در گفت و گو با جی پلاس مطرح شد؛

افشاگری وکیل حقوق ورزشی از کلاهی که سر فوتبال ایران می رود!/ پیوستن ویلموتس به آنتورپ غرامت ایران را کم می کند؟

یک وکیل حقوق ورزشی می گوید بازیکنان و مربیان خارجی شاغل در ایران بعد از انتقال به تیم جدید قراردادهای بسیار ناچیزی منعقد می کنند. او معتقد است در نگاه بدبینانه این موضوع برای ادامه ضرر و زیان تیم های ایرانی است.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ بازیکنان و مربیان زیادی در سالیان گذاشته با مبالغی چند برابر ارزش واقعی در فوتبال ایران حضور یافتند و در نهایت به علت نتایج و عملکرد ضعیف یا پرداخت نشدن مطالبات‌ شان از سوی طرف ایرانی، اقدام به فسخ قرارداد کرده‌اند. در نتیجه غرامت‌ های سنگینی از سوی فیفا گریبان گیر فوتبال ایران شده و این خارجی ها بدون حضور در ایران به حق و حقوق خود دست یافتند.

طبق قانونی که از سوی فیفا برای تمام فوتبالیست‌ها در جهان اعمال می‌شود، هیچ کسی نمی‌تواند همزمان از دو تیم (تیم قبلی و فعلی) حقوق بگیرد؛ در واقع این پول شامل دستمزد در تیم جدید و دریافت غرامت از تیم قبلی می‌شود. در نتیجه فیفا برای این قبیل موارد اعلام کرده که اگر شخصی مشمول دریافت غرامت از تیم قبلی خود شود و از طرفی هم با تیم جدیدی  قرارداد ببندد، دستمزدش در تیم فعلی منهای غرامت دریافتی می‌شود و تیم سابقش باید مبلغ کمتری را پرداخت کند.

اما این قانون هیچ گاه به کمک تیم‌های ایرانی نیامده است و باشگاه‌ های ایرانی از اجرای این قانون سودی را نبرده اند! در موارد اخیر، استقلال با وجود اینکه شفر بلافاصله سرمربی بنی یاس شده بود، غرامت سنگینی به وی پرداخت کرد و یا پرسپولیس در پرونده ماریو بودیمیر – که از بدو جدایی از سرخپوشان در فوتبال کشورش مشغول است – باز هم باید غرامتی در حدود 475 هزار دلار پرداخت کند.

به طور مثال ماریو بودیمیر که حکم محکومیت سرخپوشان را در اختیار گرفته، اسنادی را به فیفا ارائه کرده که از باشگاه جدیدش حقوق هفتگی 1500 تا 2000 دلاری دریافت می‌ کند و در نتیجه از مبلغ غرامت پرسپولیس به این بازیکن عدد چندان بزرگی کاسته نشده است!

علت این موضوع در این نهفته که بازیکنان و مربیانی که از این جدا می‌شوند معمولا قرارداد سنگینی با تیم‌ های جدید خود منعقد نمی کنند و یا ارزششان کمتر از چیزی که در فوتبال ایران دریافت کردند و در باشگاه جدید همانند ایران، دستمزدهای هنگفت پرداخت نمی شود!

*غرامت ایران به ویلموتس کاهش می یابد؟

اخیرا اخباری مبنی بر مذاکره مارک ویلموتس با آنتورپ برای قبول هدایت این تیم منتشر شده است که علیرضا بیرانوند را در اختیار دارد. در نتیجه امیدواری هایی به وجود آمده که از طریق این قرارداد، بخشی از غرامت فوتبال ایران به این سرمربی کاسته شود.

اما باید دید ویلموتس با چه مبلغی هدایت آنتورپ را بر عهده می‌گیرد که این مبلغ باعث کاهش غرامت 6.2 میلیون یورویی فوتبال ایران به این سرمربی شود؟ آیا با این وضعیت، ویلموتس مبلغ هنگفتی را با آنتورپ منعقد خواهد کرد؟

شواهد و قراین می‌ گوید دستمزد مربیان در لیگ بلژیک چندان زیاد نیست و در صورت همکاری ویلموتس با آنتورپ، نباید امیدوار به کاهش چشم گیری غرامت ایران به این سرمربی باشیم.

سلیمانی: قرارداد هنگفت استراماچونی با استقلال به نفع تیم سابق او شد!

محمد سلیمانی، یک وکیل حقوقی ورزشی در  گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ درباره اجرای این قانون از سوی فیفا و مورد ماریو بودیمیر که اسنادی را ارائه کرده که دستمزد زیادی از تیم جدیدش دریافت نمی کند، می‌ گوید: متاسفانه این موضوع در سال های گذشته به کررات برای فوتبال ایران رخ داده است. در واقع بازیکنان و مربیان خارجی پس از جدایی از ایران و طرح دعوا در دادگاه حل اختلاف فیفا، اسناد را ارائه می دهند که حاکی از دستمزد بسیار پایین این افراد در تیم های جدیدشان است.

او در واکنش به اینکه آیا دستمزد واقعی این بازیکنان و مربیان خارجی کمتر از این مقدار است یا خودشان از عمد چنین مبالغی را منعقد می کنند گفت: این موضوع درباره همه صادق نیست اما وقتی بازیکنی قبل از اتمام قراردادش به طور موجه از فوتبال ایران جدا یا از سوی باشگاه برکنار می شود، معمولا قرارداد سنگینی منعقد نمی کند. در خوشبینانه ترین حالت علت این موضوع این است که قیمت این بازیکنان و مربیان در همین اندازه است اما در نگاه بدبینانه آن ها برای نقره داغ کردن تیم قبلی و جلب نظر تیم جدیدشان دستمزد کمی را منعقد می کنند چرا که برای همان فصل از فوتبال ایران غرامت خواهند گرفت.

این وکیل حقوق ورزشی خاطرنشان کرد: مثلا اگر فوتبالیستی غرامت سه میلیون یورویی از ایران داشته باشد و دستمزد در تیم جدید یک میلیون یورو تعیین شود، در نتیجه فیفا مبلغ غرامت را به دو میلیون یورو کاهش می دهد. حال اگر این بازیکن با تیم جدیدش قراردادی امضا کند که هیچ مبلغی هم دستش را نگیرد، باز هم سه میلیون یورو از تیم قبلی برای همان سال به جیب می زند. در نتیجه حضور این بازیکنان در تیم جدیدشان رایگان خواهد بود که یک اتفاق بسیار خوب برای تیم مقصد است.

سلیمانی همچنین با بیان اینکه این قبیل بازیکنان و مربیان که از فوتبال ایران مبلغی را به عنوان غرامت طلبکار هستند، معمولا مشتریان زیادی دارند گفت: معمولا باشگاه های خارجی با اطلاع از این موضوع، به سراغ بازیکنان سابقا شاغل در ایران می روند و با توجه به غرامتی که از ایران خواهند گرفت، قرارداد بسیار کمی را با آن ها منعقد می کنند و هزینه هنگفتی هم انجام نمی دهند.

وی درباره انتقال احتمالی ویلموتس به آنتورپ و کاهش غرامت ایران می گوید: برخی از مربیان در صورت دریافت غرامت سنگین از تیم سابق خود، دیگر دغدغه کار کردن ندارند و تا زمان دریافت این غرامت به کاری مشغول نمی شوند. باید دید ویلموتس با توجه به این غرامت سنگین حاضر است به صورت رایگان برای آنتورپ کار کند؟ چرا که هر چقدر هم از این تیم بگیرد، برای ویلموتس رایگان خواهد بود و از غرامتش از ایران کاسته می شود.

این وکیل حقوق ورزشی به پرونده آندره آ استراماچونی در هنگام عقد قرارداد با استقلال اشاره کرد و گفت: به طور مثال وقتی آندره آ استراماچونی با استقلال قرارداد بست، از تیم سابق خود یعنی اسلاویا پراگ جمهوری چک غرامت می گرفت. در نتیجه قرارداد هنگفت استراماچونی با استقلال باعث شد باشگاه سابق دیگر غرامتی به این مربی پرداخت نکند و آن ها از این قرارداد سود بردند.

به گزارش جی پلاس؛ این یک واقعیت است که در سالیان گذشته هیچ گاه قراردادهای خوبی و منصفانه ای با بازیکنان و مربیان خارجی در ایران منعقد نشده و همیشه این ایرانی ها هستند که ضرر می کنند. 

دیدگاه تان را بنویسید