در 30 سال آینده 26 درصد جمعیت ایران سالمند می‌شوند!

یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس هشدار داد: با شعار و وعده نمی‌توان از مردم خواست که به دنبال فرزند آوری بروند. تا سال ۱۴۳۰ حدود ۲۶ درصد جمعیت ایران سالمند می‌شوند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ عضو کمیسیون عمران مجلس از درنظر گرفتن حدود ۶ هزار میلیارد تومان منابع برای مسکن محرومین و قشر متوسط خبر داد.

مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران و مسکن مجلس شورای اسلامی در برنامه یه روز تازه، گفت: وجود مشکلات معیشتی و کوچک شدن سفره مردم واقعیت این روزهای کشور است. با شعار و وعده نمی‌توان از مردم خواست که به دنبال فرزند آوری بروند. تا سال ۱۴۳۰ حدود ۲۶ درصد جمعیت ایران سالمند می‌شوند. در حال حاضر شرمنده سالمندان هستیم و سیاست‌های غلط صندوق‌های بازنشستگی مشکلات امروز را پدید آورد. در شرایط فعلی باید چند هزار میلیارد تومان به صندوق‌های بازنشستگی هم همانند مجموعه‌های دولتی حقوق دهیم. این صندوق‌ها زیان ده شده‌اند و ادامه این روند نگران‌کننده است.

یوسفی اظهار داشت: برای پیشگیری از مشکلات در سال‌های آینده دو اقدام را باید اجرایی کنیم. اقدام اول تمرکز بر مشکلات اصلی مردم است. در ۳ ماه گذشته طرح دوفوریتی جهش تولید مسکن را در مجلس مصوب کردیم. یک بخش قابل‌توجه این طرح حمایت از مسکن محرومین و قشر متوسط است. از برج ۱۲ تا به امروز حدوداً ۱۵۰ درصد رشد قیمت داشتیم. قیمت مسکن در تهران به‌صورت میانگین از متری ۸ میلیون تومان به متری ۳۰ میلیون تومان رسیده است. در خیلی از مناطق بیش از این قیمت نیز هست.

وی افزود: در این راستا بسته کامل حمایتی برای مردم در نظر گرفته‌ایم. در جلسه شب گذشته کمیسیون عمران برای جمع‌بندی بودجه حدود ۶ هزار میلیارد تومان منابع برای مسکن محرومین و قشر متوسط پیش‌بینی شد. برای ترغیب افراد به فرزند دوم به بعد پیش‌بینی شده است که ۲۵ درصد سقف تسهیلات مسکن آن‌ها بدون افزایش سپرده‌گذاری تا سقف ۲ برابر افزایش یابد. در این طرح ۲ موضوع پیش‌بینی شده است. موضوع اول عدم افزایش سپرده است و موضوع دوم دوره بازپرداخت تا سقف ۲ برابر بدون افزایش سود است. همچنین در خصوص فرزند سوم ارائه تسهیلات منوط به تسویه تسهیلات دو فرزند قبلی نیست. ما به تفاوت پیش‌بینی شده دوباره پرداخت می‌شود.

این عضو کمیسیون عمران و مسکن مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در مجلس شورای اسلامی بسته‌ای آماده شده است که در شهرها، کلان‌شهرها و تهران متفاوت است. برای بحث ودیعه مسکن هم پیش‌بینی شده است که این تسهیلات برای خانواده‌هایی که فرزند بیشتر دارند، افزایش یابد. همچنین وزارت مسکن مکلف شد که فرم جیم خانواده‌هایی که بیش از ۲ فرزند دارند را از حالت قرمز به حالت سبز تغییر دهد.

یوسفی در ادامه گفت: در بحث طرح جهش تولید مسکن تولید سالی یک‌میلیون مسکن پیش‌بینی شده است که در کلان‌شهرها تسهیلات ویژه ارائه می‌شود. در شهرهای کوچک هم برای مردم پیش‌بینی شده است که تسهیلات در قالب زمین ارائه شود. در خصوص خانه‌های طلاب و دانشجویان متأهل نیز مصوب شد که ۱۰ درصد منابع تملک دارایی دانشگاه‌ها و ۱۰ درصد از منابع اختصاصی دانشگاه‌ها به بازسازی و ساخت خوابگاه متأهلی اختصاص پیدا کند.

این عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ اظهار داشت: وزارت اوقاف را نیز مکلف کردیم تا در کنار وزارت مسکن زمین‌ساخت خوابگاه‌ها را تأمین کند. ۲ هزار میلیارد تومان برای دولت در نظر گرفته شده است تا با عرضه اوراق اسلامی منابع موردنیاز ساخت خوابگاه‌ها را تأمین کند. در خصوص مادران شاغل نیز مصوب شد که در سازمان‌های دولتی و خصوصی در ۶ ماه مکانی را برای نگه‌داری کودکان ایجاد کنند. اگرچه قانون مصوب کردن خوب است اما کافی نیست و باید تلاش شود که با نظارت مصوبات به‌خوبی اجرایی شود. مجلس یازدهم به دنبال نظارت بر اجرای قوانین در کشور است.

دیدگاه تان را بنویسید