گزارش جی پلاس از آغاز لیگ برتر فوتبال

توپ ها را باد کنید/ مدعیان لیگ بیستم در خط استارت + برنامه هفته اول

لیگ برتر بیستم با انجام دیدار افتتاحیه میان پرسپولیس، قهرمان لیگ برتر و سایپا آغاز می‌شود و تیم‌ها برای کسب جایگاه مناسب به رقابت می‌پردازند.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ لیگ برتر فوتبال ایران امروز وارد بیستمین دوره خود خواهد شد و 16 تیم زیر چتر پروتکل‌های بهداشتی کرونا به میدان خواهند رفت. شروع رقابت‌ ها در حالی است که مسابقات برخلاف سالیان گذشته با تاخیر 3 تا 4 ماهه آغاز خواهد شد و مشخص نیست چه زمانی به پایان می‌ رسد.

با این حال، نکته حائز اهمیت در آغاز این رقابت‌ ها، اتفاق نظر هر 16 تیم برای شروع مسابقات است و حتی برخی معتقدند تعویق یک هفته‌ ای رقابت ها نه به خاطر کرونا که به خاطر عقب بودن چند تیم از شرایط آرمانی بوده است و با توجه به افزایش شمار قربانیان کرونا از هفته گذشته تا کنون، این اتفاق غیرمنطقی به نظر می رسد.

با این تفاسیر، امروز بازی افتتاحیه با تقابل تیم های پرسپولیس و سایپا به میزبانی نارنجی پوشان در ورزشگاه دستگردی برگزار می شود تا به طور رسمی، لیگ بیستم آغاز شود و تیم ها برای عناوین مختلف به رقابت بپرداند.

در روز نخست از هفته نخست، چهار دیدار برگزار می شود اما از روز دوم یعنی شنبه 17 مهر، یک دیدار لغو شده و سه دیدار باقی مانده انجام خواهد شد.

جمعه 16 آبان 1399

سایپا – پرسپولیس/ ساعت 16:30، ورزشگاه دستگردی

پرسپولیس به عنوان مدافع عنوان قهرمانی و همچنین فینالیست لیگ قهرمانان آسیا به مصاف سایپا دیگر تیم تهرانی می رود که به علت میزبانی نارنجی‌پوشان و برای نخستین بار در ورزشگاه دستگردی و بدون حضور تماشاگران برگزار خواهد شد. این دو تیم فصل گذشته هم آخرین دیدار خود را در هفته سی ام لیگ نوزدهم با هم برگزار کرده بودند و حالا بعد از سه ماه با چهره های جدید به مصاف هم می روند.

یحیی گل‌محمدی که فصل گذشته با اختلاف بسیار زیادی تیمش را در مسیر  قهرمانی هدایت کرد، تیمش را با تغییراتی نسبت به لیگ نوزدهم و حتی لیگ قهرمانان آسیا به میدان می‌فرستد اما همانطور که دستیار گل‌محمدی در نشست خبری اعلام کرده، آن‌ها برای رسیدن به پنجمین قهرمانی متوالی، باید از صفر شروع کنند. در نتیجه پرسپولیس با تمام کم و کاستی‌ها امیدوار است با کنار رفتن حواشی از این تیم، لیگ برتر را با پیروزی و کسب سه امتیاز شروع کند.

بدترین اتفاق در آستانه این دیدار، تایید محرومیت عیسی آل کثیر توسط کمیته استیناف کنفدراسیون فوتبال آسیا و همینطور ابتلای سیامک نعمتی به ویروس کرونا است که نمی توانند تیمشان را در این دیدار همراهی کنند. همچنین بوژیدار رادوشویچ هم در این دیدار به علت اختلاف با باشگاه غایب است. از دیگر چهره‌های این دیدار آرمان رمضانی، مهاجم کنونی پرسپولیس و فصل گذشته سایپا است که مشخص نیست به علت مصدومیت فرصت حضور در میدان را پیدا کند یا خیر. با این حال یحیی سایر بازیکنان  در این مسابقه حضور دارند و به کمک سرمربی تیمشان خواهند آمد.

در سوی مقابل تیم جوان و پرانگیزه سایپا که فصل گذشته در آخرین روز، حضورش در لیگ را مسجل کرده است، قرار دارد. ابراهیم صادقی که در یک برنامه بلند مدت، تغییر نسل و استفاده از بازیکنان جوان و مستعد را در برنامه قرار داده، امیدوار است با تجربه اندوزی بیشتر، امسال جایگاه بهتری را به دست آورد. او در نشست خبری قبل از بازی، اعلام کرد که تیمش قوی‌تر شده و بازی سختی را برای قهرمان لیگ رقم خواهد زد.

ذوب آهن - فولاد / ساعت 16:30، ورزشگاه فولادشهر

تقابل جواد نکونام و رحمان رضایی در قالب دو هم تیمی سابق از جذابیت‌ های فراوانی برای این دو مربی برخوردار است اما در داخل زمین شرایط متفاوت است.

فولاد با هدایت نکونام و مدیریت سعید آذری توانست لیگ نوزدهم را در رتبه سوم جدول تمام کند و سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را به دست آورد که یک دستاورد بزرگ برای هر دو نفر است. آن‌ها برای فصل جاری تیمشان را تقویت کرده‌اند و امیدوارند حداقل در جمع سه، چهار تیم برتر جای بگیرند و چه بسا برای کسب قهرمانی خیز بردارند. برتری در نخستین بازی خارج از خانه شروع قدرتمندانه‌ای برای فولاد خوزستان به شمار می‌رود.

ذوب آهن، میزبان این مسابقه هیچ شباهتی به تیم مدعی سالیان گذشته ندارد و در این فصل هم با کاهش بودجه، تیم متوسطی را آماده کرده و ستاره‌هایش را هم از دست داده است اما آن‌ها همیشه در خانه رقیب قدرتمندی برای میهمانان خود محسوب می‌شوند. برتری در نخستین بازی برای رحمان رضایی و شاگردان جوان و گمنامش، دستاورد بزرگی محسوب می شود.

آلومینیوم اراک - نساجی مازندران/ ساعت 16:40، ورزشگاه امام خمینی اراک

تیم تازه لیگ برتری شده آلومینیوم اراک که بعد از سالیان متمادی توانسته به پشتوانه حمایت‌های کارخانه آلومینیوم سهمیه لیگ برتر را به دست آورد، با هدایت رسول خطیبی، از مربیان باتجربه و نامدار در صدد بقا در لیگ برتر است. آن‌ها به علت شیوع کرونا هنوز نمی‌توانند هواداران‌شان را برای تماشای‌ بازی‌های خود در لیگ برتر به ورزشگاه دعوت کنند اما امیدوارند با کسب نتایج نسبتا خوب و بقا در لیگ، این اتفاق را در آینده رقم بزنند.

با توجه به کارنامه خطیبی در تیم‌های تبریزی، انتظار می‌رود تیم او روز سختی را برای مهمان قائم‌شهری خود رقم بزند، مهمانی که با تغییرات بسیاری فصل جدید را شروع کرده و به نظر می‌رسد از قدرت این تیم در فصل گذشته کاسته شده است ولی شمالی ها به بازیکنان و مربیان جدید خود امیدوارند.

نساجی که فصل گذشته را با محمود فکری و نتایج خوب به پایان رساند، در این فصل علاوه بر از دست دادن مربی خودش، بازیکنان تاثیرگذاری را هم ندارد. وحید فاضلی که دستیار محمود فکری در این تیم بود، از تیمش رضایت دارد و امیدوار است نتایج خوبی را در لیگ برتر به دست آورد. مصاف با تیم تازه لیگ‌برتری آلومینیوم در هفته نخست، قرعه خوبی برای او و تیمش محسوب می‌شود تا دست پر از استان مرکزی به خانه برگردند.

تراکتور - نفت‌ مسجدسلیمان / ساعت 16:45، ورزشگاه یادگار امام

قهرمان جام حذفی و یکی از دو تیم حاضر در سوپرجام فوتبال ایران، با تغییر کادرفنی و از دست دادن برخی از ستاره هایش در تبریز میزبان نفت مسجد سلیمان است. علیرضا منصوریان به عنوان سرمربی جدید تراکتور که با حواشی مختلفی به این تیم پیوست، برخلاف مربیان سابق این تیم خریدهای پرسروصدایی انجام نداد اما با حفظ شاکله اصلی تیمش، امیدوار است در غیبت هوادار پرشور، نخستین برد تیمش را در تبریز رقم بزند. او در این دیدار ستاره‌های اصلی تیمش را در اختیار دارد.

نفت مسجد سلیمان که فصل گذشته یکی از دو تیم شگفتی‌ساز مسابقات بود و با مهدی تارتار بهترین نتایج تاریخ این باشگاه را کسب کرد، این فصل را با تغییرات زیادی شروع کرده است و هیچ ذهنیتی از عملکرد آن‌ها وجود ندارد. حضور مجتبی حسینی روی نیمکت این تیم و از دست دادن چندین بازیکن تاثیرگذار، باعث نگرانی‌هایی درباره عملکرد این تیم در فصل جاری شده است و چه بسا امسال خبری از آن تیم چغر و بد بدن مقابل تیم‌های مدعی نباشد.

شنبه 17 آبان 1399

شهر خودرو - ماشین‌سازی‌تبریز / ساعت 15:50، ورزشگاه امام رضا

سید مهدی رحمتی، دروازه‌بان فصل گذشته شهرخودرو و سرمربی کنونی این تیم اولین تجربه لیگ برتری خود را روز شنبه تجربه خواهد کرد. او با وجود از دست دادن برخی از بازیکنان تاثیرگذار، به نتیجه گرفتن در بازی نخست مقابل ماشین‌سازی امیدوار است تا میخ خود را محکم به زمین بکوبد و توجه افکار عمومی و منتقدان را به دنبال داشته باشد.

رقیب شهرخودرو یعنی ماشین سازی هم تقریبا خانه تکانی کرده و خبری از مربیان، بازیکنان و حتی مدیران فصل گذشته نیست. وحید بیاتلو، مربی جوان نود ارومیه در فصل قبل، سرمربی ماشین سازی است و خریدهای اقتصادی و کمتر شناخته شده‌ای را برای این فصل انجام داده است. تیم او مانند یک هندوانه در بسته است و معلوم نیست چه عملکردی را در این فصل ارائه خواهد کرد.

گل گهرسیرجان - سپاهان/ ساعت 16:20، ورزشگاه امام علی سیرجان

امیرقلعه نویی و سپاهان خیلی زود به هم رسیدند و بعد از دو سال همکاری در اصفهان و پایان نافرجام در لیگ نوزدهم، قلعه نویی مقابل تیم سابقش صف‌آرایی خواهد کرد و قطعا انگیزه‌های فراوانی برای یک پذیرایی فوق‌العاده از تیمش دارد. او به پشتوانه حمایت‌های مالی مسئولان گل‌ گهر، خریدهای خوبی را در حد و قواره این تیم انجام داده و این انتظار می‌رود که گل‌گهر برخلاف سال گذشته در نیمه نخست جدول و حتی در جمع مدعیان جای بگیرد. مصاف با سپاهان در بازی نخست، بهترین معیار برای ارزیابی گل‌گهر و قلعه نویی از ابتدای فصل جاری است.

سپاهان و محرم نویدکیا که بعد از چند سال دوباره به همدیگر رسیدند، برخلاف سال‌های گذشته بسیار کم سروصدا هستند اما ترکیب مربیان باتجربه مانند توتونی و مرزبان در کنار نویدکیا و همینطور حفظ شاکله اصلی تیم با تزریق چند بازیکن باکیفیت، از سپاهان یک تیم مدعی ساخته و انتظار می‌رود آن‌ها مانند سال‌های گذشته برای قهرمانی در لیگ برتر تلاش کنند. از طرفی آن‌ها می‌توانند با کسب سه امتیاز این دیدار حساس، دست پر به خانه برگردند.

استقلال - مس رفسنجان / ساعت 16:30، ورزشگاه آزادی

آخرین دیدار هفته نخست لیگ برتر در تهران برگزار می شود. محمود فکری، سرمربی آبی‌پوشان در این دیدار غایبان بسیار در تیمش دارد و معلوم نیست با چه ترکیبی پای به زمین مسابقه می‌گذارد. او بازیکنان جدید خود را به علت بسته ماندن پنجره نقل و انتقالات در اختیار ندارد و از طرفی داریوش شجاعیان مصدوم است. هچنین معلوم نیست او بتواند از دیاباته و میلیچ، دو بازیکن خارجی و تاثیرگذار خود به علت حضور دیرهنگام در تمرینات استفاده کند.

با این تفاسیر، او در صدد فرار از شروع ضعیف استقلال در هفته اول لیگ برتر در سال‌های گذشته است. فکری امیدوار است برخلاف منصوریان، شفر و استراماچونی لیگ برتر را با پیروزی و کسب سه امتیاز مقابل مس رفسنجان، تیم تازه لیگ برتری شده شروع کند و برای رسیدن به قهرمانی و برآورده کردن خواسته هواداران گام بردارد.

در سوی مقابل، اگر چه مس به تازگی به لیگ برتر اضافه شده اما حدود 15 بازیکن جدید را به خدمت گرفته که همگی سابقه حضور در لیگ برتر را دارند. محمد ربیعی به عنوان سرمربی و علی علیزاده، بازیکن سابق سرخابی های پایتخت به عنوان مدیر، تیم خوبی را آماده لیگ کردند که در دیدار دوستانه پرسپولیس را سه بر صفر شکست داد و حالا در انتظار تکرار این نتیجه برابر دیگر تیم تهرانی و این بار در یک بازی رسمی است. اگر چه برای مس رفسنجان که از تیم های متمول لیگ به شمار می رود، کسب تساوی در این دیدار هم دستاورد بزرگی است.

صنعت نفت آبادان - پیکان / لغو شد

آخرین دیدار این هفته به علت وضعیت قرمز استان خوزستان و شهرآبادان به علت شیوع کرونا، لغو شده است و پیکانی‌ها می‌توانند از این موقعیت برای افزایش آمادگی خود استفاده کنند.

در واقع آن‌ها درست یک روز مانده به شروع مسابقات با مهدی تارتار سرمربی جدید تیمشان قرارداد بستند و می توانند بعد از بازی های ملی، اولین بازی خود را برگزار کنند.

صنعت نفت هم به عنوان آخرین تیمی که سرمربی خود را انتخاب کرده، می تواند از این موقعیت استفاده کند و با سیروس پورموسوی آمادگی خود را بالاتر ببرد.

دیدگاه تان را بنویسید