حرکت اعتراضی سیدجواد هاشمی در نشست خبری فیلم «تورنادو۲»

سیدجواد هاشمی، کارگردان و نویسنده «تورنادو۲»، در نشست خبری این فیلم، با برداشتن ماسک خود، نسبت به تعطیلی سالن‌های سینما و به گفته او، ظلم به هنرمندان این عرصه، اعتراض کرد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، نشست خبری فیلم «تورنادو۲» (جزیره فضایی) با حضور کارگردان و عوامل این اثر کودک و نوجوان، عصر امروز (دوشنبه ۲۸ مهر) در سینما فرهنگ اصفهان برگزار شد.

خبرآنلاین نوشت: سیدجواد هاشمی، کارگردان فیلم «تورنادو۲» در ابتدای این نشست گفت: «به نشانه اعتراض، ماسکم را برمی‌دارم، تنها موجودی که در کرونا دچار نفس‌تنگی شده، سینما است، در حالی که باقی نهادها ومشاغل، کار خودشان را دنبال می‌کنند، در همه زمینه‌ها به سینما ظلم می‌شود. تنها موجودیت فرهنگی هنری را که به نجات انسان فکر می‌کند، به کام مرگ نشانده‌اند. امروز زمانی که در صندلی‌ سالن سینمای جشنواره نشستم، تعجب کردم. تنها سوالم این است که موضوع تا چه زمانی می‌خواهد ادامه پیدا کند.»

او ادامه داد: «خوشحالم با دوستانی کار کردم که همه چیز را می‌دانند و این اتفاق، حاصلش، تماشای ۹۸ درصدی بچه‌هایی است که به سینما و تصویر و پلتفرم‌هایی دسترسی دارند و کارهای قبلی را دیده‌اند و علتش هم این است که من ۳۰ سال در کانون حر (میدان راه آهن) با بچه‌ها سروکله زدم و کار کردم.»

این کارگردان تاکید کرد: «برای این‌که بچه‌ها را بتوانیم جذب کنیم، اول باید عشق داشته باشیم. برخی حتی انتقاد می‌کنند که چرا آن‌قدر راجع به عشق حرف می‌زنیم ولی همه فیلم‌های کودک دنیا از جمله «سیندرلا»، «شرک» و... بر مبنای عشق است. همه فیلم‌های موفق کودک و نوجوان دنیا، ترس و هیجان را در درون‌شان دارند؛ از «هری پاتر» تا «سیندرلا» و از «گلنار» تا «شهر موش‌ها.»

هاشمی توضیح داد: «بچه‌ها، عجوزه را بیشتر از دیگر شخصیت‌های «پیشونی سفید» دوست دارند و این ترس باید در لوای موسیقی، آموزش و پرورش و هر چیزی که متعلق به بچه‌هاست، مطرح شود. درباره «تورنادو» هم باید بگویم که این اتفاق می‌افتد و امیدها باز می‌گردد.»

او در پایان گفت: «آقای ایل‌بیگی گفتند که از فیلم من نمی‌توانند حمایت کنند چرا که مواردی دارد که نمی‌تواند فارابی آن را حمایت کند. به‌هرحال من حرفم این است که بچه‌ها کارهای من را دوست دارند. خوشحالم از این‌که فیلمم دیده شد، چرا که ۱۰۰ هزار دانلود غیر قانونی و ۲۷ هزار تماشاگر در در پلتفرم‌ها تا چهار ماه پیش داشته است.»

در ادامه این نشست، وحید نفر، بازیگر فیلم «تورنادو۲» هم گفت: «من سعی کردم با توجه به رهنمودهای جواد هاشمی و قوه تخیلم به نقش نزدیک شوم و با جدیت آن را بازی کنم. فکر کنم این از سخت‌ترین کارهای من در بازیگری بود، چرا که بعد از سه ساعت و نیم گریم سنگین در لوکیشن‌های سخت، ما می‌بایست با سرعت عمل بسیار که مجبور بودیم، بهترین داشته را عرضه می‌کردیم. با این حال، این فیلم، تجربه شیرینی برایم بود من به شخصه عاشق کارهای فانتزی هستم.»

او ادامه داد: «این روزها مترو، کافه‌ها و رستوران‌ها برقرار است، اما همین سینما است که تعطیل شده، با این‌که از همه بیشتر رعایت کرده‌اند. دیگر برای کسی رغبتی نیست که در سالن حضور پیدا کند و می‌خواهند آن را از سبد حذف کنند.»

مهران گنبدلو، تدوین‌گر این فیلم هم توضیح داد: «بیش از نیمی از این فیلم، جلوه‌های ویژه سنگین دارد و اولین چالشی که تدوینگر با آن دست و  پنجه نرم می‌کند، پلان‌هایی است که ما به‌ازای بیرونی ندارند، دومین چالش، روایت‌گری برای کودک یا بزرگسال است، این‌که چطور کودک می‌تواند داستان را هضم کند و دچار اذیت نشود.»

نگار نافذ، بازیگر فیلم هم با اشاره به این‌که کار، تئاتر کودک داشته اما فیلم نه، گفت: «بازخورد مردم قدری ما را دلسرد می‌کند. عده‌ای فکر می‌کنند سطح کار کودک برای بازیگران پایین آمده که شاید به خاطر عدم حمایت و کم کیفیت شدن کارها است.»

فرزانه زهره‌وند، دیگر بازیگر این فیلم سینمایی هم درباره حضورش در این اثر گفت: «این کار، دومین تجربه من در کنار آقای هاشمی بود. سختی‌های کار ما این است که اگر با کار کودک شروع کنیم، دیده نمی‌شویم. تمام خانواده‌های ایرانی باید کودکان‌شان را به سینما رفتن عادت بدهند، زیرا این عادت در ذات آنها خواهد ماند.»

علیرضا احمدی هم درباره بازی در «تورنادو۲» گفت: «از آقای هاشمی ممنونم که کار کودک را ارزش‌گذاری کرده‌ است. قبل از آمدن به جشنواره، حتی از ایشان پرسیدم برای شهید قاسم سلیمانی فیلم نمی‌سازی؟ گفت فعلا درگیر سینمای کودک هستم و وقت انجام کار دیگری ندارم.»

راستین عزیزپور، بازیگر نقش هامون هم گفت: «بازی در این فیلم برایم تجربه خوبی بود. واقعا معتقدم آقای هاشمی بازیگر می‌سازد. دور از گلایه، سوالی که در ذهنم ایجاد شده، این است که ما در سینما با ماسک می‌توانیم فیلم ببینیم، اما در رستوران‌ها همه باید ماسک‌هایشان را دربیاورند که خطرش بسیار بیشتر است اما در این بین، فقط به سینما ظلم می‌شود.»

محمدمهدی ایرانی، بازیگر نقش شوکا نیز در این نشست درباره وضعیت سینمای کودک و نوجوان گفت: «فیلم «جزیره فضایی» (تورنادو۲) برای سینمای کودک و نوجوان الگو است، زیرا یک اندیشه درست‌ پشت این فیلم بوده است.این روزها به سینمای کودک بهایی داده نمی‌شود و به جای این‌که از کودکان حمایت شود، آن‌ها را کتک می‌زنند از کارشان فیلم می‌گیرند و در فضای مجازی پخش می‌کنند! در زمان کرونا ما هیچ چیزی جز فضای مجازی نداشته‌ایم. ما نسلی را فراموش کردیم که قراراست آینده‌ساز شوند.»

دیدگاه تان را بنویسید