تولید ۱۰۰ محصول مرتبط با کرونا در ایران

ستاد توسعه زیست فناوری اعلام کرد که با حمایت ۸ شتابدهنده ۱۰۰ محصول مرتبط با کرونا تولید شد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، تامین زیرساخت‌های حوزه سلامت از جمله موضوعاتی است که در روزهای شیوع کرونا همه به ضرورت آن پی بردند. پس با این نگاه، توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری این حوزه اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به حوزه تامین این زیرساخت‌ها با حمایت از شتاب‌دهنده‌ها ورود کرده است.

زیرساخت‌های حوزه سلامت به «دارو»، «واکســن‌های انســانی»، «تجهیــزات پزشکی»، «محصولات آرایشــی و بهداشــتی»، «طــب بازســاختی» و «پروبیوتیــک‌های دارویــی» مربوط می‌شود. حوزه‌ای حساس و راهبردی که اگر مورد بی‌توجهی قرار گیرد در شرایط بحرانی مثل شیوع ویروس کرونا و آنفلوآنزای فصلی و غیره با مشکلات زیادی روبرو می‌شویم.

گام‌های برداشته شده در این حوزه کم نیست و فعالان نظام سلامت کشور با کمک زیست‌بوم فناوری و نوآوری توانسته‌اند بخش بزرگی از نیازهای این حوزه را تامین کنند. یکی از این عرصه‌های فناورانه‌ای که به همت سرآمدان علمی و فناوران کشور متحول شده و توسعه خوبی را تجربه کرده است، حوزه دارو و درمان است.

تولید داروهای پیچیده مورد نیاز کشور که برای خرید هر قلم از آنها باید هزینه زیادی پرداخت کنیم و قید نگه داشتن ارز در داخل کشور را بزنیم. اما توانمندان علمی کشور دست به کار شدند و با تولید داروهای مورد استفاده در کشور سعی دارند بخش زیادی از این نیازها را در داخل کشور تامین کنند. این تلاش‌ها هم از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مورد حمایت ویژه قرار گرفته است.

به عنوان مثال، تاکنون از شکل‌گیری ۸ شتاب‌دهنده دارویی در کشور حمایت شده است. کاری که برای نظام سلامت کشور، تولید یکصد محصول نهایی را در پی داشته است. یکی از نهادهای موثر و حامی این زیست‌بوم ارزشمند، ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.

«حمایــت از تولیــد اســتانداردهای مختلـف دارویـی»، «ایجـاد مسـیر سـبز بـرای دریافـت مجوزهـای سـازمان غـذا و دارو بــرای شــرکت‌های دانــش‌بنیــان از جملــه اقدامــات ســتاد توسعه زیســت‌فناوری در حوزه دارو است.

دیدگاه تان را بنویسید