملی المپیک گفت: درست است که کرونا به همه ضربه زد اما موتور ورزش در کشور ما روشن است و ورزش تعطیل نبوده است. ما اعزام‌های جدیدی در پیش داریم. تکواندو 4 اعزامی و کاراته 2 اعزامی به رویدادهای ورزشی دارد. نمی‌گویم مشکل بودجه نداریم اما تمام تلاش ما این است که بتوانیم حمایت‌های لازم را انجام دهیم.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، سیدرضا صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک، با حضور در برنامه تلویزیونی پاسخگوی سوالات مربوط به المپیک 2020 توکیو و مسائل ورزش ایران بود.

وی درباره دستاوردهای ورزش ایران پس از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران گفت: ما قبل از انقلاب جایگاه جدی در حوزه ورزش نداشتیم و به هیچ عنوان نمی‌توان مقایسه کرد. ما در المپیک لندن و ریو دستاوردهای بسیاری داشتیم. بعد از انقلاب تقریبا 100 درصد توسعه زیرساختی داشتیم. در حال حاضر 27 صدم از مالیات در حوزه ورزش آمده است و هر ایرانی می‌‌تواند یک محیط مناسبی برای دسترسی به فضای ورزشی پیدا کند. در دوشادوش مردان ما در حوزه ورزش، دختران ما ظهور کردند. من روز گذشته در بازدید اردوهای تدارکاتی کاراته و تکواندو بودم. در اردوی کاراته به ما گفته شد تعداد دختران ما در کاراته بیشتر از مردان شده است. این به این معنا است که نسل جدیدی ظهور کرده است که جسور و شجاع هستند. دختران ما هم با این روند قطعا در سطح جهانی از مدعیان خواهند بود.

صالحی‌امیری در خصوص بازدیدهایی که از فدراسیون‌های ورزشی داشت، اظهار کرد:‌ ما در آستانه المپیک هستیم. وزارت ورزش پشتیبان فدراسیون‌ها است و ما باید حمایت‌های لازم را باید انجام دهیم. همه رشته‌های المپیکی درگیر اردوها هستند. تا یک ماه آینده رویدادهای کسب سهمیه المپیکی آغاز می‌شود. هر چه به المپیک نزدیک می‌شویم، فشار برای آمادگی بیشتر می‌شود. ما با دانشگاه آزاد و با آستان قدس در مشهد صحبت کردیم تا بستر برای آمادگی بیشتر شود. در رشته‌های المپیکی شرایط آماده‌سازی کاملا وجود دارد. این وضعیت به این معنا است، مرداد سال 1400 نتایج این تلاش‌ها دیده می‌شود.

رئیس کمیته ملی المپیک درباره گله‌مندی برخی فدراسیون‌ها در خصوص اینکه چرا این بازدیدها در بازه زمانی 4 ساله انجام نمی‌شود؟ اظهار کرد: بعید است دوستان ما چنین حرف‌هایی زده باشند. ما هفته‌ای یک روز در یکی از فدراسیون‌ها هستیم. این هفته در فدراسیون کاراته و تکواندو بودیم. هفته پیش بازدید از بسکتبال و ووشو را داشتیم. این به این معنا است که می‌خواهیم برای حل مشکلات فکر کنیم. هم وزیر ورزش برای زیرساخت‌ها هم برای هماهنگی‌های لازم تلاش خود را انجام می‌دهد  و بنده و همکاران من دائم در فدراسیون‌ها حضور دارند و ما صبح تا شب کاری جز این نداریم.

وی درباره بودجه فدراسیون‌ها خاطرنشان کرد:‌ بودجه تابع شاخص‌های مشخصی است.  بودجه فدراسیون‌ها شاخص‌های تعیین شده‌ و یک رشد مشخصی دارد، این مسیر جهشی است. کل تخصیص ما طبق چارچوبی انجام شده است. یک مورد به بنده گزارش نشده است که در تخصیص بودجه تبعیض قائل شده است. البته باید این را در نظر گرفت که مثلا فدراسیون کشتی 20 برابر فدراسیون هاکی بیشتر بودجه می‌گیرد که این افزایش بودجه  کارشناسی صورت گرفته است. برای اینکه ما بودجه 1400 را تعیین کنیم، نماینده فدراسیون‌ها را دعوت  کردیم تا اگر قرار است بودجه را ببندیم، نظر فدراسیون‌ها هم در آن دخیل باشد. ما شفاف عمل می‌کنیم، چیزی به نام چانه‌زنی وجود ندارد. من دائم با فدراسیون‌ها در ارتباط هستم. 

صالحی‌امیری افزود:  ما در بحث بودجه یک چارچوب تعیین شده داریم. یک بخش کمک مستقیم به فدراسیون‌ها است. بخش دوم، پشتیبانی رویدادهای بین المللی است. ما در سال آینده 6 رویداد ورزشی داریم و این رویدادها 2 میلیون دلار که معادل 50 میلیارد تومان است، هزینه پشتیبانی نیاز دارد. ما حدود 20 میلیارد تومان برای برگزاری‌ رویدادهای فدراسیون‌های ورزشی تا پایان سال کمک می‌کنیم. برای سال 99 ما 30 میلیارد کمک مستقیم به فدارسیون‌ها کردیم و برای سال آینده این ارقام تغییر می‌کند. نتیجه این اقدامات را می‌توانیم در رویدادهای پیش‌رو ببینیم. درست است که کرونا به همه ضربه زد اما موتور ورزش در کشور ما روشن است و ورزش تعطیل نبوده است. ما اعزام‌های جدیدی در پیش داریم. تکواندو 4 اعزامی و کاراته 2 اعزامی به رویدادهای ورزشی دارد. نمی‌گویم مشکل بودجه نداریم اما تمام تلاش ما این است که بتوانیم حمایت‌های لازم را انجام دهیم. 

رئیس کمیته ملی المپیک خاطرنشان کرد: من از آقای سیف، رئیس بانک مرکزی 2 میلیون دلار ارز برای بازی‌های آسیایی جاکارتا ارز گرفتم اما الان برای گرفتن 2 میلیون دلار باید 50 میلیارد تومان هزینه کنیم. دولت در این شرایط سخت کنار ما بود. حدود 76 درصد بودجه ما را تخصیص این مسائل  داد و این اقدام قابل تقدیر است. ما همچنین باید کانال‌های دیگری برای تامین منابع در نظر بگیریم.

وی در پاسخ به این سوال که امیدوار به تدوام حضور در جایگاه ریاست کمیته ملی المپیک هستید؟ گفت: این سوال‌ را از من زیاد می‌پرسند. من برای ماندن در صندلی هیچ تلاشی نمی‌کنم. این بستگی به شرایط دی و بهمن 1400 دارد. من برای ماندن یا رفتن در این صندلی هیچ تلاش نخواهم کرد.

رئیس کمیته ملی المپیک در پایان تاکید کرد: آن چیزی که اهمیت دارد، این است که بتوانیم در سال 1400 کام ملت را شیرین کنیم. تمام ظرفیت‌های لازم انجام شده است تا موفقیت‌های پیش‌بینی شده، صورت بگیرد. سال 99 سال تلخی برای ملت ایران بود. برای خروج از این وضعیت، باید در  حوزه فرهنگی و هنری و در حوزه ورزش بتوانیم کارهای لازم را انجام دهیم. ما در سال 1400 می‌خواهیم لبخند را روی لب‌های مردم بیاوریم.

 

دیدگاه تان را بنویسید