گزارش جی پلاس

"تعلیق" واژه ای شیرین برای فوتبال ایران!

رسیدگی به اشتباهات مدیران وقت فدراسیون در عقد قرارداد با ویلموتس و محکومیت چند صد میلیاردی به گوش فیفا رسیده تا آن‌ها مانند گذشته به داد مسببان این غرامت تاریخی برسند؛ مسببانی که به نظر می رسد برعکس اکثریت جامعه که تعلیق را کابوس می دانند، شنیدن این واژه برای آن ها شیرین باشد چرا که می دانند ترس از اقدام فیفا می تواند آن ها را نجات دهد.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ فوتبال ایران یک بار در حدود 13 سال قبل مزه تلخ "تعلیق" را چشیده و دیگر حاضر نیست  رنگ این واژه را سردر فدراسیون فوتبال ببیند. آن اشتباه تاریخی و دخالت دولت در فوتبال که با "تعلیق" فعالیت‌های بین المللی فوتبال همراه بود، حالا تبدیل به یک اهرم فشار به سود مسئولان وقت این فدراسیون شده تا تمام درها به روی هر گونه اصلاح یا مواخذه سودجویان و مدیران نالایق و سهل انگار بسته شود.

این موضوع مجددا در فدراسیون فوتبال عینیت پیدا کرده و پس از اقدامات سازمان بازرسی در پرونده مارک ویلموتس و متعاقب آن تشکیل پرونده برای مقصران این محکومیت چند صد میلیارد تومانی، حالا اقداماتی صورت گرفته تا فیفا و AFC در نامه‌ای خواستار توضیحات فدراسیون فوتبال درباره اتفاقات اخیر و ورود نهادهای دولتی به مسائل مربوط به این فدراسیون شوند. این بار نیز همانند گذشته، این نهادهای بین‌المللی از تعلیق احتمالی فوتبال در صورت هرگونه دخالت دولتی صحبت کرده است.

در نتیجه این سوال پیش می آید که آیا قوه قضاییه در امور فوتبال دخالت کرده؟ آیا مسئولان وقت فدراسیون در پرونده مارک ویلموتس بی‌گناه هستند یا اشتباهی انجام نداده‌اند؟ آیا ورود فیفا به این موضوع منطقی است و سوالات دیگری که ظاهرا حاصلِ نبود یک سازوکار درست در این فدراسیون است و اجازه داده افراد در برابر اشتباهات خود پاسخگو نباشند و وضعیتی که در آن قرار داریم، برای ایران رقم بخورد.

نبود سازوکار رسیدگی به این اشتباه تاریخی در فدراسیون فوتبال

محکومیت فدراسیون فوتبال در پرونده سرمربی بلژیکی از مدت‌ها قبل مشخص بود چرا که قرارداد نامناسب با ویلموتس و عدم تعهد به پرداخت دستمزد، راه را برای گرفتن این سرمربی همواره کرده بود. در نتیجه مهدی تاج، رئیس وقت فدراسیون به عنوان مسئول اصلی امضای این قرارداد و همین طور اعضای هیات رئیسه و دبیرکل فدراسیون که آن را خوانده یا نخوانده امضاء کردند، در این اشتباه تاریخی نقش دارند و مقصر شناخته شدند.

با وجود این سهل‌انگاری که موجب ضرر 220 میلیارد تومانی منابع دولتی به علت پرداخت این غرامت خواهد شد، تاکنون هیچ نهادی مانند کمیته اخلاق یا اعضای مجمع این فدراسیون اقدامی انجام نداده اند و عاملان امضای این قرارداد ننگین هم تاکنون به اشتباه خود اقرار نکرده اند.

این در حالی است که مردم و اهالی فوتبال از بازیکن، مربی، مدیر، پیشکسوت و همینطور هواداران از این غرامت هنگفت و عملکرد مدیران فدراسیون ناراضی هستند ولی باز هم کمیته‌هایی مانند اخلاق که از سوی همین مدیران انتخاب شده‌اند، در برابر تخلفات صورت گرفته سکوت کردند.

ورود نهادهای دولتی به ماجرا و دادن بهانه لازم به مسئولان فدراسیون

وقتی سازمان بازرسی به پشتوانه اعتراض مردم و نمایندگان مجلس نسبت به ضرر و زیان بزرگ این فدراسیون به پرونده ویلموتس ورود کرد، وجود برخی تخلفات و تناقض ها در اظهارات مسئولان، مشخص و در نتیجه با تشکیل پرونده برای اعضای هیات رئیسه، مدارک مربوطه به دادسرا ارسال شد. از طرفی این نفرات به همراه چند عضو دیگر از فدراسیون به همراه وزیر ورزش در کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی هم حاضر شدند که نتیجه آن اثبات تحقیقات سازمان بازرسی بود.

اقدامات صورت گرفته از سوی نهادهای دولتی ایران که مطابق قانون، نهادهایی مستقل از کابینه دولت هستند اما مسئولیتی در امور فدراسیون ندارند، بهانه‌ای دست برخی مدیران و کسانی که در این اشتباه نقش داشتند داد تا گزارشی به فیفا ارسال و جلوی تحقیقات گرفته شود.

ایراد مسئول سازمان بازرسی به وظایف کمیته فنی و همینطور ضرر کردن فدراسیون در این ماجرا که تماما طبق اساسنامه فیفا و فدراسیون فوتبال ایران یک مسئله داخلی است، مدارک لازم را در اختیار سودجویان قرار داد تا چوب لای چرخ این تحقیقات بگذارند. نتیجه این شد که چند روز قبل نامه‌ای با مضمون دخالت از سوی نهادهای دولتی و احتمال تعلیق در صورت صحت داشتن به فدراسیون رسید و قصه همانی شد که در این سال‌ها صورت گرفته است.

پناه مدیران نالایق پشت سر فیفا

کم نیست تعداد دفعاتی که مدیران فدراسیون در برابر قوانین دولتی از اهرم فشار فیفا استفاده کردند تا به قیمت ماندن خود بر مسند امور، فوتبال ایران را با خطر تعلیق رو به رو کنند.

از ماجرای منع بکارگیری بازنشستگان در ورزش تا اصلاح اساسنامه و اخیرا رسیدگی به تخلفات مدیران مسئول در پرونده ویلموتس تا چندین و چند مورد دیگر که هر بار شرایط برای تحقیق و تفحص وجود داشته، از داخل این نهاد با فیفا مکاتبه شده است که در امور فدراسیون دخالت می کنند تا این چنین همه چیز به نفع مسئولان رقم بخورد.

این بار هم چراغ زرد به نشانه احتمال تعلیق روشن شده و چون هیچ کس حاضر نیست فوتبال ایران که تقریبا تبدیل به تنها دلخوشی مردم شده، از حضور در میادین بین‌ المللی از جمله لیگ قهرمانان آسیا یا جام جهانی و همینطور مسابقات فوتسال و فوتبال ساحلی محروم شود؛ همین موضوع به نفع مقصران پرونده ویلموتس شود و آن ها جان سالم به در ببرند! اما چه اتفاقی بر تحقیق و تفحص در این پرونده می‌افتد؟

البته که این ماجرا در این سال‌ ها تقریبا نخ نما شده و می توان از زبان و کلام خیلی از فوتبالی ها شنید که "ای کاش این فوتبال تعلیق شود تا اصلاحات صورت گیرد". این اتفاق نتیجه مدیریت مدیرانی است که در این سال ها بارها مرتکب اشتباه شدند اما نه شرمنده هستند نه خودشان را مسئول به پاسخگویی می دانند.

ناکامی فوتبال ایران برای فیفا مهم نیست

اگر فدراسیون یک مجموعه آرمانی بود، مسئولان این پرونده باید هزینه این غرامت را از جیب می دادند یا حداقل استعفا می‌کردند تا مدیران لایق تر روی کار بیایند اما اینطور نیست و همیشه باید نهادهای دولتی در این قبیل موارد بر آن ها فشار وارد کند که هر بار از سد محکمی به اسم تعلیق علیه موجودیت فوتبال ایران استفاده می شود.

نتیجه این شده که از سالیان گذشته تاکنون، نه بازنشستگان فوتبال رفته‌اند نه کسی به اشتباهاتش اقرار کرده و در برابر آن پاسخگو بوده است و در نهایت فوتبالی باقی مانده که تا چانه در بدهی و بی‌ پولی فرو رفته و این مسائل برای فیفا مهم نیست و آن ها فقط خواستار دخالت نکردن دولتی‌ ها هستند.

در این ماجرا تمام 74 عضو مجمع به اندازه مدیران نلایق در پرونده مارک ویلموتس مقصر هستند که هیچ گاه برای آن ها سوال نشده چرا فوتبال ایران نمی تواند نفس تازه ای بکشد و چرا اینطور در شکست و بدهی فرو رفته است؟

دیدگاه تان را بنویسید