کیت ایرانی آزمایش تشخیص سریع کرونا ساخته شد

مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: شرکت های دانش بنیان ایرانی موفق به ساخت کیت آزمایش تشخیصی سریع کرونا شدند که موفقیت بزرگی برای کشور محسوب می شود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: شرکت های دانش بنیان ایرانی موفق به ساخت کیت آزمایش تشخیصی سریع کرونا شدند که موفقیت بزرگی برای کشور محسوب می شود.

ایرنا نوشت: دکتر حسین وطن پور روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اظهار داشت: پیگیر اخذ مجوز از مبادی ذیربط از جمله سازمان غذا و دارو و اداره کل تجهیزات پزشکی هستیم تا این فناوری پیشرفته نیز وارد بازار داخل شود.

وی، آزمایش های تشخیصی سریع را برای شناسایی اولیه و غربالگری بیماری بسیار مفید ارزیابی کرد و گفت: برای شناسایی زودرس و به عبارتی ردیابی بیماران، آزمایش های تشخیصی ابزاری مناسب هستند و بسیاری از کشورها از آن استفاده می کنند.

مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، کاهش زمان و کم شدن هزینه آزمایش را از جمله مزایای این کار اعلام کرد و گفت: این تست ها خیلی سریع نشان می دهند که فرد مبتلا به کرونا است یا نه و در صورت نیاز می توان از تست های دقیق تر هم استفاده کرد.

وی اظهار امیدواری کرد که وزارت بهداشت، شرایط مناسب برای استفاده از این تست را در جامعه فراهم کنند تا گامی ارزشمند برای کنترل بیماری برداشته شود.

وطن پور ادامه داد: با این کار ظرفیت آزمایش کرونا در کشور افزایش پیدا می کند.

وی افزود: وزارت بهداشت در حال افزایش تست کرونا در کشور است و قصد دارد تعداد تولید کیت را از ۲۵ هزار مورد به ۴۰ هزار و در نهایت به ۱۰۰ هزار در هفته برساند.

وطن پور ادامه داد: برخی از کشورها از این روش برای بیماری یابی سریع استفاده می کنند و در صورت مثبت بودن افراد، علائم بیماری در آنان چک می شود تا مبتلایان در روزهای اول شناسایی و روند بهبودی به نحو مطلوبی انجام شود.

مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت ادامه داد: هرچند تست های موجود از جمله تست تشخیصی سریع دارای خطا است اما در شناسایی اولیه بیمار کمک موثری می کند و از آن می توان برای بیماریابی استفاده کرد.

شرکت های دانش بنیان در حال ساخت کیت های تشخیصی ترکیبی هستند

وطن پور ادامه داد: چند شرکت دانش بنیان مشغول ساخت کیت های تشخیصی ترکیبی هستند، به این معنی که تشخیص کرونا با اچ آی وی یا کرونا با آنفلوآنزای نوع A و B به صورت همزمان انجام می شود.

مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت اظهار امیدواری کرد که در آینده نزدیک محققان ایرانی موفق به تولید انبوه این نوع کیت ها شوند.

وی با اشاره به اینکه ما به لحاظ دانش در حوزه های مختلف در دنیا پیشرو و همتراز هستیم، بیان داشت: شرکت های دانش بنیان با سعی و تلاش خود توانستند اغلب نیازهای داخل در حوزه کرونا را تولید و تامین کنند.

وطن پور افزود: در مجموع فناوری های سلامت نقش بسزایی در پیشگیری، تشخیص و درمان کرونا داشته و محققان ما در تلاش هستند تا محصولات لازم از جمله دارو و واکسن را نیز تولید و روانه بازار کنند.

دیدگاه تان را بنویسید