گزارش جی پلاس

معرفی 16 تیمی که تنور لیگ را داغ می کنند

لیگ بیستم در شرایطی آغاز می شود که همه تیم ها جا به جایی های زیادی را پشت سر گذاشتند و کمتر تیمی با مربی و بازیکنان فصل گذشته خود ادامه داده است.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ بیستمین دوره لیگ برتر ایران با تمام اما و اگرها از جمعه 16 آبان با برگزاری چهار دیدار آغاز می‌شود تا تیم‌ های لیگ برتری زیر سایه کرونا و مرگ و میر ناشی از این ویروس که جامعه جهانی را با چالش بزرگی مواجه کرده، به رقابت بپردازند.

شروع این مسابقات در شرایطی است که کرونا در ملتهب ترین وضعیت قرار دارد و تاکنون مخالفت های زیادی با شروع مسابقات ورزشی از جمله لیگ برتر فوتبال صورت گرفته است اما برخلاف لیگ نوزدهم که اکثر تیم ها مخالف از سرگیری بازی ها بودند، این بار همه تیم ها و فوتبالیست ها بر روی برگزاری مسابقات اتفاق نظر دارند.

به علت تعویق در شروع رقابت ها، همه  تیم لیگ برتری توانستند در فرصت کافی، بازیکنان مدنظر خود را جذب کنند و تمرینات آماده سازی را با فراغ بال برگزار کنند و در نهایت با آمادگی بالایی به میدان بروند. البته امسال خبری از بمب‌های آنچنانی در بازار نقل و انتقالات نبود و در عوض خیلی از مهره‌های تاثیرگذار تیم‌ها ترجیح دادند با دریافت دستمزدهای نجومی راهی لیگ قطر و سایر کشورهای اروپایی شوند.

به بهانه شروع این رقابت‌ها از روزهای آینده، نیم نگاهی به وضعیت 16 تیم لیگ برتری خواهیم داشت که هر یک با توجه به پتانسیل و داشته‌های خود، اهداف متفاوتی را در فصل جدید دنبال می‌کنند.

پرسپولیس؛ عبور قهرمان از حواشی به سمت فینال آسیا

بعد از اتمام لیگ نوزدهم با چهارمین قهرمانی سرخپوشان، پرسپولیس با جذب چند بازیکن در بازار نقل و انتقالات توانست کار بزرگی را در لیگ قهرمانان آسیا انجام بدهد و برای دومین بار در سه سال گذشته به فینال این رقابت‌ها صعود کند ولی از زمان راهیابی به فینال، کام سرخپوشان تلخ شده است. با این وجود به نظر می‌رسد وضعیت در پرسپولیس به حالت سفید درآمده و گل محمدی با کنار زدن حواشی آماده قهرمانی با تیمش در لیگ قهرمانان و همینطور لیگ بیستم است.

نگاهی به وضعیت پرسپولیس در آستانه شروع لیگ بیستم حاکی از جدایی بازیکنان تاثیرگذار مانند علی علیپور، مهدی ترابی، شجاع خلیل زاده، محمد نادری، محمد انصاری و ... است. در عوض پرسپولیس بازیکنان جایگزین مانند احسان پهلوان، سعید آقایی، حامد لک، علی شجاعی، آرمان رمضانی، میلاد سرلک، عیسی آل کثیر و ... را به خدمت گرفت که ثابت کردند مهره های قابل اتکایی برای پرسپولیس هستند ولی یحیی همچنان نیازمند تقویت تیمش است.

با وجود رفت و آمدهای بسیار، محرومیت آل کثیر و همینطور مصدومیت رمضانی، دست گل محمدی را در خط حمله خالی کرده است. همچنین پرسپولیسی ها نیازمند پر کردن جای شجاع خلیل زاده هستند که در سال های گذشته مهره ارزشمند این تیم بود. یحیی در هفته های باقی مانده از نقل و انتقالات سعی در پر کردن این خلا‌ها خواهد داشت تا خیالش از ادامه فصل و رقابت در چند تورنمنت مختلف راحت شود.

هر چقدر هم تیم او عوض شود، پرسپولیسی ها از این تیم قهرمانی در آسیا و لیگ برتر را مطالبه می کنند که کار آسانی نیست و نیاز به تقویت برخی از خطوط دارد.

استقلال؛ کامل‌ترین تیم سال‌های گذشته در اختیار فکری

بعد از پشت سر گذاشتن فصلی پر فراز و نشیب در لیگ نوزدهم، آبی‌ها لیگ بیستم را با تنش آغاز کردند. آن ها که بلافاصله بعد از اتمام کارشان در آسیا دستخوش تغییرات مدیریتی شدند، بدون سرمربی وارد بازار نقل و انتقالات شدند و بدون مربی، بازیکنان خود را جذب کردند. در واقع محمود فکری، سرمربی آبی‌ها فقط محمد نادری را جذب کرده و سایرین، دستپخت مدیران این تیم هستند.

ماحصل نقل و انتقالات آبی ها در لیگ برتر جدایی قطعی نفراتی چون علی دشتی، محسن کریمی، محمد بلبلی، میلاد زکی پور، روزبه چشمی، عبدالعظیم گوگ و علی کریمی است. نفراتی چون مرتضی تبریزی هم در آستانه جدایی از جمع آبی‌ها قرار دارد. در سبد خرید استقلال هم اسامی نفراتی چون بابک مرادی، سید احمد موسوی، متین کریم زاده، محمد نادری، رشید مظاهری، محمد حسین مرادمند و مهدی مهدی پور به چشم می‌خورد.

به جز علی کریمی و روزبه چشمی، سایر نفراتی که از جمع آبی پوشان جدا شدند در فصل گذشته تاثیر چندانی در سرنوشت آن ها نداشتند و فرصت زیادی برای بازی پیدا نکردند اما در عوض آبی‌ها مهره‌های تاثیرگذاری را به خصوص در خط دفاعی جذب کردند که به وضعیت این تیم سروسامان خواهد داد.

مهم‌ترین اتفاق در ترکیب آبی‌پوشان حفظ سایر بازیکنان تاثیرگذار و کلیدی تیم مانند دیاباته، قایدی، میلیچ، اسماعیلی، دانشگر، غلامی و ... بود که با حضور بازیکنان جدید مانند نادری، مرادمند، مهدی‌پور، مظاهری و ... موجب امیدواری هر چه بیشتر آبی‌پوشان برای قهرمانی در لیگ بیستم شده است.

سپاهان؛ محرم و ساکت به دنبال خاطرات خوش گذشته

تیم فوتبال سپاهان که نسبت به فصل گذشته دچار تغییرات زیادی هم در سطح مدیریت و هم کادر فنی شده با مدیرعاملی محمدرضا ساکت و هدایت محرم نویدکیا آماده شروع فصل جدید می‌شود و در این راستا تغییراتی هم در جمع نفرات این تیم تاکنون رخ داده که در راستای تفکرات کادرفنی و تغییر شکل بازی این تیم صورت گرفته و با وجود اینکه جابجایی‌ها در این تیم به نسبت  زیاد نبوده ولی انتظار می‌رود طلایی پوشان را با چهره متفاوتی در لیگ بیستم ببینیم.

سپاهان تاکنون با محمد ایرانپوریان، محمد طیبی، محسن مسلمان، سعید آقایی، علیرضا نقی‌زاده، ولادیمیر کومان و علی قربانی قطع همکاری کرده و به جای این 6 بازیکن موفق شده دانیال اسماعیلی فر، محمد نژادمهدی، محمدرضا خلعتبری و روح الله باقری را به خدمت بگیرد.

محرم برای تغییر سبک و سیاق بازی تیمش میل به جذب چند بازیکن با قابلیت های فنی و هجومی بالا از جمله علی کریمی داشت که این اتفاقات رخ نداد اما او روی نیمکت از دو مربی نامدار به نام مرزبان و توتونی استفاده می کند که هر دو از مربیان باسابقه و بادانش هستند که قرار است تیم او را کمک کنند.

مهم ترین موضوع درباره سپاهان حفظ اکثر بازیکنانی کلیدی فصل گذشته از جمله نیازمند، محبی، کی روش، رفیعی و ... است که می تواند منجر به بهبود عملکرد این تیم اصفهانی و تکرار خاطرات خوش گذشته شود.

تراکتور؛ تیم متفاوت منصوریان

در حالی که چیزی به شروع لیگ برتر باقی مانده است، تراکتور این بار با سر و شکلی متفاوت و با هدایت علیرضا منصوریان به زمین خواهد رفت. سرخ‌های تبریز در حالی راهی لیگ بیستم می‌شوند که بر خلاف سال‌های قبل خبری از خرج‌های پر سر و صدا نبود و منصوریان تیمش را با جذب بازیکنان ایرانی نه چندان گران‌قیمت تقویت کرد.

دیر انتخاب کردن سرمربی جدید هم باعث شد تراکتوری‌ها نسبت به رقبای اصلی خود یعنی استقلال، پرسپولیس و سپاهان در جذب بازیکنان عقب بمانند و نتوانند به قول معروف در فصل نقل و انتقالات بمب بترکانند.

حبیب فرعباسی، سعید واسعی، محمد خرم‌الحسینی، محمد قادری، هادی محمدی و وفا هخامنش مشهورترین خریدهای این فصل تراکتور هستند؛ بازیکنانی که با ممنوعیت جذب بازیکنان خارجی توسط تیم‌های لیگ برتری بخت‌شان باز شده و حالا می‌توانند با پیراهن تراکتور به عنوان یکی از نماینده‌های ایران در لیگ قهرمانان آسیا به میدان بروند. البته از دست دادن ستاره‌هایی چون ایمان سلیمی، محمدرضا آزادی، رضا اسدی، ساسان انصاری و محمدرشید مظاهری کار تراکتور را برای لیگ بیستم سخت خواهد کرد.

مهم‌ترین دستاورد تراکتور حفظ بازیکنانی مانند حاج‌صفی و دژاگه بود که به کمک قهرمان جام حذفی در لیگ بیستم می آیند. تراکتورِ مدل منصوریان نسبت به فصل قبل بسیار متفاوت است و به قولی منصوریان با سیلی صورت تیمش را سرخ نگه داشته اما هواداران پرشور از این تیم چیزی جزو حضور در جمع مدعیان و قهرمانی نمی خواهند.

فولاد خوزستان؛ نیم نگاه نکونام به قهرمانی

فولاد تیم کم سروصدا و در عین حال موفق فصل گذشته، امسال هم خریدهای منطقی را در دستور کار خود قرار داد تا علاوه بر لیگ برتر، آماده حضور در لیگ قهرمانان فصل آینده هم شود.

فولاد با حفظ بازیکنان کلیدی خود، چند بازیکن جوان و تاثیرگذار فصل گذشته را با تصمیم نکونام به خدمت گرفت که در این بین نام ساسان انصاری و مهران موسوی هم دیده می‌شود. همکاری سعید آذری به عنوان مدیرعامل و جواد نکونام به عنوان مربی در فولاد موجب امیدواری هواداران این تیم جنوبی برای موفقیت در لیگ بیستم و رسیدن به سومین قهرمانی تاریخ این باشگاه شده است. هر چند با توجه به وضعیت مدعیان قهرمانی، انجام این ماموریت کار آسانی نیست.

شهر خودرو؛ اولین تجربه لیگ برتری رحمتی

تیم موفق مشهدی که در سال های گذشته با هدایت گل محمدی توانست نتایج خوبی را کسب کند، با انتخاب بحث برانگیز مالک باشگاه، فصل جدید را با مهدی رحمتی آغاز می کند که در لیگ قهرمانان آسیا دستاورد مهمی نداشت اما آن ها امیدوارند در یک پروژه بلندمدت با دروازه‌بان سابق تیم ملی موفق شوند.

شهرخودرو برای جبران جای خالی بازیکنان تاثیرگذاری مانند میلاد سرلک، محمدرضا خلعتبری، محمدحسین مرادمند، محمد قاضی و ... به سراغ بازیکنان جوان و پدیده های لیگ نوزدهم رفتند تا حداقل امیدوار به کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا باشند.

گل گهر؛ بازگشت قلعه نویی به کویر

تیمی که در آخرین هفته فصل گذشته ماندنش را در لیگ برتر قطعی کرد، به سراغ امیر قلعه نویی، پرافتخارترین مربی لیگ رفته و امسال اهداف بزرگتری را در سر می پروراند.

ژنرال برای تقویت تیمش چند بازیکن سابق استقلال و پرسپولیس از جمله علیرضا حقیقی، محسن کریمی، میلاد زکی پور، آرمین سهرابیان و ... را به خدمت گرفته تا به این شکل خودش را در جمع تیم های بالانشین جدول جای دهد؛ اتفاقی که در سال های گذشته با تیم هایی مانند استقلال؛ ذوب آهن، سپاهان و تراکتور رخ داده بود و باید امسال به تماشای عملکرد او و تیمش نشست.

نساجی؛ در تلاش برای بقا در لیگ برتر

جدایی پر سروصدای محمود فکری از این تیم شمالی، باعث شد مالک و مدیران این تیم به سراغ دستیار فکری یعنی وحید فاضلی بروند تا در فاصله کوتاه باقی مانده تا شروع لیگ بیستم این تیم را جمع و جور کند. نساجی مطابق سال‌های گذشته خریدهای بزرگی نداشته و در عوض تلاش کرده جای خالی بازیکنان تاثیرگذاری که از این تیم جدا شدند را پر کند.

جدایی علیرضا حقیقی، محمد عباس زاده،علی شجاعی، محمد میری، حسین ماهینی و ... با جذب بازیکنانی مانند آرش افشین، ایوب کلانتری، میلاد کمندانی، روزبه شاه علی دوست و ... جبران شده که در نهایت باعث می شود انتظار چندان زیادی از این تیم نرود و در بهترین حالت جایی در نیمه‌های جدول رده بندی برای خود دست و پا کند.

ذوب آهن؛ تفکرات ایتالیایی رحمان در نصف جهان

ذوب آهن بعد از نتایج ضعیف در فصل گذشته، تغییرات زیادی را در بخش مدیریت، مربیگری و بازیکنان خود داشت و یک چهره جدید را در لیگ بیستم به نمایش گذاشته است. آن‌ها امسال به سراغ رحمان رضایی، بازیکن سابق سیه‌نا ایتالیا رفتند که اولین تجربه سرمربیگری خود را پشت سر می گذارد.

مدافع سابق تیم ملی برای فصل جاری چند بازیکن اصلی خود از جمله دانیال اسماعیلی‌فر، هادی محمدی، احسان پهلوان، محمد نژاد مهدی، حمید بوحمدان و رحیم زهیوی را از دست دادند که خلاء بزرگی برای این تیم به شمار می رود. در عوض رضایی به سراغ بازیکنانی جوان و باتجربه رفته که سرشناس ترین آن ها شهاب گردان است. با این وضعیت به نظر نمی رسد ذوب آهن توفیق چندان زیادی در حضور تیم های پرستاره و مدعی داشته باشد.

مس رفسنجان؛ خریدهای پرشمار یک تازه وارد

ریخت و پاش رفسنجانی ها در لیگ دسته های پایین بعد از نزدیک به یک دهه جواب داد و آن ها بالاخره توانستند مجوز حضور در لیگ برتر را به دست بیاورند. محمد ربیعی که سکاندار این تیم در قهرمانی در لیگ دسته یک بود، تیمش را با خریدهای بسیاری برای اولین حضور در لیگ برتر آماده کرده است.

مس روی هم رفته 17 بازیکن جدید را جذب کرده که در این بین اسامی بازیکنان باتجربه ‌ای مانند محمد قاضی، علیرضا نقی زاده، مسیح زاهدی و ... دیده می شود.

آلومینیوم اراک؛ بازگشت رسول به لیگ برتر در جایی غیر از تبریز

رسول خطیبی در شرایطی ماشین سازی را در لیگ نوزدهم ترک کرد که تیمش در نیمه نخست جدول وضعیت خوبی داشت. او به آلومینیوم رفت و در آخرین روز لیگ دسته یک، با تفاضل گل بهتر سهمیه حضور در لیگ برتر را به دست آورد تا اراکی ها بعد از سال‌ها انتظار صاحب تیمی در بالاترین سطح فوتبال ایران شوند.

او برای ادامه هدف‌ گذاری های این تیم صنعتی، خریدهای زیادی برخلاف دیگر تیم تازه‌وارد نداشت و تنها به جذب شش بازیکن اکتفا کرده تا شاکله اصلی تیمش در لیگ دسته یک را حفظ کند. بقا در لیگ برتر برای نخستین سال حضور آلومینیوم اتفاق مهمی است که با توجه به سوابق خطیبی، این اتفاق غیرممکن به نظر نمی رسد.

پیکان؛ ویسی یک هفته مانده به لیگ کنار رفت!

اتفاقات عجیبی در پیکان رخ داده و در فاصله یک هفته تا شروع مسابقات عبدالله ویسی که ناجی این تیم شده بود، از هدایت پیکانی ها استعفا داد. او علت این کار را دخالت مدیران باشگاه در تصمیماتش و همچنین تحمیل بازیکن دانسته است.

اکبری محمدی و تیم مدیریتی جدید که از یک ماه قبل به پیکان اضافه شدند، هیچ نقشی در حفظ ویسی نداشتند و در نهایت نتوانستند با این مربی همکاری کنند و در حال حاضر به فکر انتخاب یک سرمربی جدید هستند که در این زمینه نام حمید استیلی بیش از سایرین به گوش می رسید اما در نهایت مهدی تارتار سرمربی پیکانی ها شد.

پیکانی ها برخی از بازیکنان اصلی خود در فصل گذشته را از دست دادند که سعید واسعی، شهریار مغانلو، فراز امامعلی، مهران موسوی و ... از جمله این بازیکنان هستند. بازیکنان جانشین هم همگی جوان و کم تجربه هستند و همین اتفاقات این تیم را در شروع لیگ بیستم با یک بحران جدی رو به رو خواهد کرد.

سایپا؛ ادامه برنامه جوانگرایی ابراهیم صادقی

ابراهیم صادقی در اولین فصل مربیگری خود در لیگ نوزدهم دست به جوانگرایی زد و خیلی از مهره های این تیم را بازیکنانی 18 و 19 ساله تشکیل می دادند و در نهایت به سختی در لیگ برتر باقی ماند. او برنامه خود را در فصل جدید هم دنبال می کند و امیدوار است با کسب تجربه از سوی بازیکنان جوان به نتایج بهتری در این فصل دست پیدا کند. حضور در نیمه های جدول می تواند صادقی را در رسیدن به برنامه بلند مدت خود یاری کند.

ماشین سازی؛ جوانگرایی روی نیمکت مربیگری

وحید بیاتلو با سابقه هدایت نود ارومیه در حدود 35 سالگی تجربه سرمربیگری در لیگ برتر را برای اولین بار با ماشین سازی پشت سر می گذارد. او امیدوار است امسال نتایج خوبی را در حد حضور در نیمه های جدول رده بندی با این تیم کسب کند و برای سال‌های آینده موقعیت بهتری را در لیگ برتر به دست آورد.

ماشین سازی هم بعد از جدایی چندین بازیکن کلیدی از جمله بابک مرادی، حامد لک و محمد خرم الحسینی به سمت بازیکنان جوان و عمدتا شاغل در لیگ دسته یک رفته تا هزینه های تیم هم بیش از حد افزایش پیدا نکند.

از وضعیت ماشین سازی بر می آید که این تیم همانند فصول گذشته جایی در میان اواسط جدول را نشانه گرفته است.

نفت مسجد سلیمان؛ شگفتی ساز لیگ نوزدهم دستخوش تغییرات شد

مهدی تارتار در لیگ نوزدهم نتایج درخشانی را با تیمش کسب کرد و تا نیمه نهایی جام حذفی هم صعود کرد. با اتمام فصل و استمرار وضعیت بحرانی در عمل به تعهدات مالی، تارتار از هدایت این تیم کنار رفت. مسئولان باشگاه برای انتخاب سرمربی به سراغ مجتبی حسینی، دستیار سابق گل محمدی و سرمربی سابق ذوب آهن و مس کرمان رفته که امیدهای زیادی به آینده مربیگری او وجود دارد.

نفت همچنین برخی از بازیکنان تاثیرگذار مانند حسین ابراهیمی، حبیب فرعباسی، احمد الجبوری، مهدی زبیدی و میثم نقی زاده را از دست داده و در عوض بازیکنان خیلی کمی را در اختیار گرفته تا امیدها به درخشش دوباره این تیم در لیگ بیستم کم شود.

صنعت نفت آبادان؛ آخرین تیمی که برای لیگ برتر آماده شد

صنعت نفت آبادان لیگ نوزدهم را در جایگاه ششم جدول به پایان رساند. آن ها که فصل گذشته با دراگان اسکوچیچ شگفتی ساز شده بودند، با جدایی او و روی کار آمدن بهنام سراج نتوانستند عملکرد ابتدای فصل را داشته باشند اما در نیمه های اول جدول باقی ماندند.

برای فصل جدید، این تیم با مشکلات مالی بسیاری مواجه شد و دیرتر از همه برای مسابقات استارت زد و در نهایت هدایت تیم به سیروس پورموسوی، مربی خوزستانی واگذار شد که با جذب چند بازیکن، به این تیم سروشکل جدیدی داده است.

آبادانی که تیمشان را با برزیل مقایسه می کنند، امیدوارند در بهترین شرایط نتایج فصل گذشته را تکرار کنند؛ کاری که با این وضعیت بسیار دشوار است.

برنامه هفته نخست لیگ برتر فوتبال ایران به این شرح است:

جمعه 16 آبان 1399

سایپا – پرسپولیس/ 16:30

ذوب آهن - فولاد / 16:30

آلومینیوم اراک - نساجی مازندران/ 16:40

تراکتور - نفت‌ مسجدسلیمان / 16:45

شنبه 17 آبان 1399

شهر خودرو  -  ماشین‌سازی‌تبریز / 15:50

گل گهرسیرجان  -  سپاهان / 16:20

استقلال  -  مس رفسنجان / 16:30

صنعت نفت آبادان - پیکان / 16:45

دیدگاه تان را بنویسید