آیا ناشنوایی در زوال عقل نقش دارد؟

محققان دانشگاه نیوکاسل انگلیس با جمع‌آوری نتایج مطالعاتی که روی انسان و مدل‌های جانوری انجام گرفته است، نظریه جدیدی را مطرح کردند که بر اساس آن اختلال در شنوایی می‌تواند منجر به زوال عقل شود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، محققان دانشگاه نیوکاسل انگلیس با جمع‌آوری نتایج مطالعاتی که روی انسان و مدل‌های جانوری انجام گرفته است، نظریه جدیدی را مطرح کردند که بر اساس آن اختلال در شنوایی می‌تواند منجر به زوال عقل شود.

ایسنا نوشت: در این نظریه، سه جنبه مهم موضوع مورد توجه قرار گرفته است؛ علت متداول ناشنوایی و ارتباط آن با زوال عقل، کم‌شنوایی منجر به کوچک شدن مغز و اختلال شناختی در افرادی که به دلیل از دست دادن شنوایی ناچارند منابع بیشتری از مغز خود را برای سازگاری با این وضعیت مورد استفاده قرار دهند.

بر اساس این تحقیقات، لوب گیجگاهی مغز که مکان‌ها و رخدادها را به صورت بلندمدت ذخیره می‌کند، در ذخیره‌سازی کوتاه‌مدت و دست‌ورزی اطلاعات صوتی نیز درگیر است. به اعتقاد محققان تغییراتی که در اثر از دست دادن شنوایی در نحوه فعالیت سیستم حافظه در مغز ایجاد می‌شود، می‌تواند به طور مستقیم پروتئین‌های غیرعادی را تولید کند که عامل بیماری آلزایمر هستند.

اکنون محققان در تلاشند تا این نظریه را در مدل‌های آسیب‌شناختی مورد آزمایش قرار دهند تا صحت آن را ارزیابی کنند.

آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال عقل است. یکی از مهمترین دلایل بروز آلزایمر، تجمع پلاک‌های پروتئین آمیلوئید در مغز است. آمیلویید یک اصطلاح عمومی برای پروتئین‌هایی است که به طور طبیعی در بدن بوجود می‌آیند. در مغز افراد سالم، این پروتئین نابود می‌شود؛ ولی در مغز افراد مبتلا به آلزایمر، تجمع می‌یابد. در حال حاضر حدود ۵۰ میلیون نفر به زوال عقل مبتلا هستند و سالانه حدود ۱۰ میلیون نفر به این تعداد افزوده می‌شود.

آخرین آمار منتشر شده از سازمان جهانی بهداشت در مورد زوال عقل

-آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال عقل است.

-زوال عقل یکی از مهمترین دلایل ناتوانی و وابستگی سالمندان در سراسر جهان است.

-زوال عقل نه تنها تاثیر جسمی، روانی، اجتماعی و اقتصادی بر مبتلایان دارد، ‌ بلکه خانواده و جامعه را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

- در حال حاضر حدود ۵۰ میلیون نفر به زوال عقل مبتلا هستند و سالانه حدود ۱۰ میلیون نفر به این تعداد افزوده می‌شود.

- گرچه قربانیان زوال عقل عمدتا سالمندان هستند؛ ولی این عارضه یک بخش طبیعی از پیری نیست.

-حدود پنج درصد از مبتلایان به آلزایمر در دهه چهل و پنجاه سالگی علائم اولیه را نشان می‌دهند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Neuron منتشر شده است.

دیدگاه تان را بنویسید