عوامل موثر بر ابتلا به سرطان روده

برخی از خوراکی ها و موادمغذی وجود دارد که مصرف آن ها می تواند از روده بزرگ در برابر ابتلا به سرطان محافظت کند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، یک تیم از متخصصان بین‌المللی به سرپرستی دکتر «مارک باردو» از بیمارستان دانشگاه بورگنی فرانسه حدود ۸۰ مطالعه را مورد بررسی قرار دادند که چگونگی تاثیر رژیم غذایی و برخی داروها بر خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را مورد ارزیابی قرار داده بودند. نتایج این مطالعات بین سپتامبر ۱۹۸۰ تا ژوئن ۲۰۱۹ منتشر شده است.

ایسنا نوشت: از نظر دارویی، مصرف آسپیرین (یک نوع داروی ضد التهابی غیر استروئیدی یا NSAID) با دوزهای کمتر از ۷۵ میلی گرم تا ۳۲۵ میلی گرم در روز خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را ۱۴ تا ۲۹ درصد کاهش می دهد. همچنین مصرف داروی ضد التهابی غیر استروئیدی تا پنج سال با کاهش ۲۶ تا ۴۳ درصدی خطر ابتلا به این سرطان همراه است.

همچنین مصرف اسید فولیک با کاهش ۱۵ درصدی خطر ابتلا به این نوع سرطان مرتبط است اگرچه تعیین حداقل دوز امکانپذیر نیست.

علاوه براین، مصرف لبنیات خطر ابتلا به سرطان روده را حدود ۱۳ تا ۱۹ درصد کاهش می دهد اما مقدار مورد نیاز برای محافظت در برابر سرطان روده بزرگ نامشخص است.

مصرف فیبر نیز با کاهش ۲۲ تا ۴۳ درصدیِ خطر ابتلا به این نوع سرطان مرتبط است و این در حالیست که مصرف میوه و سبزیجات میزان ابتلا به این سرطان را حدود ۵۲ درصد کاهش می دهد.

بررسی نتایج این مطالعات در عین حال نشان داد هیچ مدرکی مبنی بر تاثیر ویتامین های E، C و مولتی ویتامین ها، بتاکاروتن یا سلنیوم در پیشگیری از سرطان روده بزرگ وجود ندارد.

همچنین نتایج مطالعات در مورد تاثیر چای، سیر یا پیاز، ویتامین D به تنهایی یا همراه با کلسیم، قهوه و کافئین، ماهی و امگا ۳، ضعیف یا غیرقابل اطمینان بود و یافته‌های متناقضی در مورد تاثیر ویتامین A و ویتامین های گروه B در برابر پیشگیری از خطر ابتلا به سرطان روده وجود دارد. در مورد مصرف زیاد کلسیم و داروهای کاهنده کلسترول نیز اطلاعات متنقاضی وجود دارد.

مصرف گوشت به ویژه گوشت قرمز و فراوری شده با احتمال افزایش ۱۲ تا ۲۱ درصدی خطر ابتلا به سرطان روده همراه است. همچنین مصرف مواد الکلی خطر ابتلا به این سرطان را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

محققان بر این باورند که یافته های آنان به پزشکان کمک می کند تا به بیماران خود در مورد بهترین رژیم غذایی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان روده و انجام تحقیقات بیشتر توصیه داشته باشند.

به گزارش مدیسن نت، پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۰ سالانه در سراسر جهان بیش از ۲.۲ مورد جدید ابتلا به سرطان روده و ۱.۱ میلیون فوت ناشی از این بیماری رخ دهد.

 

دیدگاه تان را بنویسید