جی پلاس؛

روایتی از عکس" حجله ای سه نفره"

محسن کردستاتی، ستار امینی و احمد بوجاریان در قاب یک عکس قرار گرفتند و چند روز پس از این ماجرا در عملیات کربلای پنج به شهادت رسیدند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس: از تعابیری که در روزهای دفاع مقدس زیاد استفاده می شد، عکس حجله ای بود. هر وقت که یکی از رزمنده ها عکسی می انداخت که نگاهش خاص بود یا با بقیه عکس هایش تفاوتی مثال زدنی داشت، به آن عکس حجله ای می گفتند یا گاهی وقت ها بعضی از شهدا عکسی می انداختند و می گفتند این عکسم حجله ای است.

 

و اما حکایت عکس از زبان عکاس که حمید داوود آبادی است. او که عکس های زیادی از دفاع مقدس تهیه کرده است، اینگونه گفته:

 

«گردان حمزه که ما در آن بودیم، در خط مقدم ارتفاعات «قلاویزان» واقع در «مهران» مستقر بود. آن‌ روز دوربین را آوردم و رفتم دم سنگرشان تا با هر کدام از بچه‌ ها عکس بیندازم. از هر سه نفرشان خواستم از سنگر بیرون بیایند که آمدند. هر سه را کنار هم ایستاندم و درحالی که خواستم عکس بگیرم، گفتم: «یک عکسی ازتون می‌ گیرم که هر کی دید و فهمید، خنده‌ اش بگیره».

 

امینی با تعجب پرسید: «بخنده؟ واسه چی؟ مگه ما چمونه؟»، گفتم: «خنده‌دارتر از این می‌ خوای که هر سه‌ تایی متولد سال ۱۳۴۸ هستید؟ تو با این ریشت و محسن با این جثه کوچیک و احمد با این هیکل درشت!»

 

 ۱۰ روز بیشتر نگذشت که ما را از «مهران» به پادگان «دوکوهه» بردند و از آن‌جا به منطقه عملیاتی «کربلای ۵» (۱) در شلمچه رفتیم. دو سه روز بیشتر از مستقر شدن‌مان در خط مقدم نگذشته بود که هر سه جوان ۱۷ ساله که در «مهران» از آن‌ها عکس گرفته بودم، به شهادت رسیدند.

 

«محسن کردستانی» متولد سال ۱۳۴۸، روز سه‌شنبه ۷ بهمن سال ۱۳۶۵ به شهادت رسید و پیکرش در بهشت زهرا (س) تهران، قطعه ۲۷، ردیف ۸۸ به خاک سپرده شد.

 

«احمد بوجاریان» متولد سال ۱۳۴۸، روز چهارشنبه ۸ بهمن سال ۱۳۶۵ به شهادت رسید و پیکر مطهرش در تاریخ ۱۷ تیر سال ۱۳۷۵ در بهشت زهرا (س) تهران قطعه ۲۸ ردیف ۴۳ به خاک سپرده شد.

 

«ستار امینی» متولد سال ۱۳۴۸، روز دوشنبه ۶ بهمن سال ۱۳۶۵ به شهادت رسید و پیکر مطهرش در بهشت زهرا (س) تهران قطعه ۲۹، ردیف ۲۳ به خاک سپرده شد».

 

۱. عملیات کربلای پنج با رمز یا زهرا (س) در تاریخ نوزدهم دی ماه سال 65 در منطقه عملیاتی شلمچه ـ کانال ماهی (شرق بصره) آغاز شد و تا آخرین روزهای سال ادامه داشت و از بزرگ ترین نبردهای دوران دفاع مقدس به شمار می آید چرا که پس از فتح خرمشهر، تسلط بر شلمچه به عنوان یکی از معابر وصولی بصره از اهداف قوای نظامی ایران بود و عملیات کربلای پنج بهترین موقعیت را برای عملی کردن این ایده داشت.

دیدگاه تان را بنویسید