اگر این نشانه ها را دارید روده هایتان ناسالم است

برخی از رفتار‌ها و حالات اشتباه باعث تضعیف روده و اندام مهم بدن می‌شوند که در اینصورت بروز برخی عوامل نشان از ناسالم بودن آن‌ها دارند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس،روده‌ یکی مهم ترین اعضای بدن انسان محسوب می شود به طوری که می توان گفت روده ها تاثیر فوق‌العاده‌ای بر سلامت کلی بدن انسان دارند،  میکروبیوم روده حاوی ترکیبی از باکتری‌های خوب و بد است که به بسیاری از اعضای دیگر بدن کمک می‌کند. لذا انسان ها باید سعی داشته باشند از ۹ نشانه ای عجیب که برای آنها می تواند خطرساز باشد پرهیز کنند.

- نفخ 

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت؛ نفخ معده یک حالت اعتراضی بدن نسبت به غذاهایی که روزانه آنها را مصرف می کنیم است، این اتفاق زمانی در بدن انسان شکل می گیرد که بدن توانایی و تحمل هضم برخی از غذاها را ندارد،حبوبات، مواد لبنی و سویا از آن دسته از غذاهای نفاخ هستند.

- استراحت

 

اگر شب ها استراحت خوبی ندارید و مدام با خستگی از خواب بیدار می‌شوید و یا از بیداری‌های مکرر رنج می برید، پیش بینی می شود به مشکلات روده دچار شده اید بنابراین در این صورت پیشنهاد می شود مصرف فیبر و غذاهای حاوی پروبیوتیک را افزایش داده، ورزش کنید و از غذاهای چرب و شیرین نیز دور بمانید.

- مشکلات روده 

 سموم و ذرات غذاهایی که در بدن انسان کاملا هضم نشده‌اند به بافت‌های زیر پوشش روده نشت می‌کنند و این اختلال سبب التهاب و تغییر در باکتری های روده می‌شود به همین علت توصیه می شود از مصرف غذاهای فرآوری‌شده و ایجادکننده التهاب و آلرژی پرهیز کنید.

-  خستگی و سستی

غذا بر احساس و روحیه انسان ها تأثیر می‌گذارد، البته باید توجه داشت اختلالات خلقی وابسته به سلامت روده نیستند، اما این مورد هم قطعاً بی تاثیر نیست و اگر با نوسانات خلقی یا افزایش اضطراب روبرو هستید بهتر است رژیم غذایی و سبک زندگی‌تان را تغییر داده و در جهت بهبود سلامت روده عمل کنید.

- مصرف بیش از اندازه آنتی بیوتیک ها 

آنتی‌بیوتیک‌ها میکروبیوم روده ما را تغییر داده و می‌توانند بدن انسان را در معرض کمبود مواد مغذی قرار دهند. زیرا وظیفه آنتی‌بیوتیک‌ها علاوه بر از بین بردن باکتری‌های بد، باکتری‌های خوب نیز است و بهترین جایگزین آن ها مصرف پروبیوتیک است.

- مشکلات گوارشی

معده و مری بخشی از دستگاه گوارش هستند، بنابراین امکان دارد برخی خوراکی ها در بدن محیط اسیدی ایجاد کند، پس از مصرف سریع غذا پرهیز کنید و هر لقمه را خوب بجوید. همچنین از غذاهای تحریک ریفلاکس اسید معده می توان به قهوه، شکلات، الکل، غذاهای چرب، غذاهای شیرین بسیار فرآوری‌شده اشاره کرد که بسیار مضر بوده و باید از مصرف آن ها دوری کنید.

- افسردگی

میکروب‌های روده به تولید متابولیت‌هایی مانند اسیدهای صفراوی و اسیدهای چرب کمک می‌کنند این میکروب ها سروتونین رگ‌های خونی را منقبض کزده و باعث خواب آلودگی افراد می شوند و همچنین در تنظیم دمای بدن افراد نقش دارند، زیرا حدود ۹۵٪ از سروتونین در روده قرار دارند و همین تولید ناکارآمد سروتونین ها منجر به اختلالات خلق و خو می شود.

- بیماری مداوم

واکنش ایمنی ضعیف می‌تواند نشانه‌ای از روده ناسالم باشد، البته گفتنی است که میکروبیوم روده در تقویت ایمنی بدن نقش زیادی دارد.

- اسهال مزمن

اسهال مزمن نشانه بارز مشکلات روده ای است و برای رفع آن می‌توانید غذاهای حاوی فیبر محلول مانند حبوبات و سیب را مصرف کنید .

 

دیدگاه تان را بنویسید