جی پلاس، وضعیت کرونا در کشور ما و در جهان روز به روز در حال گسترش و همه‌گیری بیشتری است و آمار تلفات مربوط به آن رو به افزایش است. در این میان افراد جوان‌تر راحت‌تر با بیماری روبرو شده و معمولا بعد از گذراندن دوران نقاهت و قرنطینه می‌توانند به زندگی عادی خود برگردند. اما این اصل در مورد افراد مسن‌تر متفاوت است و ممکن است آن‌ها را با خطرات جدی سلامتی روبرو کند. همچنین والدین در رابطه با کودکان خود نگرانی‌های بسیاری در این زمینه دارند. در ابتدای شیوع بیماری تصور بر این بود که کودکان نسبت به ابتلا به کرونا مصون هستند اما با دریافت گزارشات متعدد از اقصی نقاط دنیا، مشخص شد کودکان نیز درگیر کرونا می‌شوند و ناقل بیماری نیز هستند. در این مقاله به تاثیرات کرونا بر کودکان و زندگی آن‌ها می‌پردازیم.

نگرانی‌های والدین در رابطه با کودکان

طبیعی است که در درجه اول شما بیشتر از خودتان نگران سلامت فرزندتان باشید. گرچه کرونا به شکل بسیار خفیف‌تری در کودکان مشاهده شده است، اما همچنان مواردی از وخامت اوضاع در برخی افراد گزارش می‌شود.

والدین باید بتوانند در رابطه با کرونا با کودکان صحبت کنند و آن‌ها را آگاه نمایند. اخبار منتشره از ویروس کرونا ممکن است باعث بروز نگرانی در فرزند شما شود و این مساله‌ای طبیعی است. مساله حائز اهمیت در این رابطه، نوع برخورد والدین با این نگرانی‌هاست. برخی از کودکان تاثیر خاصی از این موضوع نمی‌گیرند و بالعکس گروهی دیگر ممکن است بشدت تحت تاثیر اثرات این ویروس قرار بگیرند.

شما باید به‌عنوان پدر و مادر وقت مناسبی را برای صحبت با کودک و گوش دادن به نگرانی‌های او اختصاص دهید. کرونا در کودکان علاوه بر مشکلات جسمی می‌تواند باعث بروز اضطراب و استرس بسیاری برای آنان شود. شما باید سعی کنید به تمام سوالات فرزندتان در مورد ویروس کرونا با صداقت و دقت تمام پاسخ دهید و این اطمینان را در کودک خود به وجود آورید که اوضاع تحت کنترل بزرگتر‌ها قرار دارد و کودک می‌تواند به شما اعتماد کند. اگر کودک شما به مهد‌ کودک می‌رود، باید بدانید که نسبت به سایر کودکان در حال دریافت اطلاعات بیشتری از شبکه‌های اجتماعی قرار می‌گیرد. از آنجایی که همواره امکان پخش خبر‌ها نادرست از شبکه های اجتماعی وجود دارد، شما باید سعی کنید اطلاعات صحیح و حقایق را برای فرزندتان روشن کنید.

علائم کرونا در کودکان

علائم کرونا در کودکان نیز مشابه بزرگسالان می‌تواند به شکل تب، سرفه، خشکی گلو و تنگی نفس بروز کند. همچنین برخی علائم گوارشی نیز در رابطه با بیماری در کودکان مشاهده شده است. چنانچه کودک شما دارای سابقه بیماری خاصی است و شما مشکوک به ابتلای فرزندتان به کرونا هستید، حتما با انجام آزمایش کرونا وضعیت سلامتی او را بررسی کنید و در صورت نیاز به پزشک مراجعه کنید.

کودکان ممکن است کمتر از بزرگسالان مسائل بهداشتی و آداب فاصله اجتماعی را رعایت کنند، لذا ناقلین بسیار فعالی در زمینه کرونا هستند. بسیاری از کودکان بدون داشتن هیچ علامتی از بیماری تنها ناقل بیماری هستند. لذا باید با آموزش صحیح نکات بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی تا جای ممکن کودک خود را از خطر ویروس حفاظت نمایید.

اگر کودک شما قبلا به مهد کودک می‌رفته و در حال حاضر به علت شرایط به‌وجود آمده ناچار به ماندن در خانه شده است، می‌توانید با رعایت موارد زیر فضای مناسب‌تری در خانه برای او ایجاد کنید:

  • در مورد علت بسته شدن مهد کودک کاملا صادقانه با کودک خود صحبت کنید. کودک باید بداند که مهد کودک و مدرسه به خودی خود جای خطرناکی نیست و در شرایط فعلی به‌خاطر ویروس کرونا تعطیل شده است.
  • سعی کنید اتفاقاتی را که در طول روز در مهدکودک برای فرزندتان اتفاق می‌افتاده را بازسازی کنید.
  • کودکتان را به پارک‌ها و فضاهای بازی که خلوت است ببرید.
  • ساعات خواب کودک شما نباید جابجا شود، لذا برنامه‌ریزی برای محول کردن برخی کار‌های خانه به کودک خود داشته باشید.
  • کودک شما باید فعالیت جسمی داشته باشد تا دچار اضافه وزن و چاقی نشود. شما می‌توانید همراه کودکتان در منزل ورزش‌های سبک انجام دهید یا آن‌ها را در کار‌های خانه دخیل کنید.

پیشگیری از شیوع ویروس کرونا

با توجه به اینکه امکان ابتلا به بیماری در محل‌های شلوغی مثل مراکز درمانی یا خرید بسیار بیشتر است، در صورتی که نیاز به مشاوره پزشکی داشتید می‌توانید از خدمات مشاوره انلاین پزشکی استفاده کنید. همچنین خرید‌های خود را به صورت انلاین انجام دهید. همان‌طور که بار‌ها توسط رسانه‌ها اعلام شده است، بهترین راه برای عدم شیوع بیماری حفظ قرنطینه خانگی است. اگر بنا به دلایلی مجبور به ترک خانه شدید، حتما از ماسک استفاده کنید و فاصله یک متری را با افراد دیگر رعایت کنید. دست‌های خود را به‌طور مرتب با آب و صابون ضد‌عفونی کرده و از تماس دست‌ها با صورت و گوش خود خودداری کنید.

اگر علائم بیماری را در خود یا هر‌کدام از اعضای خانواده خود مشاهده کردید، در خانه بمانید و از وسایل مشترک استفاده نکنید. بهتر است ظرف غذای جداگانه داشته باشید و حتی‌الامکان از اتاق جداگانه استفاده کنید. این ویروس معمولا افراد را در حالت خفیف درگیر می‌کند اما هیچ تضمینی برای شدت نگرفتن بیماری وجود ندارد. لذا تمام سعی خود را بکنید که در معرض افراد مبتلا یا دارای علائم قرار نگیرید.

دیدگاه تان را بنویسید