دلیل واکنش متفاوت بازارها به سخنان امروز روحانی درباره قیمت دلار چه بود؟

بازار طلا، ارز و بورس پس سخنان رییس جمهور درباره قیمت دلار کاهشی شدند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، رییس جمهور روحانی صبح امروز در سخنان غیرمنتظرانه ای گفت: «مردم بدانند قیمت فعلی دلار که در نیما و بازار هست واقعی نیست.»

وی همچنین افزود: «دست بانک مرکزی ما در اعمال سیاست بر نرخ ارز بسته است اما در آینده شرایط بهتر می شود و اگر منابع ما آزاد شود دلار تا ۱۵ هزار تومان پایین خواهد آمد.»

این سخنان رییس جمهور در بازارهای مالی مختلف، خیلی زود اثر خود را نشان داد به گونه ای که تمام بازارها کاهشی شدند. 

بازار بورس که در ابتدای معاملات خود به سمت تعادل بین عرضه و تقاضا می رفت، روندی کاهشی به خود گرفت و شاخص آن بیش از 30 هزار واحد سقوط کرد. 

کارشناسان علت این ریزش را وابسته بودن بسیاری از شرکت های بورسی به صادرات و تاثیر کاهش قیمت دلار بر سوددهی و درآمد آنها، قلمداد می کنند. 

بازار ارز نیز درپی سخنان رییس جمهور روندی کاهشی به خود گرفت. قیمت هر دلار هم اکنون 24100 تومان است که نسبت به روز گذشته حدود هزار تومان کاهش داشته است. 

نکته قیمت فعلی دلار، پایین تر بودن آن نسبت به قیمت دلار صرافی ملی است که در معاملات امروز بسته شد. 

از سوی دیگر بازار طلا نیز امروز کاهشی بود. هر گرم طلای 18 عیار با دو درصد کاهش و سکه تمام و نیم سکه نیز با 3 درصد کاهش مواجه شدند.

بازارها در حالی به سخنان امروز رییس جمهور واکنش نشان دادند که تاکنون اظهار نظر رسمی مقامات دولتی با واکنش معکوس بازار مواجه می شد که می توان دلیل اتفاقات امروز(24 دی ماه) را گزارش اخیر بانک مرکزی مبنی بر از بین رفتن انتظارات تورمی در اقتصاد کشور و نظر برخی کارشناسان در خصوص نبود توان مصرفی برای مردم در قیمت های بالاتر دلار است که در صورت تصویب پیشنهاد اخیر کمیسیون تلفیق مجلس و تغییر نرخ دلار ترجیحی از 4200 به 17500 تومان، ادامه این روند با چالشی بزرگ مواجه خواهد بود. 

دیدگاه تان را بنویسید