جی پلاس

مارادونا؛ از آرژانتین تا ناپولی +افتخارات

اسطوره تکرارنشدنی فوتبال آرژانتین با درگذشت خود جهان ورزش را به شوک فرو برد.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس، "دیگو آرماندو مارادونا"، اسطوره فوتبال جهان با کوله باری از افتخارات در 60 سالگی به علت ایست قلبی، درگذشت. مرگ او دنیای فوتبال را در شوک فرو برده است. او را یکی از نوابغ دنیای فوتبال و حتی بهترین بازیکنان تاریخ می دانند.

لیونل مسی، ستاره آرژانتینی و بهترین بازیکن قرن بیست و یکم درباره مقایسه با مارادونا می‌گوید: حتی اگر یک میلیون سال دیگر بازی کنم، هرگز نمی توانم به مارادونا نزدیک شوم. او بزرگترین بازیکنی است که تاکنون وجود داشته است.

مارادونا در دوران بازیگری خود افتخارات زیادی را به دست آورد و در ادامه درگیر حواشی و جنجال های مختلفی شد. او بعد از دنیای بازیگری هرگز مربی بزرگی نشد اما همیشه از او با احترام یاد می شود.

*افتخارات مارادونا در دوران بازیگری

کارنامه دوران بازیگری مارادونا در بخش بازی های ملی بسیار پربارتر است. او رهبر آرژانتین در جام جهانی 1986 و 1990 بود و یک قهرمانی و نایب قهرمانی را برای آرژانتینی ها به ارمغان آورد.

اخراج در جام جهانی 1982 اسپانیا به علت خطای ورزشی در بازی با برزیل و همینطور مثبت شدن تست دوپینگ این بازیکن در جام جهانی 1994 آمریکا و محرومیت این بازیکن، سایر تجربیات او در جام جهانی است که در نهایت منجر به ناکامی آرژانتین شد.

او 91 بازی برای تیم ملی آرژانتین انجام داد و 34 بار موفق به گلزنی شد. مارادونا همچنین یک بار با تیم ملی جوانان کشورش فاتح جام جهانی توکیو شده و از همان جا نام خود را بر سر زبان ها انداخت.

درخشان ترین دوره فوتبال باشگاهی مارادونا مربوط به زمان حضور او در ناپولی، تیمی از جنوب ایتالیاست که در تقابل با تیم های بزرگ این کشور یعنی یوونتوس، اینترمیلان و آث میلان توانست تیمش را برای اولین و آخرین بار فاتح سری A کند.

در کارنامه دوران بازیگری مارادونا یک قهرمانی با بوکاجونیورز در لیگ آرژانتین، دو قهرمانی جام حذفی و یک قهرمانی سوپرجام با بارسلونا، دو قهرمانی سری A، یک قهرمانی جام حذفی و سوپرجام ایتالیا و همینطور یک قهرمانی لیگ اروپا با ناپولی دیده می شود.

او فوتبالش را در بوکاجونیورز تمام کرد و در نهایتا در طول دوران بازیگری خود 491 بازی باشگاهی انجام داد و 259 بار موفق به گلزنی شد.

مارادونا بارها از سوی کارشناسان مختلف به عنوان بهترین بازیکن شناخته شده و بالاتر از پله، ستاره برزیلی جهان شناخته شده است.

مارادونا

در سال ۲۰۰۲ مارادونا در رای‌گیری اینترنتی فیفا برای انتخاب بهترین بازیکن فوتبال قرن بیستم رای اول را به دست آورد و به عنوان بهترین بازیکن قرن بیستم توسط طرفداران فوتبال جهان شناخته شد. در همین سال نیز گل دوم وی به انگلستان در جام جهانی ۱۹۸۶ به عنوان برترین گل قرن معرفی شد.

در مارس ۲۰۱۰ مجله تایم فهرست ۱۰ بازیکن تأثیرگذار تمام ادوار جام جهانی را منتشر کرد که در این فهرست رتبه نخست از آن مارادونا بود.

*بزرگترین جنجال های زندگی مارادونا

یکی از بزرگترین اتهامات به مارادونا، ارتباط او با سران مافیا در شهر ناپل و مصرف مواد مخدر بود. پس از جام جهانی ارتباط مارادونا با سران باشگاه ناپولی که با سازمان مافیای حاکم بر این شهر نیز چندان غریبه نبودند، آغاز شد. ناگهان در پایان یک مسابقه لیگ ایتالیا اعلام شد آثار استفاده از کوکائین در بدن مارادونا یافت شده‌است. در نتیجه فیفا او را ۱۵ ماه از شرکت در رقابت‌های فوتبال محروم کرد؛ ولی مارادونا دردسرهای بیشتری را نیز برای خود خرید.

مارادونا

این پایان حاشیه های او در دوران پرافتخار حضور در ناپولی نبود. در ناپل شایع شد که پلیس این شهر متن ضبط شده مکالمات تلفنی مارادونا و یکی از مقامات مافیا را در اختیار دارد که ثابت می‌کند او در یک شبکه گسترده خلافکاری و توزیع مواد مخدر دست داشته‌است. مارادونا در همین زمان در بوینس آیرس حضور داشت و در خانه خود مورد هجوم پلیس آرژانتین قرار گرفت و اعلام شد در خانه‌اش مقادیر زیادی مواد مخدر کشف شده‌است.

او برای فرار از این وضعیت، به فوتبال پناه برد و مجددا به تیم ملی آرژانتین در جام جهانی 1994 دعوت شد و شروعی خیره کننده داشت. هنگامی که در بازی برابر یونان گلی زیبا را برای تیمش به ثمر رساند کمتر کسی تصور می‌کرد که این تیم شکست پذیر باشد ولی در پایان بازی آرژانتین و نیجریه (که مارادونا به عنوان بهترین بازیکن زمین شناخته شده بود) آزمایش دوپینگ مارادونا مثبت اعلام شد و مارادونا دو سال از شرکت در مسابقات فوتبال محروم شد.

*دوران مربیگری

مارادونا در دوران مربیگری دستاوردهای زیادی نداشت اما هدایت تیم های مختلفی را برعهده گرفت.

در نوامبر ۲۰۰۸ او به طور رسمی دوران مربیگری را آغاز کرد و به عنوان سرمربی تیم ملی آرژانتین منصوب شد. او با آرژانتین در جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی با کلکسیونی از بهترین‌های جهان حضور یافت و در دور گروهی تیم‌های نیجریه (۱–۰)، کره جنوبی (۴–۱) و یونان (۲–۰) را شکست داد و با امتیازات کامل راهی مرحله یک‌هشتم نهایی شد. در این مرحله نیز مکزیک را با نتیجه ۳ بر ۱ شکست داد اما در مرحله یک چهارم نهایی در برابر آلمان شکست تحقیر آمیز ۴ بر ۰ را متحمل، و از گردونه رقابت‌ها خارج شد و رؤیای مارادونا برای دستیابی به قهرمانی جهان در کسوت مربی بر باد رفت.

مارادونا

با این حال، او در بازگشت به آرژانتین با استقبال بسیار گسترده هواداران آرژانتینی مواجه شد اما پس از جام جهانی با وجود تمام حمایت‌های مردمی وی از سرمربیگری آرژانتین کنار گذاشته شد.

مارادونا پس از کناره‌گیری از تیم ملی آرژانتین و پس از رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی در میان تعجب همگان در ماه مه ۲۰۱۱ سرمربیگری تیم الوصل امارات را با قراردادی دو ساله بر عهده گرفت. این چهارمین تجربه مربیگری وی بود مارادونا پیش از این در سال‌های ۱۹۹۴ و ۱۹۹۵ روی نیمکت دو تیم گمنام تکستی ماندیو و راسینگ کلاب نشسته بود.

او سپس مدتی طولانی در تیم دپورتیوو ریسترا دستیار بود و در سال سپس هدایت الفجریه امارات را برعهده گرفت. مارادونا در دو سال اخیر نیز در تیم های دورادوس مکزیک و خیمناسیا لاپلاتا در آرژانتین سرمربیگری کرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید