تاثیر آلودگی هوا بر زوال عقل بر زنان سالمند

محققان دریافتند زنان سالمند ساکن در مناطق با آلودگی بالا دارای الگوهای چروک شدگی مغزی شایع در بیماری آلزایمر هستند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، محققان دانشگاه کالیفرنیا در این مطالعه به بررسی آلودگی ذرات ریز پرداختند و دریافتند استنشاق میزان بالا آلودگی هوا با چروکیدگی در مناطق مغزی آسیب پذیر در برابر بیماری آلزایمر مرتبط است.

مهر نوشت؛ آلودگی ناشی از ذرات ریز شامل ذرات میکروسکوپی مواد شیمیایی، دود و غبار و سایر آلاینده های معلق در هوا است. این ذرات بزرگ تر از ۲.۵ میکرومتر نبوده و ۳۰ بار کوچک تر از قطر موی انسان هستند.

«دیانا یونان»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «کوچک شدن حجم مغز فاکتور پرخطر اصلی زوال عقل و بیماری آلزایمر است اما اینکه آیا آلودگی هوا موجب تغییر ساختار مغز می شود همچنان مورد تحقیق و بررسی است.»

وی در ادامه می افزاید: «مطالعه ما نشان داد که زنان ۷۰ تا ۸۰ ساله که در معرض سطح بالاتری از آلودگی هوا قرار دارند، با خطر بالاتر تغییرات مغزی مرتبط با بیماری آلزایمر در طول ۵ سال روبرو بودند. تحقیقات ما نشان می دهد این مواد سمی ممکن است ساختار مغز یا ارتباطات در شبکه سلول عصبی مغز را که در روند پیشرفت بیماری نقش دارند، مختل نماید.»

این مطالعه شامل ۷۱۲ زن مسن با میانگین سنی ۷۸ سال بود که در ابتدای مطالعه مبتلا به زوال عقل نبودند. این زنان در ابتدای مطالعه و ۵ سال بعد از مطالعه تحت اسکن مغزی ام‌آرآی قرار گرفتند.

محققان بر اساس آدرس محل سکونت شرکت کنندگان، میزان آلودگی هوا را در مدت ۳ سال قبل از اولین اسکن مغز برآورد کردند.

محققان مشاهده کردند به ازای افزایش هر ۳ μg/m۳ در میزان آلودگی هوا، خطر ابتلا به بیماری آلزایمر ۲۴ درصد افزایش می یابد.

محققان بر انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه تاکید دارند.

 

دیدگاه تان را بنویسید