گزارش جی پلاس

ماجرای جعل ایمیل وکیل ویلموتس توسط ایران در کمیته انضباطی فیفا؛ حقیقت چیست؟

اتهام ویلموتس به فدراسیون فوتبال برای جعل ایمیل به نفع این سرمربی بلژیکی تمام شده و پرونده در کمیته انضباطی پیگیری می شود.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ عملکرد ضعیف مدیران فدراسیون فوتبال در عقد قرارداد مارک ویلموتس و همینطور مواجهه با شکایت این سرمربی بلژیکی دارای ابعاد مختلفی است. علاوه بر غرامت 6.2 میلیون یورویی به ویلموتس، اکنون فدراسیون فوتبال با اتهام جعل ایمیل طرف مقابل مواجه شده که در نهایت با وجود تکذیب فدراسیون، از طریق کمیته تعیین وضعیت فیفا به دیگر نهاد قضایی این سازمان یعنی کمیته انضباطی ارجاع شده است.

این ادعا ماه‌ها قبل توسط مشاور حقوقی سابق این فدراسیون تکذیب شده و او مطرح شدن چنین موضوعی را بهانه‌ای برای زیر سوال بردن حسن نیت فدراسیون‌ فوتبال از سوی وکلای ویلموتس به منظور تحت تاثیر قراردادن داور این پرونده خوانده بود اما واقعیت چیست؟

*ادعای ویلموتس درباره جعل ایمیل و تکذیب فدراسیون فوتبال

موضوع از این قرار است که در میان ایمیل‌ های رد و بدل شده میان طرفین که به عنوان مدرک در اختیار کمیته تعیین وضعیت قرار گرفته، مارک ویلموتس مدعی است که در یکی از ایمیل‌ها دست برده شده است.

ویلموتس فدراسیون فوتبال ایران را متهم کرده که ایمیل فرانسیسکو  راپ، مشاور حقوقی ویلموتس در ارسال مجدد (forward) به این سرمربی بلژیکی جعل کرده است. (در ایمیل‌ها، هنگام پاسخ و فوروارد ایمیل فرستنده‌ شخص دوم به شخص سوم، اطلاعات به به صورت متنی در نامه درج می‌شود که می‌توان آن را تغییر داد)

ویلموتس معتقد است هدف فدراسیون فوتبال از اضافه شدن این جملات، برای مجاب کردن فیفا در آمادگی ویلموتس برای سفر به ترکیه و بازگشت به کارش بوده که به معنی خودداری از فسخ قرارداد است.

از سویی، فدراسیون فوتبال این اتهام را قبول ندارد و معتقد است سرمربی بلژیکی با طرح این موضوع به دنبال جلب نظر داور پرونده و زیر سوال بردن حسن نیت این فدراسیون در عمل به تعهداتش بوده است.

*مناقشه بر سر چیست؟

تفاوت ادعای طرفین در این جمله است: « آیا فدراسیون فوتبال ایران در ترکیه برای استقبال از آقای ویلموتس حضور خواهد داشت؟ لطفا مشخص کنید می‌خواهید آقای ویلموتس در کدام بانک حساب باز کند.»

فدراسیون فوتبال می‌گوید این جمله بخشی از ایمیل وکیل ویلموتس است اما سرمربی بلژیکی و وکلایش این مطلب را مصداق بارز جعل سند می‌دانند.

برخی معتقدند که فدراسیون در این زمینه اشتباه کرده و مرتکب جعل شده است چرا که در ایمیل وکیل ویلموتس نوشته شده که «تاکنون با آمدن ویلموتس به ترکیه موافقت نشده است» اما فدراسیون مدعی است که در بخش پایانی نوشته شده «در عین حال، فدراسیون فوتبال ایران در ترکیه برای استقبال از آقای ویلموتس حضور خواهد داشت؟ لطفا مشخص کنید می‌خواهید آقای ویلموتس در کدام بانک حساب باز کند.»

از طرفی، ویلموتس در ادامه برای دریافت مطالبات خود به ترکیه می‌آید و بعد از افتتاح حساب، مطالبات خود را دریافت می‌کند.

*داور تحت تاثیر ادعای ویلموتس قرار گرفت؟

گفته می‌شود وجود چنین شائبه‌ای در مناقشه طرفین، موجب رای داور کمیته تعیین وضعیت به سود ویلموتس شده و صحت ادعاهای ایران را زیر سوال برده است.

چرا که ایران مطابق یکی از بندهای این قرارداد مبنی بر پرداخت سه ماه دستمزد در صورت فسخ قرارداد، مدعی بود که نباید بیش از این مبلغ به این سرمربی غرامت پرداخت شود اما ویلموتس وجود این بند در قرارداد را هم جعلی دانسته بود.

در نهایت داور پرونده به علت وجود جمله «یک مبلغ مشخص» (certain fee) در انتهای این بند را، آن را مجهول دانسته و غرامت 6.2 میلیون یورویی را از ایران مطالبه کرده است.

مشخصا در حال حاضر فدراسیون فوتبال علاوه بر پیگیری این محکومیت سنگین در دادگاه داوری ورزش (CAS)، باید درباره اتهام جعل ایمیل در کمیته انضباطی فیفا نیز، از خودش دفاع کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید