گزارش جی پلاس

تحلیل بر معادله 5+1 در انتخابات فدراسیون فوتبال؛ از ائتلاف تا انتشار لیست برای پیروزی!

انتخابات فدراسیون فوتبال بیش از هر دوره دیگری رنگ و بوی رقابتی گرفته و حالا نامزدهای ریاست برای هیات رئیسه هم لیست تهیه کرده اند تا هر 11 کرسی نهایی را به دست آورند.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ نام‌ نویسی برای انتخابات فدراسیون فوتبال عصر 20 دی به پایان رسید و 5 چهره سرشناس به همراه یک روحانی ناشناس برای تصاحب کرسی ریاست این فدراسیون نام‌نویسی کردند. شهاب عزیزی خادم، کیومرث حیدری، مصطفی آجرلو، حیدر بهاروند و علی کریمی پنج نفری هستند که فعلا نام‌نویسی کرده و مدارک خود را تحویل داده‌اند. فهرست نهایی بعد از بررسی صلاحیت‌ها از سوی کمیته بدوی انتخابات و سپس بررسی اعتراضات از سوی کمیته استیناف انتخابات، در فاصله 21 روز تا برگزاری مجمع اعلام خواهد شد.

*آن‌ها که نیامدند

ترکیب نامزدها برای تصاحب صندلی ریاست حاکی از عقب‌نشینی برخی از چهره‌ها مانند حبیب کاشانی، حسینعلی قریب، محمدرضا کلایی، امیرمسعود هراتیان، مهدی محمدنبی، هدایت ممبینی، رضا جلالی و عباس صوفی نسبت به یک سال قبل دارد که قبل از اصلاح اساسنامه، نامزد ریاست شده بودند اما حالا یا در ائتلاف گزینه دیگری هستند و یا با ورود جدی برخی چهره‌ها هیچ شانسی برای خود قائل نشدند.

به طور مثل مهدی محمدنبی یکی از جدی‌ترین گزینه‌ها برای شرکت در انتخابات بود اما او در آخرین لحظه به نفع کیومرث هاشمی عقب نشست تا با پیروزی او در انتخابات، برای چهار سال آینده سکاندار دبیرکلی فدراسیون بماند اما درباره گزینه‌هایی مانند کاشانی و قریب که از بخت زیادی در انتخابات اسفند 98 برخوردار بودند، یک مسئله قطعی است؛ آن‌ها به طور قطع نتوانستند ائتلافی تشکیل دهند و حمایت‌های مجمع یا وزارت ورزش را داشته باشند. سایر گزینه‌ها مانند کلایی، ممبینی، جلالی و ... هم بدون قطع شانسی برای رقابت نداشتند.

*بدون ائتلاف موفقیت قطعی نیست

در این انتخابات، از میان حیدر بهاروند و شهاب عزیزی خادم یک نفر کنار می رود. این دو در یک ائتلاف هستند تا با تجمیع آرای خود کفه ترازو را به نفع خود سنگین کنند. گزارش ها حاکی از انصراف احتمالی بهاروند است و از طرفی امکان دارد او تایید صلاحیت هم نشود ولی به طور کلی بهاروند سازمان لیگ را به ریاست فدراسیون ترجیح می دهد. با این حساب در صورت پیروزی در انتخابات، عزیزی خادم رئیس، قنبرزاده نایب رئیس اول و بهاروند نایب رئیس دوم می‌ شوند.

کیومرث هاشمی حمایت مجلس را دارد و در روزهای گذشته با وزارت ورزش هم دیدار کرده است و با مهدی محمدنبی در یک ائتلاف قرار دارد. او از حلقه یاران نزدیک به قالیباف، ریاست مجلس است که با تفکر تغییر دولت و روی کار آمدن اصولگرایان پا پیش گذاشته است. هاشمی برای رسیدن به هدفش، مهدی محمدنبی را هم همراه کرده و آرای او را در اختیار دارد تا به این شکل ائتلاف قدرتمندی برای رقابت با بهاروند و عزیزی خادم شکل بگیرد.

دیگر ائتلاف قدرتمند را فوتبالی ها دارند. علی کریمی و مهدی مهدوی کیا در نقش نامزد ریاست و نایب رئیس در همین روزهای گذشته با استقبال خوبی از فوتبالی ها مواجه شده اند و انتظار می رود بازیکنان و مربیان تیم ملی در بخش زنان و مردان به همران داوران و چندین مدیر باشگاه لیگ برتری به جادوگر و تیمش رای بدهند تا برای نخستین بار یک فوتبالیست حرفه ای سکاندار این فداسیون شود. تغییر اساسنامه و روی کار آمدن فوتبالی ها کار را برای سایر نامزدها سخت می کند.

دیگر گزینه قدرتمند سردار مصطفی آجرلو است که برخی از گزینه های خود مانند منصور قنبرزاده را به علت شرکت در ائتلاف رقیب از دست داده است. او که چهار سال قبل قافیه را به مهدی تاج باخته بود و انگ سیاسی بودن را به انتخابات زده بود، حالا امیدوار است انتخابات بدون دخالت های خارجی برگزار شود. اما ذکر این نکته جالب است که او هم با وزارت ورزش دیدارهایی داشته و با آمدن هاشمی می توان گفت آجرلو گزینه دولت نیست. با این حال سردار دوره گذشته هم آرای خوبی داشت و امسال امیدوار به شکست طلسم است.

*نتایج انتخابات در دور دوم تغییر می کند؟

حضور این افراد در بخش ریاست، باعث غیر قابل پیش بینی شدن انتخابات شده است و کسی نمی تواند به ضرس قاطع بگوید چه کسی برنده نهایی است. بدون شک انتخابات راهی دور دوم خواهد شد چرا که طبق قانون وقتی نامزدها بیشتر از دو نفر هستند، دو نفری که بیشترین رای را در کسب می‌ کنند، مجددا باید در دور دوم و با حذف سایر نفرات، مورد رای گیری قرار بگیرند.

با این حساب، این احتمال می رود که با رفتن دو نفر برتر به دور دوم انتخابات، آرای نفرات حذف شده، نقش تعیین کننده تری در انتخابات ایفا کند و شاید با واریز شدن به حساب نفر دوم، شگفتی بزرگی رخ دهد.

*مستقل‌ها شانسی در هیات رئیسه داند؟

انتخابات امسال فدراسیون حال و هوای انتخابات مجلس و یا شورای شهر و روستا پیدا کرده و نامزدها برای هیات رئیسه لیست ارائه کرده اند. برخی از نامزدهای دوره گذشته به دلیل اینکه امسال نتوانستند در لیست نامزدهای ریاست قرار بگیرند، از نام‌نویسی عقب رفتند.

در نتیجه همه نامزدهای ریاست لیستی را هم برای ترکیب هیات رئیسه در نظر گرفته اند تا به این شکل یک تیم همراه را برای چهار سال آینده داشته باشند و از این جانب مخالفتی وجود نداشته باشد.

با این حال هنوز مشخص نیست کدام نامزدهای هیات رئیسه در لیست کدام نامزد ریاست هستند ولی مسلما برخی از چهره‌ها به صورت مستقل وارد انتخابات شده‌اند و احتمالا شانس بسیاری هم نخواهند داشت.

*آغاز فرآیند بررسی مدارک و تایید صلاحیت

طبق اطلاعیه فدراسیون، کمیته بدوی تا 27 دی فرصت دارد نواقص موجود در پرونده را به داوطلبان اعلام کند و آن‌ها هم تا یکم بهمن فرصت رفع نواقص دارند و در غیر این صورت از ادامه این فرآیند کنار خواهند رفت.

در ادامه کمیته بدوی انتخابات ، باید صلاحیت نامزدهایی را که برای هیات رییسه ثبت نام کرده اند، ظرف ۲۱ روز بعد از پایان مهلت ثبت نام ( از ۹۹/۱۰/۲۱ تا پایان روز ۹۹/۱۱/۱۱ )، بررسی نموده و تصمیمش را در همین مهلت به نامزدها اطلاع رسانی نماید.

از این لحظه کسانی که به حذف خود از انتخابات اعتراض دارند، باید به کمیته بدوی استیناف مراجعه کنند و سپس این کمیته پنج روز مهلت داد رای قطعی را صادر کند و در نهایت 21 روز قبل از انتخابات اسامی نهایی اعلام خواهد شد.گزارش

دیدگاه تان را بنویسید